• Anonym (Jen)

    Förlovade eller inte?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 13 år. Förlovade i mer än hälften av dem. När vi förlovade oss var tanken att gifta oss inom några få år (vi ville spara ihop pengar först). Olika omständigheter har dock gjort att vi skjutit på det, men jag har hela tiden varit övertygad om att vi ska gifta oss. För ett tag sedan berättade sambon dock att han inte vill att vi gifter oss längre. Hans enda anledning är att han inte tycker det är viktigt och därför vill han inte längre. Han tycker dock att vi ska fortsätta vara förlovade för att han "kan tycka att det är lite fint att vara förlovad".

    För mig är det här en jättebesvikelse, men det har han ingen förståelse för. Jag förstår inte alls vitsen med att vara förlovad om man ändå inte ska gifta sig. I mina ögon har han brutit förlovningen, men han ser det inte så.

    Han vill inte att vi delar på oss, utan det är bara själva giftermålet han ändrat sig om.

    För mig betyder en förlovning att man vill gifta sig med den man är förlovad med, medan han bara ser det som "en fin grej".

    Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till detta. Självklart vill jag inte gifta mig med någon som inte vill ha mig, men jag känner mig besviken och sårad över att han plötsligt drar tillbaka det vi lovade varandra när vi förlovade oss. Han vill ju dessutom ha mig, eftersom han vill fortsätta som vanligt.

    Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, mest bara skriva av mig tror jag. Men hur hade ni tänkt kring detta? Är vi förlovade eller inte? Kan man bara dra tillbaka en sån grej och förvänta sig att allt ska vara som vanligt även för den andra parten? Han såg uppriktigt förvånad ut när jag sa att jag blev ledsen över att han plötsligt ändrat sig. Det var inget han reflekterat alls över, trots att han vet att jag väldigt gärna vill att vi gifter oss.

  • Svar på tråden Förlovade eller inte?
  • sextiotalist

    I mina ögon är ni förlovade. För jag ser ingen absolut koppling mellan förlovning och att gifta sig. Är inte helt ovanligt att vi gamlingar har en liten annorlunda syn på detta än vad många yngre har. 
    För mig är en förlovning en symbolisk handling som visar att man har för avsikt att vara tillsammans för resten av livet. Att gifta sig är att ta med det juridiska. (Ja, jag vet att jag är väldigt oromantisk där, för jag ser giftermålet endast som en juridisk handling, sedan älskar jag att gå på bröllop, men det är en annan femma). Rent historiskt så har trolovningen (det som numera är förlovning, men utan den juridiska kopplingen) äldre än giftermålet.

  • Anonym (Han bröt förlovningen)

    Självklart är ni inte förlovade längre.

  • Anonym (Anonym)
    sextiotalist skrev 2021-03-29 15:55:38 följande:
    I mina ögon är ni förlovade. För jag ser ingen absolut koppling mellan förlovning och att gifta sig. Är inte helt ovanligt att vi gamlingar har en liten annorlunda syn på detta än vad många yngre har. 
    För mig är en förlovning en symbolisk handling som visar att man har för avsikt att vara tillsammans för resten av livet. Att gifta sig är att ta med det juridiska. (Ja, jag vet att jag är väldigt oromantisk där, för jag ser giftermålet endast som en juridisk handling, sedan älskar jag att gå på bröllop, men det är en annan femma). Rent historiskt så har trolovningen (det som numera är förlovning, men utan den juridiska kopplingen) äldre än giftermålet.
    Hur ser du på det när någon friar, dvs frågar om man vill gifta sig, och då blir man förlovad(om det andra säger ja). 
  • chrissepisse

    Jag hade nog känt mig lurad och jag tycker att förlovningen är bruten. Det är bara du som kan avgöra om detta är en deal breaker för dig eller inte. 

  • Anonym (för)

    För honom är förlovningen bara en fin grej, en ring man kan ha som smycke, en mysig sak att göra och fira. För dig är det steg ett till äktenskap.

    Många lever ju som sambo hela sina liv tillsammans nu, och det är ju helt okej om man vill det. Då kan man ju vara förlovad eller inte och det betyder varken mer eller mindre än en en fin ring och en romantiks dag att fira.

    Sen har vi bröllopet. Många anser nog att bröllopet och festen är höjdpunkten och ser det som en dag att vara romantisk, stå i centrum och ha en stor fest med sina nära och kära. Men äktenskap är ju något mer, det är en juridisk och ekonomisk överenskommelse.

    Så vad är det din sambo inte vill? Vill han inte ha en stor bröllopsfest eller vill han inte ha en juridisk och ekonomisk överenskommelse med dig?

