• rollingsky

    Hur länge orkar man jobba som gravid?

    Hej! Är gravid och i vecka 13. Jobbar på förskola. Vi planerar just nu semesterledigheten och jag vet inte hur jag ska tänka när det gäller den kommande semestern.

    Hur länge brukar man orka jobba? Har ett barn sen tidigare men då pluggade jag på distans, så jag vet inte hur det är att jobba och vara gravid.

  • Svar på tråden Hur länge orkar man jobba som gravid?
  • AmandaKS

    Jag har ju ett annorlunda jobb än vad du har, står i reception på hotell. Men jag hade mitt sista pass en vecka innan bebis kom.
    Men jag hade en enkel graviditet över lag, mådde bra utan krämpor.

  • Semlan3

    Beror också på hur man mår. Jobbar som sjuksköterska och har jobbat två, respektive tre veckor innan bf. Nu är det dock covid och antar att du inte får jobba om du är på en förskola då du är i riskgrupp efter vecka 20

  • rollingsky
    Semlan3 skrev 2021-03-30 18:13:37 följande:

    Beror också på hur man mår. Jobbar som sjuksköterska och har jobbat två, respektive tre veckor innan bf. Nu är det dock covid och antar att du inte får jobba om du är på en förskola då du är i riskgrupp efter vecka 20


    Det verkar vara lite olika hur arbetsgivaren ställer sig till det verkar det som. Har hört om andra på förskola som inte blivit beviljade att gå hem i förtid pga corona
  • rollingsky
    Semlan3 skrev 2021-03-30 18:13:37 följande:

    Beror också på hur man mår. Jobbar som sjuksköterska och har jobbat två, respektive tre veckor innan bf. Nu är det dock covid och antar att du inte får jobba om du är på en förskola då du är i riskgrupp efter vecka 20


    Det verkar vara lite olika hur arbetsgivaren ställer sig till det verkar det som. Har hört om andra på förskola som inte blivit beviljade att gå hem i förtid pga corona
  • nnnnnnnn

    Är du inte redan vaccinerad så lär du tillhöra riskgrupp när du går in i v.20 = kommer gå hem på riskgruppsersättning fårn v. 20 - v. 36 därefter får du ta ut föräldrapenning eller ta din semester då för att få inkomst.

    Så om du ändå går hem om 7 veckor, så hade jag lagt semestern v. 36 och framåt eller sparat den till senare.

  • nnnnnnnn
    rollingsky skrev 2021-03-30 18:19:22 följande:
    Det verkar vara lite olika hur arbetsgivaren ställer sig till det verkar det som. Har hört om andra på förskola som inte blivit beviljade att gå hem i förtid pga corona

    Då måste arbetsgivaren se till att du inte utsätts för risker = inte träffar andra utan skyddsutrustning osv.

    Så om AG kan se till att du inte träffar dina kollegor eller barnen eller att AG köper in full skyddsutrustning till dej för att minimera smittrisken, så kan du väl jobba på?
    Kanske kan AG se till att du kan jobba hemifrån tex med planering av aktiviteter eller liknande?


    Annars bör du koppla in facket och driva på att du ska få ersättning eller jobba hemirfrån

  • Lilant

    Till vecka 6 jag jag orkat jobba, är dock sjukpensionär men första graviditeten hade jag praktik en gång i veckan fick sluta i vecka 10 pga av extremt illamående som gjorde att jag inte kunde stå och senare fick jag så myclet foglossning att jag inte längre kunde röra mig ,men dom flesta kvinnor jobbar ju iallefall dom första 6 månaderna och många till månad 8-9 :) men har du jobbat hitils och inte får extremt foglossning senare så kommer du ju kunna jobba sent :) dock annat läge med covid nu som någon annan redan nämnt

  • rollingsky
    nnnnnnnn skrev 2021-03-30 18:26:35 följande:

    Då måste arbetsgivaren se till att du inte utsätts för risker = inte träffar andra utan skyddsutrustning osv.

    Så om AG kan se till att du inte träffar dina kollegor eller barnen eller att AG köper in full skyddsutrustning till dej för att minimera smittrisken, så kan du väl jobba på?

    Kanske kan AG se till att du kan jobba hemifrån tex med planering av aktiviteter eller liknande?

    Annars bör du koppla in facket och driva på att du ska få ersättning eller jobba hemirfrån


    Tack för svaret! Jag har inte pratat med min chef än utan har tänkt göra det efter påsk. Får se vad hen säger då angående detta.
  • S23
    rollingsky skrev 2021-03-30 18:40:12 följande:

    Tack för svaret! Jag har inte pratat med min chef än utan har tänkt göra det efter påsk. Får se vad hen säger då angående detta.


    När du informerat din chef om din graviditet är hen tvungen att gör en arbetsmiljöutredning. I denna skall risken för att smittas av covid utredas.
  • Gasellen87

    Jag arbetar som lärare. Nu senaste graviditeten (tredje barnet) jobbade jag till 38+0. Arbetade i en åk 2. Tänker att se beror på om du jobbar på småbarn med lyft osv isf kan du nog bli beviljad havandeskapspenning. Sen beror de ju på hur man mår.

  • Fröken W

    Väldigt individuellt.

    Med första barnet jobbade jag till 10 dagar innan bf. Andra barnet skulle jag gå hem 14 dagar innan bf men förlossningen startade kvällen innan min sista arbetsdag.

    Jag kräktes nästan dagligen men i övrigt mådde jag bra. Jobbar som lärare på mellanstadiet.

  • Nicecameron

    Hej

    Jag jobbar som förskollärare. Fick full graviditetspenning så gick hem i februari när jag var i vecka 32 (det var innan graviditet var i riskgrupp från v.20)

    Jag hade inga direkta graviditetskrämpor så hade egentligen kunnat jobba några veckor till, men pga Corona valde jag att gå hem när jag fick.

  • Seven Costanza

    Arbetar som lärare på högstadiet och har jobbat hemifrån sedan vecka 20. Om jag inte hade kunnat arbeta hemifrån skulle jag ha fått söka gravidpenning så du kan nog inte räkna med att jobba på plats om de inte kan minska riskerna för dig.

  • Anotherone

    Jag har haft förmånen att må väldigt bra som gravid så jag har jobbat länge.
    När jag väntade första barnet sökte jag ledigt from en vecka före bf och tänkte att det kunde vara lagom. Sen kom han 2v sent så de tre veckorna jag hann vara ledig var vidriga, jag hade mer än gärna jobbat.
    Andra barnet sökte jag ledigt from bf-dagen men med chefens goda minne om att jag kunde behöva gå lite tidigare om jag kände för det. Vikarie fanns på plats så jag kunde ta det lite lugnare sista veckan men det var samma där. Jag kände inget sug efter att bara gå hemma, så eftersom det var så flexibelt mellan mig och chefen var jag även in och jobbade lite efter bf. Totalt sett tror jag det slutade med att jag sköt ledigheten nån vecka extra framåt. Den bebisen kom också 2v sent men jag tyckte jag att övergången kändes bättre. Det blev inte bara att gå hemma och vänta på ett barn rakt upp och ner i 3v och ha tråkigt. Jag har mer än 10 år mellan barnen så jag var inte upptagen med något annat barn där heller utan han var ju i skolan på dagtid.

Svar på tråden Hur länge orkar man jobba som gravid?