• Dendäranonym95

Sjuklön

Hej! Jag jobbar som vårdbiträde i hemtjänsten och är timanställd. Jag har nu varit sjuk i 2veckor + 4 dagar. Jag har gjort Corona test som var negativt. Har mått illa, yrsel, huvudvärk samt feber och känt mig svag. Min arbetsgivare betalar ju ut mina bokade pass i 2v. Men nu var jag sjuk utöver de 2veckorn i 4 dagar varav 2 av dom dagarna hade jag bokade pass. Vilket jag förstått det rätt ska försäkringskassan betala ut? Men hur funkar det? Jag har inte gett något läkarintyg till min arbetsgivare då den inte bett om det och jag har mått så dåligt så jag har inte kommit ur sängen ens för att gå till vårdcentralen. Så hur gör jag då? Kan jag inte få de 2 dagarna utbetalade då från försäkringskassan?

• Svar på tråden Sjuklön
  • Jemp

För tillfället behövs inte sjukintyg förrän dag 22, så du söker för både de senaste sjukdagarna+karensdagen från försäkringskassan.

• Jemp

Jag hade ringt och frågat fk ang obokade dagar, minns inte vad som gäller då som timanställd.

• Ellie

Det är tre veckor utan läkarintyg som gäller just nu (tillfälligt pga corona).

• Jemp

Jag hade ringt och frågat fk ang obokade dagar, minns inte vad som gäller då som timanställd.

Är du sjuk längre så se till att skffa läkarintyg. Ring vc och fråga hur du ska göra, alt kry.

• Anonym (Ellen)

Arbetsgivaren står för sjuklönen de första 14 dagarna, det stämmer. Finns det pass inbokade efter dag 15 så är det Försäkringskassan som ersätter.
    Men din arbetsgivare behöver säkerställa att bokade pass ligger kvar, men att man sjukanmäler dig på dessa pass. Många gör så att de tar bort passen helt ur lönesystemet/schemasystemet vilket är fel. För då finns det inget som styrker hur du skulle ha jobbat och du kan få nej från Försäkringskassan.
    Ring till Försäkringskassan och fråga hur du gör lättast. Karensen har du också rätt att få ersättning för.

Svar på tråden Sjuklön