• Anonym (Kan man?)

    Kan två stå på ett lån, men bara en äga bostaden?

    Jag och maken letar bostadsrätt till oss nu då mina barn är vuxna och har flyttat.

    Han har två barn, ett vuxet som bor själv där han växte upp med sin mamma och en yngre som pga funktionsvariation bor heltid hos sin mamma och har dagumgänge med sin pappa.

    Vi funderar därför på att jag ensam ska äga bostaden (för att undvika ev tjafs om han dör före mig) men båda måste stå på lånet iom att vi är gifta.

    Kan vi, med hjälp av jurist, skriva att jag dock är ensam ägare?

  • Svar på tråden Kan två stå på ett lån, men bara en äga bostaden?
  • Tomelilla15

    Vad menar du med att ni vill undvika tjafs. menas egentligen att ni inte vill att hans barn ska få något arv efter honom?

  • Anonym (F)

    Vad är det ni vill uppnå? Att du ska ha bostaden om han avlider? Vad ska ske om ni skiljer er då?

    Vill han att det som han sätter in i bostaden inte ska ärvas alls av sina barn?

    Gå till en familjejurist och red ut. Denne kan också se alla konsekvenser av era val.

  • Zaxika

    Det är väl jättebra att ni tänker igenom hur ni vill ha det vid eventuell dödsfall. Vad jag tror mig veta så skulle denna lägenhet anses vara er bådas lika mycket vid en eventuell separation/skilsmässa/dödsfall då ni införskaffar bostaden för gemensamt bruk. Detta gäller även om ni vore sambos. Men ni kan ju skriva ett avtal mellan er och ta hjälp av en jurist. Men era barn kommer alltid ha rätt att klandra testamentet och kräva ut sin laglott vid eventuell dödsfall. Sedan kan man bara hoppas att ens barn respekterar det som testamentet eller avtalet säger. Du får säkert fler och klokare svar än detta av andra som vet mer.

    Men i övrigt kan det vara en av som står som ägare, men båda kan stå på lånet. Vi har det så just nu.

  • Anonym (Kan man?)
    Tomelilla15 skrev 2021-03-27 07:17:00 följande:

    Vad menar du med att ni vill undvika tjafs. menas egentligen att ni inte vill att hans barn ska få något arv efter honom?


    Anonym (F) skrev 2021-03-27 07:20:46 följande:

    Vad är det ni vill uppnå? Att du ska ha bostaden om han avlider? Vad ska ske om ni skiljer er då?

    Vill han att det som han sätter in i bostaden inte ska ärvas alls av sina barn?

    Gå till en familjejurist och red ut. Denne kan också se alla konsekvenser av era val.


    Barnets mamma har redan nu åsikter om vår ekonomi. Givetvis har hon inget med den att göra, men hon anser att hon tillvaratar sitt barns intressen. 
    Vi har båda högst ordinära inkomster, vi tjänar omkring 30 000 kr vardera. Vi har gemensam inkomst och vi har båda varsin hobby som kostar en del och barnets mamma anser att vi, framförallt jag, slösar ofantligt mycket pengar. Vi betalar ca 1000 kr mer per månad i underhåll till barnets mamma än vad hon skulle ha fått via FK och delar på summan för cykel etc. 

    Det finns sparande i makens namn till yngsta barnet, den äldsta har själv fått pengarna vi har sparat till denne översatt på eget konto när hen fyllde 18. mamman till det barnet har aldrig varit girig på pengar så där ser vi inga problem om maken skulle dö före mig. 

    Vad vi kommer att ha i sparade pengar när någon av oss dör har vi ingen aning om, barnen kommer alla att få ut sin laglott allra minst, troligen blir det så att de barnen vars förälder dör kommer att få hälften var av den förälderns 'förmögenhet' direkt. 

    Vi tänker också som så att ingen av oss vet vad som händer, om jag och maken skiljer oss så kommer han inte bo kvar här, han kommer då flytta till den ort där hans äldsta barn bor då han själv kommer därifrån. Jag vill då inte behöva köpa ut honom. Jag har ju ingen aning om hur min ekonomi ser ut då och vill inte riskera att inte kunna. Därav att jag kommer att äga bostaden, men jag kommer också att stå för alla värdeökande åtgärder och amorteringen. 


    Vår gemensamma ekonomi ser idag ut som så att vi har ett gemensamt sparande till kul grejer, varsitt kort till kontot vi har våra inköpspengar på (mat, hygien och liknande) och ett gemensamt konto för alla räkningar. Det som blir över flyttas till våra privata konton. I framtiden, om jag ensam ska äga bostaden, så kommer jag att räkna bort summan för amorteringar från det jag tar till mitt eget konto. Han kommer alltså att betala 'hyra' dvs hälften av driftskostnaderna och räntan. Vi har redan skrivet att hans privata konto är hans privata och mitt är mitt. Huruvida han sparar några extra pengar utöver det vi gemensamt sätter in på hans barns konto vet jag inte, det är hans eget ansvar. 


    Vi ska, som jag skrev, ta hjälp av jurist, ville bara kolla om det ens var möjligt då vi ska på visning idag. Vi har precis bara börjat titta och såg att det är visning på en bostadsrätt som skulle passa oss vad gäller stl och läge. 

  • FuckGoggleAskMe

    Om ett lån har en bostad som säkerhet, måste den som står på lånet äga bostaden. Om man är gift utan äktenskapsförord, delas ju bostad och allt annat vid dödsfall, så banken har chans att få tillbaka sina pengar, även om bara en part står som ägare.

    Ni kan ju göra så att bara du står som ägare, och sedan skriva äktenskapsförord, så bostaden inte ingår som giftorätt, då ärver hans barn inget av den. Men då kan maken inte ta ett lån med bostad som säkerhet, dvs vanligt hypotek.

    Ni kan testamentera bort 50% av era tillgångar, men 50% går till barnen.

  • Anonym (Kan man?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-03-27 08:43:28 följande:

    Om ett lån har en bostad som säkerhet, måste den som står på lånet äga bostaden. Om man är gift utan äktenskapsförord, delas ju bostad och allt annat vid dödsfall, så banken har chans att få tillbaka sina pengar, även om bara en part står som ägare.

    Ni kan ju göra så att bara du står som ägare, och sedan skriva äktenskapsförord, så bostaden inte ingår som giftorätt, då ärver hans barn inget av den. Men då kan maken inte ta ett lån med bostad som säkerhet, dvs vanligt hypotek.

    Ni kan testamentera bort 50% av era tillgångar, men 50% går till barnen.


    Aha, då går det ju inte iom att han måste stå med på lånet iom att vi är gifta. Annars anses det som att jag ska försörja även honom och då får jag inget eget lån. Inte så pass att det räcker till en bostad iaf. 
  • Anonym (Hmm)

    Men om ni är gifta kommer ni väl ändå att äga huset gemensamt även om du bara står som ägare på huset?

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-03-27 10:41:55 följande:

    Men om ni är gifta kommer ni väl ändå att äga huset gemensamt även om du bara står som ägare på huset?


    Exakt.

    TS, ni gör det bara krångligare och det kommer se ut som att ni snuvar barnen på deras arv. Vad exet gapar om kan ni bara strunta i, den dagen han dör gör ni en bodelning och du kan säkert bo kvar i s.k. orubbat bo om du vill.
  • Anonym (-)

    Se till att han har en livförsäkring där du står som förmånstagare, och att de pengarna räcker för att ge hans barn arv (köpa ut dem ur huset).

Svar på tråden Kan två stå på ett lån, men bara en äga bostaden?