• Anonym (För sent)

Ofrivilligt barnlös, gravid syster. Frånvarande partner.

Anonym (Barbara) skrev 2021-03-29 07:27:58 följande:

[quote=81036898][quote-nick]Lacrimosa skrev 2021-03-29 06:23:52

Jag vet ännu inte hur jag på något sätt skall kunna överleva detta trauma. Att inte kunna känna framtidshopp eller se något ljus överhuvudtaget, är inte så lätt.[/quote]

Det är just den här biten som jag menade att du måste bestämma dig över hur du vill ha framtiden:

Om du adopterar så får du ett barn, där har du framtidsplaner och hopp, men du får hoppa över biten där du bär barnet själv.

Du kanske även får uppfostra barnet utan partner, men det är också ett val. Är önskan att kunna ge barnet en pappa starkare än att få ett barn, då är det rätt beslut att inte skaffa.

Samma sak med äggen, din syster kanske inte vill donera, men du kanske kan få någon annan stans ifrån, då får du bära och föda barnet, hur kan det inte vara ditt egna efter det? Du kommer älska barnet ändå!

Som det är nu i dina tankar är det SÅ viktigt att barnet ser ut som familjen, att du väljer bort barnet.

Jag tror att du skulle kunna komma lite längre i din terapi om du gick KBT. Det hjälper till att inte reagera så oerhört tungt på jobbiga känslor.

Fråga din psykolog om det är något hon rekomenderar för dig.

Och vem vet, om ett år eller 2 när din syster landat i föräldrarskapet kanske hon tänker om med donationen...?

Det är tyvärr för sent för TS att adoptera. Åldersgränsen är 42 år (numera för både man och kvinna), och då ska man alltså vara utredd och klar, ha gått den obligatoriska föräldrakursen, ställt sig i kö hos några adoptionsorganisationer, och kommit fram i den kön och fått barnbesked. Finns ingen som helst möjlighet att hinna det längre, om hon redan är 41.

Dessutom är det inte många ensamma kvinnor som får adoptera alls längre, eftersom den största "leverantören" till just ensamma kvinnor - Kina, som ville bli av med sina oönskade flickebarn, på den tiden då par bara fick ha ett barn - knappast adopterar några barn utomlands längre. Och det ska man ju på ett sätt vara glad för. 
Svar på tråden Ofrivilligt barnlös, gravid syster. Frånvarande partner.