• Anonym (Kvinna)

    När berätta att man vill ha barn snart?

    Jag är 35 år och längtar verkligen efter att skaffa barn och jag känner mig stressad eftersom att jag trots allt är 35. Blir 36 i år. Jag dejtar just nu en man som är några år yngre än mig, han är 27. Ingen av oss har barn.

    Jag tycker verkligen om honom och jag kan nog tänka mig en framtid med honom, men vi har dock bara träffats tre gånger än så länge, så vi har inte dejtat så länge. Vi har kontakt varenda dag och det känns riktigt bra. Han verkar tycka om mig också.

    Eftersom att jag verkligen vill ha barn och inte har så lång tid på mig att skaffa barn så vill jag berätta det för honom och höra om han också vill ha barn ganska snart, för tänk om det visar sig att han ej vill ha barn och så har jag lagt ner tid på helt fel man? Samtidigt så vet jag inte NÄR jag ska nämna detta? Vi har bara träffats tre gånger så jag är rädd för att skrämma bort honom om jag drar upp det redan nu.

  • Svar på tråden När berätta att man vill ha barn snart?
  • Anonym (AB)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-03-23 15:00:25 följande:

    Jag är 35 år och längtar verkligen efter att skaffa barn och jag känner mig stressad eftersom att jag trots allt är 35. Blir 36 i år. Jag dejtar just nu en man som är några år yngre än mig, han är 27. Ingen av oss har barn.

    Jag tycker verkligen om honom och jag kan nog tänka mig en framtid med honom, men vi har dock bara träffats tre gånger än så länge, så vi har inte dejtat så länge. Vi har kontakt varenda dag och det känns riktigt bra. Han verkar tycka om mig också.

    Eftersom att jag verkligen vill ha barn och inte har så lång tid på mig att skaffa barn så vill jag berätta det för honom och höra om han också vill ha barn ganska snart, för tänk om det visar sig att han ej vill ha barn och så har jag lagt ner tid på helt fel man? Samtidigt så vet jag inte NÄR jag ska nämna detta? Vi har bara träffats tre gånger så jag är rädd för att skrämma bort honom om jag drar upp det redan nu.


    Svår sits. När vill du börja försöka? Spontant känner jag att man ska känna en person riktigt ordentligt innan man skaffar barn, så om du menar att du vill försöka om cirka 2 år, då tycker inte jag det är någon brådska.

    Men vill du försöka om ett halvår, ja då måste du berätta omgående så han hinner fundera om det är vad han vill. Men, ja risken finns att du skrämmer bort honom. Sedan finns även risken att ni inte är rätt för varandra, ni känner ju inte varandra. 
    Risken finns även att han tror du bara ser honom som en spermadonator, du vill ha ett barn, och då frågar du någon du inte känner och bara träffat 3 gånger.
  • Anonym (Fanny)

    Å jag var exakt i din sits, samma ålder å allt. Jag ?släppte bomben? relativt fort- men kanske lite mer att vi setts än bara tre gånger.

    Allt gick faktiskt bra, blev gravid efter 6 månader och just nu har jag en ettårig flicka i knät.

    Men du behöver nog känna av hur han är som person liksom.

    Min sambo hade/har vänner som nästan alla har barn å så.

    Sen är även min kille lite äldre än mig. Jag hade nog satsat på en äldre kille om jag var du, känns mer som ett säkert kort.

    Lycka till!!

  • Anonym (Ö)

    Börja försiktigt nämna det bara. Behöver inte bli värsta grejen. Men det är viktigt att göra det tidigt.

  • Anonym (Fråga)

    Fråga om några dejter...jag sa det som inledning till min nuvarande make och han blev inte skrämd..han friade strax därefter och vi gifte oss efter kort period därefter(min mamma var döende och jag ville ha hon skulle närvara vid vår vigsel)..han hade varit vän till familjen 2.5 år innan ca men vi hade lixom inte ? hängt ? privat jag och han men vi båda hade tydligen stort intresse av varandra...nu väntar vi vårt andra gemensamma barn (jag har en son sedan tidigare )..vi är 32 och 29 så han är 3 år yngre och det var 3 år sedan. Han är av en annan kultur där det är naturligt men barn och giftemål så vet inte om det kan ha spelat in.

