• Anonym (L)
    Mon 22 Mar 2021 19:54
    1052 visningar
    5 svar
    5
    1052

    MA vecka 18.

    Fick idag veta att hjärtat på vår lilla H inte slår längre. Är i vecka 18 (17+2). H levde vid KUB i vecka 14, så hjärtat slutade slå efter det. Ska in till sjukhuset om en vecka för att avbryta det hemska om inte kroppen lyckas sköta det själv innan dess.

    Mitt i all sorg kan jag inte sluta fundera på vad som händer med fostret. Vart tar det vägen? Vad gör dom? Får man kremera och begrava sitt barn?

    Någon som vet hur det funkar?

  • Svar på tråden MA vecka 18.
  • Anonym (I)
    Mon 22 Mar 2021 20:01
    #1

    Tragiskt nog räknas det inte som ett barn. Man "kallar" det först barn efter 22 veckor. Dum lagstiftning.. Du kommer få abortpiller sen löser kroppen resten. Men ni borde få alla den infon av sjukhuset.

    Beklagar sorgen.

  • Anonym (Bekla­gar)
    Mon 22 Mar 2021 20:08
    #2

    Själv varit med om liknande precis men att det va mitt å makens beslut att vår son fick avsluta sitt ofödda liv i v 17 + 2. Fick veta på kub att han hade missbildningar men ingen kunde säga vad det skulle leda till så vi fick leva mellan hopp och förtvivlan en månad tills vi nu fått möjlighet att börja sörja och kunna gå vidare.

    Från v 12 får man begrava sitt barn om man vill. Standard på vårt sjukhus är att de (efter obduktionen om man önskat sådan) kremerar och sprider askan i en minneslund på en specifik kyrkogård där de har en lund för just bebisar. Sen kan man välja att ta hand om begravningen själv om man vill att bebis ska ligga på nått speciellt ställe.

    Har du gravidförsäkring kan du ev få ut ersättning därifrån som täcker kostnad för ex en kista. De kan även ha krishantering. Jag går själv hos en kurator nu för att ta mig igenom detta.

    Är så ledsen att du behöver gå igenom detta och det finns inga ord som kan göra det bättre i stunden. Hoppas du får bra stöd från vården och att du får lika bra personal som mig på sjukhuset sen <3

  • Anonym (Bekla­gar)
    Mon 22 Mar 2021 20:12
    #3
    Anonym (I) skrev 2021-03-22 20:01:18 följande:

    Tragiskt nog räknas det inte som ett barn. Man "kallar" det först barn efter 22 veckor. Dum lagstiftning.. Du kommer få abortpiller sen löser kroppen resten. Men ni borde få alla den infon av sjukhuset.

    Beklagar sorgen.


    För föräldrarna är det ett barn från första början, vad lagen och vården säger har ingen betydelse. Väldigt okänsligt att påpeka en sån sak eftersom det inte gör någon skillnad på ifall ts får lov att begrava sitt barn eller inte.
  • Anonym (Bekan­t)
    Mon 22 Mar 2021 21:09
    #6

    Beklagar verkligen ts! HjärtaJag har en bekant som förlorade sitt barn v.17 och han är begravd med gravsten och allt så det är en möjlighet.

  • Anonym (Ma)
    Mon 22 Mar 2021 22:13
    #8

    Beklagar ts. <3

    Min syster upptäckte MA under RUL, hennes son hade dött i vecka 17 ungefär och han är begravd som "vanligt" så det kan man göra.

Svar på tråden MA vecka 18.