  • Anonym (H)

    Jag skulle ha gjort slut eftersom jag skulle inte ha kunnat lita på honom längre.

    Men viktigast är såklart hur du känner.

  • Anonym (C)

    Vad anger han för skäl till att inte vilka gifta sig?

    Att det är ?onödigt?, well... då är ju en förlovning lika onödig? Vad tycker han är skillnaden?

  • Anonym (Jen)
    Anonym (för) skrev 2021-03-29 16:04:28 följande:

    För honom är förlovningen bara en fin grej, en ring man kan ha som smycke, en mysig sak att göra och fira. För dig är det steg ett till äktenskap.

    Många lever ju som sambo hela sina liv tillsammans nu, och det är ju helt okej om man vill det. Då kan man ju vara förlovad eller inte och det betyder varken mer eller mindre än en en fin ring och en romantiks dag att fira.

    Sen har vi bröllopet. Många anser nog att bröllopet och festen är höjdpunkten och ser det som en dag att vara romantisk, stå i centrum och ha en stor fest med sina nära och kära. Men äktenskap är ju något mer, det är en juridisk och ekonomisk överenskommelse.

    Så vad är det din sambo inte vill? Vill han inte ha en stor bröllopsfest eller vill han inte ha en juridisk och ekonomisk överenskommelse med dig?


    Vi har alltid varit överens om att ha ett litet, enkelt bröllop med bara de närmaste och en avslappnad fest efteråt. Jag tror att han tycker det skulle vara lite jobbigt att stå i centrum, även om det är i positiv bemärkelse. Men jag hade aldrig trott att det skulle innebära att han inte vill gifta sig alls. Han ger inget riktigt svar när jag frågar honom, utan säger bara att han inte tycker det är nödvändigt.

    Visst kan vi fortsätta leva som sambos, det är absolut inget ovanligt och vi har ju trots allt varit sambos i 7 år och har två barn tillsammans. Men jag hade ju inte förlovat mig med honom om jag inte velat gifta mig med honom. Och jag hade nog önskat lite mer förståelse från hans sida för min besvikelse och inte bara en axelryckning.
  • Anonym (för)
    Anonym (Jen) skrev 2021-03-29 16:24:13 följande:
    Vi har alltid varit överens om att ha ett litet, enkelt bröllop med bara de närmaste och en avslappnad fest efteråt. Jag tror att han tycker det skulle vara lite jobbigt att stå i centrum, även om det är i positiv bemärkelse. Men jag hade aldrig trott att det skulle innebära att han inte vill gifta sig alls. Han ger inget riktigt svar när jag frågar honom, utan säger bara att han inte tycker det är nödvändigt.

    Visst kan vi fortsätta leva som sambos, det är absolut inget ovanligt och vi har ju trots allt varit sambos i 7 år och har två barn tillsammans. Men jag hade ju inte förlovat mig med honom om jag inte velat gifta mig med honom. Och jag hade nog önskat lite mer förståelse från hans sida för min besvikelse och inte bara en axelryckning.
    Du vet ju hur du vill ha det och hur du ser på det. Nu måste du ju stämma av hur han ser på det och hur han vill ha det.

    Ser ni på eventuell fest på samma sätt? Ser ni på äktenskap på samma sätt? Vet han vilka eventuella konsekvenser som kommer av att vara/inte vara gifta?
  • Anonym (Förlovningen är bruten)

    Nej jag hade nog ansett att förlovningen är bruten (oberoende av relationen,ni är ju fortfarande uppenbarligen tillsammans)...jag är gift och vi hade en ultrakort förlovning innan men vi båda var överens och ville verkligen gifta oss med varandra..vi hade dock inget bröllop eftersom jag inte ville ha det (hade ett stort bröllop med ex-maken) och för honom spelade det ingen roll bara vi gifter oss så jag fick bestämma och tyckte det var onödigt att spara ihop eftersom det skulle ta en sådan tid inkl tidigare stress jag känt och jag har kommit på att jag faktiskt inte gillar att stå i centrum utan vill hålla saker diskret och mer intimt..är fortfarande väldigt nöjd över att vi gifte oss enkelt och äktenskapet är sååååå mkt bättre än mitt första.

    Har en väninna som väntade i 10 år (gemensamma barn,his,bil ja allt)...så hon gav honom ett ultimatum och då kom det fram att han egentligen ville gifta sig men inte villa ha fokus på sig själv så han hade någon sorts fobi..men hon var radikal så antingen gör vi slut eller gifter oss och vi var på bröllop för 2 år sedan (obs hon tvingade inte honom ) och båda är idag nöjda med beslutet..en del kan behöva en spark i baken så fråga honom VARFÖR han ändrat sig.

Svar på tråden Förlovade eller inte?