• CLTU

    Ogrundad rädsla att inte kunna bli gravid

    Jag är 29 år och ju äldre jag blir desto starkare blir min längtan efter barn. Dessvärre skuggas längtan utav en ogrundad rädsla för att inte kunna bli gravid och jag undrar om det finns andra som lider av samma hjärnspöken. 

    Jag är som sagt 29 år, har regelbunden mens och inga sjukdomar som påverkar fertiliteten. Jag och min sambo sedan 6 år tillbaka använder kondom då vi av andra anledningar inte kan skaffa barn riktigt än (men snart). Han är väldigt förstående för min rädsla. Men trots att jag vet att det inte finns några som helst indikationer på att jag inte skulle kunna bli gravid så växer sig mitt hjärnspöke starkare för varje dag som går. Det viskar om minskad fertilitet efter 30 års ålder, missfallsrisker m.m. Och trots att jag vet att mina ägg inte kommer dö på min annalkande  30-års dag så blir jag inte av med rädslan. Min vänstra hjärnhalva kan komma med hundratals logiska argument till att rädslan är ogrundad men det hjälper inte.

    Är ni fler som känner samma sak? Hur hanterar ni det? 
  • Svar på tråden Ogrundad rädsla att inte kunna bli gravid
  • Anonym (29)

    Du ska inte vara orolig det kommer att gå bra. Det går fort i vår ålder (oftast). Det är ovanligt att det inte går men går ju att få hjälp isf.

    Kan lugna dig. Har slarvat med att skydda mig hela livet och har nu tre barn. Det går fort som bara den. Har även flera vänner i samma sits. Slappna av och snarare - skydda dig - är mitt råd så du är väl förberedd när det är dags. Det är mitt bästa tips.

  • Anonym (Lugnt)

    90% av de som vill ha 3 barn efter 30 lyckas. Din oro är mao rätt obefogad.

  • Anonym (L)

    Sluta älta saker som du inte kan göra något åt. Ingen idé att sitta och vara orolig för något som du inte ens vet stämmer. Om det nu skulle vara så att du har svårt att bli gravid så får du ta det då. Fastna inte i det nu, innan det ens har hänt. Förmodligen kommer det att gå bra.

    Jag kände samma rädsla som dig och för mig försvann inte den rädslan fören det visade sig att jag var gravid.

  • CLTU
    Anonym (29) skrev 2021-03-29 14:35:14 följande:

    Du ska inte vara orolig det kommer att gå bra. Det går fort i vår ålder (oftast). Det är ovanligt att det inte går men går ju att få hjälp isf.

    Kan lugna dig. Har slarvat med att skydda mig hela livet och har nu tre barn. Det går fort som bara den. Har även flera vänner i samma sits. Slappna av och snarare - skydda dig - är mitt råd så du är väl förberedd när det är dags. Det är mitt bästa tips.


    Tack för ditt svar. Vet att det är en väldigt onödig oro att gå och bära på. Har fastnat i en orosspiral och behövde skriva av mig och få lite förståelse för att försöka ta mig ut den. Din kommentar hjälpte lugna ett oroligt hjärta.
  • CLTU
    Anonym (Lugnt) skrev 2021-03-29 14:39:26 följande:

    90% av de som vill ha 3 barn efter 30 lyckas. Din oro är mao rätt obefogad.


    Skönt att få lite statistik som motargument till mina hjärnspöken. Jag vet att rädslan är ogrundad/obefogad men har fastnat i ett negativt tankemönster. Ska försöka släppa det och fokusera på längtan istället för rädslan. 
  • CLTU
    Anonym (Lugnt) skrev 2021-03-29 14:39:26 följande:

    90% av de som vill ha 3 barn efter 30 lyckas. Din oro är mao rätt obefogad.


    Skönt att få lite statistik som motargument till mina hjärnspöken. Jag vet att rädslan är ogrundad/obefogad men har fastnat i ett negativt tankemönster. Ska försöka släppa det och fokusera på längtan istället för rädslan. 
  • CLTU
    Anonym (L) skrev 2021-03-29 14:39:29 följande:

    Sluta älta saker som du inte kan göra något åt. Ingen idé att sitta och vara orolig för något som du inte ens vet stämmer. Om det nu skulle vara så att du har svårt att bli gravid så får du ta det då. Fastna inte i det nu, innan det ens har hänt. Förmodligen kommer det att gå bra.

    Jag kände samma rädsla som dig och för mig försvann inte den rädslan fören det visade sig att jag var gravid.


    Tack för ditt svar. Du har självklart helt rätt i allt du säger. Vet att det bara är hjärnspöken och att det är onödig energi att gå och grubbla på något jag inte kan påverka. Men det är såklart lättare sagt än gjort. Din kommentar hjälpte Hjärta
  • Anonym (Samma)

    Omg jag hade precis exakt samma som du beskriver!!! Livrädd för att inte kunna bli gravid. Gjorde fertilitetsutredningar hit och dit och allt möjligt.

  • CLTU

    Update: Blev gravid i oktober förra året men den graviditeten slutade tyvärr i MA i vecka 12 (embryot hade slutat utvecklas i vecka 5-6). Blev såklart förkrossad men kände samtidigt en enorm lättnad över att veta att jag kunde bli gravid. Nu är jag gravid igen (plussade igår). Ska boka VUL för att förhoppningsvis kunna se ett litet hjärta som slår och därmed våga tro på att den här graviditeten kommer gå bra. 

  • Anonym (b)

    Jag kände likadant innan jag blev gravid. jag skulle dock inte säga att rädslan är ogrundad eftersom fertiliteten är inget man kan styra över. Det går inte att veta innan ifall man är fertil och har lätt att få barn eller inte. Finns 25-åringar som kämpar för att bli gravid och det finns 40-åringar som blir gravida lätt. Det går ju att göra utredningar men det kanske är svårt att få till om man inte har några symptom på att vara infertil. 

  • Anonym (b)
    CLTU skrev 2022-04-14 11:05:04 följande:

    Update: Blev gravid i oktober förra året men den graviditeten slutade tyvärr i MA i vecka 12 (embryot hade slutat utvecklas i vecka 5-6). Blev såklart förkrossad men kände samtidigt en enorm lättnad över att veta att jag kunde bli gravid. Nu är jag gravid igen (plussade igår). Ska boka VUL för att förhoppningsvis kunna se ett litet hjärta som slår och därmed våga tro på att den här graviditeten kommer gå bra. 


    Håller tummarna för att det går bra! Jag plussade för en vecka sedan och har också ett missfall bakom mig vilket gör en extra orolig. Ska också försöka få vul. 
Svar på tråden Ogrundad rädsla att inte kunna bli gravid