  • Anonym (även)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-03-23 15:00:25 följande:

    Jag är 35 år och längtar verkligen efter att skaffa barn och jag känner mig stressad eftersom att jag trots allt är 35. Blir 36 i år. Jag dejtar just nu en man som är några år yngre än mig, han är 27. Ingen av oss har barn.

    Jag tycker verkligen om honom och jag kan nog tänka mig en framtid med honom, men vi har dock bara träffats tre gånger än så länge, så vi har inte dejtat så länge. Vi har kontakt varenda dag och det känns riktigt bra. Han verkar tycka om mig också.

    Eftersom att jag verkligen vill ha barn och inte har så lång tid på mig att skaffa barn så vill jag berätta det för honom och höra om han också vill ha barn ganska snart, för tänk om det visar sig att han ej vill ha barn och så har jag lagt ner tid på helt fel man? Samtidigt så vet jag inte NÄR jag ska nämna detta? Vi har bara träffats tre gånger så jag är rädd för att skrämma bort honom om jag drar upp det redan nu.


    Även om jag skulle vilja ha barn så skulle jag nog bli avskräckt av att en sån fråga togs upp så tidigt som efter tre träffar. I alla fall om det inte bara var i allmänna ordalag som att ja, jag vill nån gång ha barn, eller nej, jag vill aldrig, har aldrig velat ha barn. I det skedet är ni väl inte ens i en fast relation ännu? Ni dejtar bara?
  • Anonym (Anna)

    Det låter väldigt desperat att ens fundera på barn efter tre träffar, du vet ju ingenting om vem killen är egentligen.

    Om barn är det viktigaste i ditt liv föreslår jag att du skaffar barn via donator, att skaffa barn med någon man känt mindre än ett år är en stor chanstagning. Att få barn förändrar alla relationer och har man inte sett varandras sidor, familj, vanor, ovanor och framför allt värderingar så vet man inte vem man är fast med resten av livet.

    Ditt blivande barn förtjänar att du har gjort ett mer eftertänksamt val av fadersfigur än vad du gör nu, nu låter du din barnlängtan styra valet av partner i stället för tvärtom. Om du är stressad pga ålder, välj barn först och sedan partner.

  • Anonym (:))

    Du vet vad du vill, slösa ingen tid.. fråga bara om han tycker om/vill ha egna barn i framtiden.. men att skaffa barn med någon man träffat så kort tid, kommer bli tufft om ni sen går skilda vägar! Ni ska sedan samarbeta hur mkt ni än ogillar varandra för barnets skull, men det vet du säkert, men vill bara säga;) lycka till!

  • Klartsomvatten
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-23 16:08:54 följande:

    Det låter väldigt desperat att ens fundera på barn efter tre träffar, du vet ju ingenting om vem killen är egentligen.

    Om barn är det viktigaste i ditt liv föreslår jag att du skaffar barn via donator, att skaffa barn med någon man känt mindre än ett år är en stor chanstagning. Att få barn förändrar alla relationer och har man inte sett varandras sidor, familj, vanor, ovanor och framför allt värderingar så vet man inte vem man är fast med resten av livet.

    Ditt blivande barn förtjänar att du har gjort ett mer eftertänksamt val av fadersfigur än vad du gör nu, nu låter du din barnlängtan styra valet av partner i stället för tvärtom. Om du är stressad pga ålder, välj barn först och sedan partner.


    Ts funderar nog på barn oavsett denna kille. Hon vill nog ha barn ganska snart och vill väl inte slösa tid på en kille som ej vill samma sak.

    Det är inte alla som vill använda sig av en donator och automatiskt stå där ensam med barnet och allt vad det innebär. Det är inte alls säkert att det blir bättre för barnet om hon använder sig av en donator istället.
  • Anonym (Berätta)

    Jag är 32 och dejtade en 7 år yngre man i cirka 6 månader. Jag tog det snacket efter bara någon träff.

    Klart han inte planera barn så tidigt om han fick bestämma. Men han sa även "visar det sig att du är kvinnan i mitt liv, vad spelar det då för roll på det stora hela om jag får barn tidigare än planerat"

    Nu tog det slut pga andra anledningar. Men var ärlig och rak, det är rättvist emot dig och honom :)

Svar på tråden När berätta att man vill ha barn snart?