• Kexsmula

    Hur ska jag ta mina barn till förskolan?

    Jag valde inte den närmaste förskolan som ligger ett stenkast härifrån pga att de har varit mycket skriverier om den skolan. Bland annat satt personalen och fikade och banen fick röja fritt. En liten 1,5 årig flicka blev då påhoppad av tre äldre pojkar och fick flera skador och personalen varken såg eller hörde hur hon skrek. Pojkarna bara skrattade och trasade varandra trots att flickan storgrät.

    Som tur är var det ett bygge precis i närheten och en av byggarbetarna hörde hennes skrik och kom springande och tog barnen i hampan och skrämde iväg dem.

    Förskolan sa till föräldrarna att barnet trillat.

    Men byggarbetaren fick kontakt med föräldrarna och berättade sanningen och allt hamnade i lokaltidningen. Därför kände jag att jag inte ville att min äldsta skulle gå på det dagiset även om det hade underlättat både för mig och våra numera två barn.

    Jag har dessvärre inget körkort än och kan inte börja övningsköra förrän 17 september eftersom jag fått ett föreläggande som innebär att jag måste lämna 6 urinprov och två blodprov med jämna intervaller.

    Köpte en tvillingvagn eftersom min stora är 3,5 och den lilla var ca 7 månader vid tillfället men det fungerade inte eftersom den inte gick in i källardörren. Dagiset är inte så långt bort, men det är trafikerade vägar man måste gå över och min stora är i trotsåldern och slänger sig på marken ofta och gör sig så tung som möjligt. Sålde tvillingvagnen och tittade på märken som är byggda på höjden och längden istället men de var för mindre barn än min stora.

    Köpte en vanlig vagn men med ståplatta, men den tycker han är kul i tre minuter sedan ska han springa ifrån eller slänga sig. Således är kan jag inte få honom till dagis om inte mina föräldrar ståller upp och kör, men de börjar bli gamla och trötta och orkar inte mer.

    Hur ska jag göra??? Bor dessutom på fjärde våning utan hiss, är dessutom underviktig (41kg och 166 cm) och kan inte bära i sele och samtidigt ha äldstas ryggsäck. Det funkar inte att gå dit och hålla i handen då han bitvis är snäll men sen ska han prompt trotsa och springa iväg.

    Funderar på att säga upp dagis. Vi letar ändå lägenhet och ska på visning imorgon och när vi flyttar kommer jag se till att dagis ligger närma. Vad tror ni om det? Alla andra verkar gå så snällt bredvid barnvagnen eller står på ståplatsbiljetter, men inte han.

  • Svar på tråden Hur ska jag ta mina barn till förskolan?
  • Selmans

    Sele och enkel barnvagn är ju det självklara här. Vad menar du med att du inte orkar ryggsäck utöver sele? Jag kan inte förstå vad du behöver packa med som är så tungt. Kan 3,5-åringen ha den istället? Eller ha den i barnvagnen?

    Men som sagt - vad är det du måste få med? Jag har inget alls med till vårt var om det inte ombeds särskilt. Hon har ett ombyte där och ytterkläderna på sig.

  • BuoBä

    Skaffa en smalare tvillingvagn (mountain buggy tex) eller fäll ihop den innan du baxar in den genom källardörren.

    Knyt ihop två paraplyvagnar.

    Köp en elcykel med låda att spänna fast barnen i.

  • Aliona

    En Cargobike kanske? Där man båda barnen sitta. Annars en springcyckel, sparkcyckel eller vanlig cyckel till 3,5-åringen.

  • Sisisisi

    Jag hade och Phil & Ted där ena barnet sitter framför och andra bakom. Den funkade utmärkt till en stor 5-åring och en 2-åring.

    Annars vore väl cykelkärra eller lådcykel en smidig lösning för dig. Elcykel är fantastiskt!


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Spucks

    Cykel.


    Eller så ser du till att ditt barn lär sig att uppföra sig ordentligt på gatan - det ska han nog klara av när han redan är 3,5. Han kan kör med cykeln/sparkcykeln, då blir det roligare.

  • BuoBä

    Vill du inte ha cykel med låda så finns det så kallade longtails, som inte är mycket längre än en vanlig cykel men har plats för två barnsitsar och stora packväskor.

Svar på tråden Hur ska jag ta mina barn till förskolan?