• Anonym (K)

    Varför ska svärmor ha nyckel till hemmet?

    Jag är nyfiken vad de flesta tycker om att svärmor har nyckel till ditt och din sambos hem?

    Jag ser inte varför svärmor ska ha en nyckel till oss, kan vara bra vid nödsituation men då hon alltid har den på knippan och har missbrukat den flera gånger anser jag inte att hon bör ha en. Ett av många exempel, istället för att vänta på att bli insläppt eller knacka på dörren låser hon upp och kliver in. Jag har väldigt svårt för sådant. Hon tycker att det är jätte viktigt och tar illa vid att inte få ha en nyckel.

  • Svar på tråden Varför ska svärmor ha nyckel till hemmet?
  • Anonym (K)
    Långbenopluto skrev 2021-03-29 13:29:21 följande:

    Det måste väl din sambo kunna prata ned sin mamma om, eller är du sambo med en fegskit?


    Han tycker inte att det är konstigt. Jag har dock sagt att det inte fungerar och att det inte finns en anledning till att hon ska ha en men men..
  • Jonnynilsson

    Prata med din fjant till man att han får styra upp det. Ingen får gå in med nyckel när man är hemma. 

  • Anonym (K)
    Jonnynilsson skrev 2021-03-29 13:44:39 följande:

    Prata med din fjant till man att han får styra upp det. Ingen får gå in med nyckel när man är hemma. 


    Har gjort det men han tycker inte att det är något problem
  • chrissepisse

    Min mamma har nyckel till vårt hem och vi har en nyckel till hennes. Vi bor i samma stad så det är bra att ha reservnycklar till varandras hem. Vi skulle aldrig gå in hos varandra utan att det var överenskommet på förhand.

    Min svärmor är död så där är det inte aktuellt. Jag hade inte haft något emot att låta henne ha nyckel när hon levde. Hon var inte en person som hade gått in objuden hos någon.

    Så ha nyckel - ja. Gå in på eget bevåg - nej.

  • Anonym (K)
    chrissepisse skrev 2021-03-29 13:46:59 följande:

    Min mamma har nyckel till vårt hem och vi har en nyckel till hennes. Vi bor i samma stad så det är bra att ha reservnycklar till varandras hem. Vi skulle aldrig gå in hos varandra utan att det var överenskommet på förhand.

    Min svärmor är död så där är det inte aktuellt. Jag hade inte haft något emot att låta henne ha nyckel när hon levde. Hon var inte en person som hade gått in objuden hos någon.

    Så ha nyckel - ja. Gå in på eget bevåg - nej.


    Precis jag håller med. Min mamma har haft nyckel till oss ett tag den låg i hennes skafferi och användes endast vid nödfall, hon skulle aldrig få för sig att missbruka den på något sätt men däremot svärmor. Hon har missbrukat flera gånger och därför har det blivit ett problem, jag tycker inte att hon ska ha en nyckel.

    Har hänt att vi har bestämt för att träffas en viss tid men öppnar dörren till att hon sitter hemma hos oss och blev ju bara lite tidig. Sa då till min sambo att det inte är ok, att hon istället får vänta tills vi kommer hem och om hon bestämmer sig för att komma tidigare så är det ju hennes problem. Men anledningen till att hon kommer tidigt är ju just för att hon kan då hon har nyckel..
  • Elis73

    Känner igen.... Min svärmor gick ännu längre visade vårt nya hus för avlägsna släktingar en dag när vi inte var hemma. Jag nästan dog av skam med tanke på den röra som till största del kan skyllas på kombinationen flytt och småbarn. Obäddade sängar, tvätt på golvet, disk på diskbänken, etc. Jag är pedant - men orkade just då inte hålla nivån uppe (jag skulle inte ens ha släppt in min egen mor som det såg ut). Min man sa ifrån att det inte var OK i alla fall. 

    Men vanan att använda nyckeln och bara kliva rakt in fortsatte hon med resten av livet (tyvärr död). Jag såg till att alltid ha säkerhetskedjan på ifall jag ville säkerställa att ingen klev rakt in i något en svärmor inte ska se  

    Störde mig. Men inte nog mycket för att bråka om det. Mina föräldrar skulle aldrig gå in utan lov, utan plingar på även när de är väntade. Rent folkvett enligt mig...

  • Anonym (Q)

    Be din sambo sätta ner foten.

    För min del så har min svärmor nyckel hem till oss och vi har nyckel hem till henne. Nu bor vi i två olika grannstäder så att hon skulle få för sig att "komma förbi" spontant är lika med 0. Sedan skulle jag nog inte ha något emot det då jag har en väldigt nära relation till henne. Hon är en del av min familj och jag älskar henne.

    Det var även väldigt praktiskt att hon hade nyckel hem till oss då vi väntade barn och vi var tvungna att åka in rätt snabbt till förlossningen. Hon kunde då åka hem till oss och hämta våra katter som hon skulle vara kattvakt åt. Väldigt skönt.

  • Brumma

    Mina svärföräldrar har alltid haft nyckel - om vi tappar vår, om det blir ngt med barnen o de rycker in, vattnar när vi är bortresta osv.

    När svärmor levde kom de aldrig oanmälda så det var inte något priblem, men jag hade TYCKT det var ett problem om hon kom in utan att jag var beredd.

    Nu lever bara min svärfar och jag har personligen utfärdat en stående inbjudan att han kan komma när han vill utan att höra av sig. Om vi inte hör att han kommer hem eller är upptagna o inte hinner fram så låser han upp och går själv.

    Så - vad jag vill säga med detta är att det är oerhört individuellt.. jag hade inte gillat om svärmor gjorde det för hon respekterade inte folks personliga sfär riktigt, men det är ok med svärfar för han är tvärtom. Han kommer in för att få lite sällskap och en kopp kaffe, hon kom in och började rota i tvätten typ..

    Problemet här är ju inte att hon har nyckel, inte heller att hon går in. Utan att du och din sambo har olika åsikter om det. NI måste först vara överens, sedan får man berätta om "regeln" för nyckelinnehavaren.

  • Anonym (oooo)
    Anonym (K) skrev 2021-03-29 13:25:12 följande:

    Jag är nyfiken vad de flesta tycker om att svärmor har nyckel till ditt och din sambos hem?

    Jag ser inte varför svärmor ska ha en nyckel till oss, kan vara bra vid nödsituation men då hon alltid har den på knippan och har missbrukat den flera gånger anser jag inte att hon bör ha en. Ett av många exempel, istället för att vänta på att bli insläppt eller knacka på dörren låser hon upp och kliver in. Jag har väldigt svårt för sådant. Hon tycker att det är jätte viktigt och tar illa vid att inte få ha en nyckel.


    Här har ingen av våra föräldrar nyckel till vårt hus. Aldrig haft. 

    Om ni inte är ok med att hon har nyckel ska hon inte ha en. Om man tillfälligt behöver en tex för att ta hand om barnbarn så får man ge henne en just den gången.
Svar på tråden Varför ska svärmor ha nyckel till hemmet?