• Anonym (ABC)

Ofrivilligt barnlös, gravid syster. Frånvarande partner.

Jag förstår att det är jättejobbigt för dig, men du ställer helt orimliga krav på sin syster. Hon kan inte anpassa sitt familjebildande med hänsyn till dina känslor, hon måste få leva sitt liv. Det är helt orimligt att hon ska vänta ens en vecka med att skaffa barn för att du längtar. Och det är ju inte heller otroligt att hon kanske har spätt på negativiteten kring barnaskaffande för att muntra upp dig om att barn inte är så fantastiskt (och kanske för att övertyga sig själv om det är så att hennes partner tidigare varit negativ). 

Angående äggdonation från henne så kan jag förstå att du frågade, jag hade antagligen gjort precis samma sak om jag var i samma sits. Men jag är också 100% säker på att min syster skulle blivit extremt obekväm och aldrig i livet skulle sagt ja. Och inte heller klara av att brutalt säga nej utan helt enkelt bara låtsats som att samtalet aldrig ägt rum. Och det skulle inte vara själviskt av henne att göra det, det skulle vara själviskt av mig att förvänta något annat.

Svar på tråden Ofrivilligt barnlös, gravid syster. Frånvarande partner.