Ofrivilligt barnlös, gravid syster. Frånvarande partner.
Fruktansvärt jobbigt att läsa din text. Jag riktigt känner din ångest. Jag är som du. Har alltid alltid sett att den största meningen med livet är att få bli mamma. Därför har jag så oerhört svårt att förstå varför du inte tagit tag i detta tidigare. Det låter säkert hårt, men jag förstår inte. Du är över 40, det är ju inte jättekonstigt att det blir problem nu.
Men men. Nu är skadan redan skedd. Och jag hade i din situation gjort precis allt för att få mitt barn. Biologiskt eller ej. Klart att barnet är DITT ändå. Tycker att du tar tag i den här mannen, frågar honom rakt ut: vill du vara med mig i detta? Svarar han nej har du ingen mer tid att spilla.. gå igenom detta själv, få ditt barn och förhindra att du blir bitter för livet.
En sak till.. jag har haft lyckan att få många barn. Trots det hade jag haft jättesvårt att donera ägg till min syster. Det kanske inte alls är det näst bästa alternativet.. det näst bästa kanske är att få ägg från en helt främmande kvinna där du/ni slipper ställas inför en massa svåra känslor som det säkerligen kan bli om din syster donerar ägg till dig. Prata med din syster. Förklara att du förstår att det var en för stor fråga för henne. Och försök glädjas i att hon har fått lyckan att bli gravid. Det är ju faktiskt inte hennes fel att det blivit som det blivit. Var rädd om familjen!