• Anonym (Ts)

    Rädd för infektion efter medicinsk abort

    Jag gjorde en medicinsk abort förra veckan (tog första tabletten på sjukhuset måndag 15/3 och sen Cytotec hemma 2 dagar senare). Det mesta kom ut de första dagarna (massa blod och klumpar).

    Jag var bara i vecka 5+ några dagar och det var ev. missfall/MA men det var inte säkert och jag valde att göra en medicinsk abort innan de visste eftersom jag ändå inte kunde behålla just nu.

    Iallafall , läkarna sa att jag kunde ha sex när det hade slutat blöda.. igår och i förrgår hade jag oskyddat sex med killen jag träffar (alltså ingen ny).. igår kom han i mig. Jag hade inte blödit på 2-3 dagar då men precis när vi hade haft sex märkte jag att jag blödde lite.. sen slutade det igen och nu inatt har jag blödit lite igen. Har ont ungefär som mensvärk men ingen feber (muntermometer visade 37,1).

    Har fått en tid imorgon hos gynekolog via Vårdguiden men är så orolig och känner mig så dum som inte väntade längre. Nån som vet hur stor risken är för infektion?

    Ni som har haft infektion , hur har ni märkt det? Och kommer gynekologen upptäcka det?

    Har ni kunnat bli gravida efter?

    Är mamma redan men vill gärna ha ett till barn i framtiden.

    Är så rädd nu och det känns så onödigt att jag inte väntade längre även om jag trodde att jag hade slutat blöda helt.

  • Svar på tråden Rädd för infektion efter medicinsk abort
  • Anonym (BM)

    Ja, risken är stor för en infektion. 

    Bra att du ska till en läkare.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (BM) skrev 2021-03-29 10:16:27 följande:

    Ja, risken är stor för en infektion. 

    Bra att du ska till en läkare.


    Tack för svaret ! Tyvärr blev tiden avbokad pga att läkaren var sjuk men åker nog till gynakuten.

    Hur ser de om jag har en infektion? Går det att se på själva gynundersökningen eller ultraljud eller är det via CRP?

    Var där för en vecka sen pga att jag hade mer ont och då såg de tydligen att det inte var någon infektion , själva ?fostret? hade kommit ut redan men livmoderslemhinnan var fortfarande tjock.

    Då hade jag CRP på 9 (kan ha varit för att jag var lite förkyld) men de var ändå helt säkra på att det inte var någon infektion tydligen. Hur mycket brukar CRP höjas om man får en infektion i livmodern efter abort eller missfall?

    Jag har fortfarande ingen feber.
Svar på tråden Rädd för infektion efter medicinsk abort