• Anonym (Nyopererad)

    Nyopererad hemorrojder och analprolaps

    Igår opererade jag bort inre hemorrojder (blödande och buktande men ingen smärta) som fanns runt hela ringen och skapade en analprolaps. Man kunde inte ta bort allt utan man var tvungen att lämna frisk hud emellan för att inte hålet ska växa ihop och bli för stramt.

    Just nu går jag på ett flertal smärtstillande mediciner och har inte gett mig chansen att känna någon direkt smärta.

    Följ gärna utvecklingen den här månaden och fråga frågor som ni undrar.

    Jag delar med mig så vi sprider kunskap och inte blir rädda för en så psykiskt viktig operation.

  • Svar på tråden Nyopererad hemorrojder och analprolaps
  • Anonym (Röven hänger ut)

    Spännande! Och Grattis! :)

    Hur får man till en sån här operation? Skulle verkligen behöva det men fegar lite för att ta tag i det. 

  • Charlieflower

    Man kan alltid kontakta sin vårdcentral för undersökning och hjälp med vidare remiss. Sedan är det lite olika hur det ser ut i landet men man kan också pröva att ringa till kirurgmottagningen på sitt sjukhus och höra om de tar emot egenremisser eller om de vill att man går via vårdcentral. Ibland har de tips på privata mottagningar man kan vända sig till.

    Sådana här besvär är väldigt vanliga så tveka inte att söka hjälp :)

  • Anonym (Nyopererad)

    Via Hc och sen remiss till kirurgmottagningen. Hoppas verkligen det är värt det för så ont som jag hade vid första avföringen idag har jag inte haft sedan jag föddes barn. ????

  • Anonym (tack!)
    Anonym (Nyopererad) skrev 2021-03-30 06:19:22 följande:

    Igår opererade jag bort inre hemorrojder (blödande och buktande men ingen smärta) som fanns runt hela ringen och skapade en analprolaps. Man kunde inte ta bort allt utan man var tvungen att lämna frisk hud emellan för att inte hålet ska växa ihop och bli för stramt.

    Just nu går jag på ett flertal smärtstillande mediciner och har inte gett mig chansen att känna någon direkt smärta.

    Följ gärna utvecklingen den här månaden och fråga frågor som ni undrar.

    Jag delar med mig så vi sprider kunskap och inte blir rädda för en så psykiskt viktig operation.


    Spännande och tack för informationen! Hur gjorde du för att boka/söka vård etc. Hur lång tid tog det att få bedömt och sedan att få tid för operation?
  • Anonym (Nyopererad)

    Jag fick först bedöma det på en HC och sedan remiss till kirurgmottagningen. Först satte dom gummiband som gjorde det lite bättre men inte bra nog. Sen tog det 4 månader till operation. 

    Nu är det dag 5 och jag har så fruktansvärt ont när jag fiser och när jag bajsar. Lär ta starka smärtlindrande. 

    Ingen annans om har erfarenheter att dela med sig?

  • Anonym (2barnsmor)

    Det var 4 månader sedan jag födde barn nummer 2. Efter första graviditeten så fick jag en synlig hemorrojder, men det har ändå funkat hyfsat. Nu efter barn nummer 2 så har det tillkommit ytterligare två... Det går inte att tvätta rent med papper efter att jag bajsat utan att använda duschen för att spola rent. Antar att jag måste ta tag i detta innan jag går tillbaka till jobb.

    Hoppas du får bra resultat av op. Grattis!

  • Anonym (Smärta)

    Grattis!! Har blivet nekad sån operation. Blev senast nödig för 4h sen men inte kunnat arbeta ut det för smärta o så svider dom när jag pruttar. Mina herrmorojder täpper igen öppningen?

  • Anonym (tack!)
    Anonym (Nyopererad) skrev 2021-04-03 18:17:09 följande:

    Jag fick först bedöma det på en HC och sedan remiss till kirurgmottagningen. Först satte dom gummiband som gjorde det lite bättre men inte bra nog. Sen tog det 4 månader till operation. 

    Nu är det dag 5 och jag har så fruktansvärt ont när jag fiser och när jag bajsar. Lär ta starka smärtlindrande. 

    Ingen annans om har erfarenheter att dela med sig?


    Vad är HC?
Svar på tråden Nyopererad hemorrojder och analprolaps