• Thu 25 Mar 2021 07:26
    3842 visningar
    9 svar
    9
    3842

    Kläder till bebis som kryper utomhus

    Hej! Min tjej på tio månader kan ta några enstaka steg men kryper till 95% av tiden. I påsk ska vi vara på vårt landställe, en stuga i skogen med stor tomt och fria ytor för henne att krypa omkring. Det vill vi självklart låta henne göra. Problemet är att jag, som så många andra förstagångsföräldrar, har ingen aning om hur jag ska klä henne för den här nya fasen. I vagnen sitter hon i varm åkpåse och underställ i ull eller vanliga kläder + fleeceoverall. Nu när hon ska få utforska själv, är skaloverall ett bra alternativ? Med varma lager undertill?

  • Svar på tråden Kläder till bebis som kryper utomhus
  • Thu 25 Mar 2021 07:37
    #1

    Skalkläder är nog bra själv kör jag en newbie overall fortfarande och under har hon ändast kortärmadbody och strumpbyxor annars hade hon nog dött av värmeslag då jag har världens varmaste barn :) hon kryper ju inte men hoppar på rumpan så hon brukar ha en filt under är runt 6-9 grader här. Blir nog snart att ta av overallen och låta henne bara ha fleece jacka och tjocka byxor och en tunn mössa. Svärmor har tre barn alla födda på vintern och hon hade nog både kört underställ,kläder, overall, filtar/åkpåse p min dotter vilket är sjukt. Så alla gör ju olika mitt tips är att klä lite svalare än vad du tror och sedan ta på nått mer typ byxor, tröja,strumpor, skor en fleece och sen ha en extra jacka med :) är ju värre att hon svettas å tar av kläder än att frysa och sätta på :) man blir ju väldigt nedkyld av att svettas

  • Thu 25 Mar 2021 07:49
    #2
    Lilant skrev 2021-03-25 07:37:34 följande:

    Skalkläder är nog bra själv kör jag en newbie overall fortfarande och under har hon ändast kortärmadbody och strumpbyxor annars hade hon nog dött av värmeslag då jag har världens varmaste barn :) hon kryper ju inte men hoppar på rumpan så hon brukar ha en filt under är runt 6-9 grader här. Blir nog snart att ta av overallen och låta henne bara ha fleece jacka och tjocka byxor och en tunn mössa. Svärmor har tre barn alla födda på vintern och hon hade nog både kört underställ,kläder, overall, filtar/åkpåse p min dotter vilket är sjukt. Så alla gör ju olika mitt tips är att klä lite svalare än vad du tror och sedan ta på nått mer typ byxor, tröja,strumpor, skor en fleece och sen ha en extra jacka med :) är ju värre att hon svettas å tar av kläder än att frysa och sätta på :) man blir ju väldigt nedkyld av att svettas


    Tack snälla för snabbt och utförligt svar!

    <3
  • Thu 25 Mar 2021 07:53
    #3

    Bra skalkläder är ofta dyra. Och de slits otroligt fort. Jag hade valt galobyxa med hängslen.

  • Thu 25 Mar 2021 08:01
    #4

    Är det inte väldigt blött är det som någon skrev lite onödigt att slita på en skaloverall. Bättre då ha en annan typ av överdragsbyxor, men det beror ju för all del även på var de kryper. Gräs nöter inte så farligt.

    Sen har jag haft tofflor (typ bonus) på fötterna på barnen om det varit torrt och tjocksockar och galonvantar (man spänner fast vantens tumme runt barnets fotled med remmen som är tänkt runt handleden) på fötterna om det varit blött. Skor på krypande barn är bara ivägen.

  • Thu 25 Mar 2021 08:01
    #5
    cosinus skrev 2021-03-25 08:01:10 följande:

    Är det inte väldigt blött är det som någon skrev lite onödigt att slita på en skaloverall. Bättre då ha en annan typ av överdragsbyxor, men det beror ju för all del även på var de kryper. Gräs nöter inte så farligt.

    Sen har jag haft tofflor (typ bonus) på fötterna på barnen om det varit torrt och tjocksockar och galonvantar (man spänner fast vantens tumme runt barnets fotled med remmen som är tänkt runt handleden) på fötterna om det varit blött. Skor på krypande barn är bara ivägen.


    Bobux*
  • Thu 25 Mar 2021 08:03
    #6

    Jag är inte en vän av overall annat än på vintern. Mycket mer praktiskt med skal- eller galonbyxa och fristående jacka. Min ettåring vill sitta upp ordentligt i vagnen nu och har därför bara åkpåse på underkroppen. Perfekt med tunnare jacka upptill. När vi sen leker drar jag bara på honom ett par skyddande byxor. Galon funkar fint. De är inte ute i timmar och röjer när de är så där små.

  • Thu 25 Mar 2021 09:09
    #7
    cosinus skrev 2021-03-25 08:01:10 följande:

    Sen har jag haft tofflor (typ bonus) på fötterna på barnen om det varit torrt och tjocksockar och galonvantar (man spänner fast vantens tumme runt barnets fotled med remmen som är tänkt runt handleden) på fötterna om det varit blött. Skor på krypande barn är bara ivägen.


    Skitsmart ju!

    Vi satte strumpor på barnens händer när de var bebisar om det var småkyligt ute. :)
  • Thu 25 Mar 2021 09:18
    #8

    Skalkläder antingen byxa och jacka (mer användbart än overall tycker jag) eller skaloverall sedan behöver hon nog typ fleece under. Min dotter som var 10mån ifjol i april hade då skalbyxor, skaljacka skalvantar och fodrade galontossor när hon var ute och kröp. Jag gillar inte galonkläder då det inte andas och oftast har sämre vattentäthet än skalkläder.

  • S23
    Thu 25 Mar 2021 09:22
    #9

    Skalkläder. Det är värt sina pengar. Galon är också dyrt.

    I så små storlekar finns det i princip alltid bra skalkläder till halva priset.

    Vår dotter kunde ha samma overall från Reima i 8 månader. De är så tunna i materialet att de kan vara lite stora utan att det gör någonting. Galon å sin sida är ofta otympligt att röra sig i.

    Så ull under och skaloverall.

    Finns tossor som tål väta. Typ reima. Så jag skulle satsa på det på fötterna. Svårt att krypa med skor

Svar på tråden Kläder till bebis som kryper utomhus