• Tue 30 Mar 2021 22:51
    1053 visningar
    11 svar
    11
    1053

    Är detta endast ångest ?

    Hej jag är en tjej på 17 år som nu börjar bli orolig. Jag har på senaste tiden haft hjärtklappningar, känt som en kniv under vänstra bröstet, ibland tungt att andas, svag, orkeslös, skakningar yrsel osv osv. Kan inte gå t gymmet då jag håller på svimma vid ansträngning.

    Jag har varit vid läkare som tagit blodprov och lyssnat på hjärtat samt lungor plus tagit mitt blodtryck. Allt såg där bra ut och dem har tolkar det som att jag har hälsoångest. Men kan dem verkligen veta att inget är fel? Inget EKG har gjorts. Dessutom kan man få dessa symptom av ångest? Jag mår bra, inget som är särskilt jobbigt just nu så jag förshår inte vad som pågår

  • Svar på tråden Är detta endast ångest ?
  • Sat 3 Apr 2021 00:53
    #4

    Ja jag tog ett Corona test va 1 månad sen ( problemet har hållt på under ca 2 månader ) det var negativt


    .
  • Sat 3 Apr 2021 00:55
    #5
    Carina82 skrev 2021-03-30 23:14:29 följande:

    Åh vad jobbigt <3 Jag får ibland så det känns som en kniv under vänstra bröstet, gör super(!)ont och man kan inte röra sig när det pågår. Lite känslan av att det är nåt kugghjul som fastnat. Det jag har kallas Tietzes syndrom och är helt ofarligt även om det inte känns så. Om det här inte redan uteslutits så kan det vara ett tips att följa upp med läkaren <3 Lycka till!

    www.doktorn.com/faktablad/tietzes-syndrom/


    Jaha, jag ska läsa på mer om detta då! Jag är lite hypokondriker så har svårt att lite på läkarna men dem tror ju att det inte är något fel. Så kanske är detta då
  • Sat 3 Apr 2021 00:57
    #6
    Anonym (morot) skrev 2021-03-30 23:04:19 följande:

    Jo, man kan få alla de symptomen av ångest om man har ett uppstressat nervsystem.

    1. Dricker du koffeindrycker? Sluta med det i så fall, det kan utlösa ångest och hjärtklappning med fler symptom.

    2. Har du några allergier? Glutenintolerant?

    3. Kan du ha haft covid eller har du testats för det nu?

    4. Vad exakt händer på gymmet? Får du för hög puls, känns det som att du inte får luft eller vad?


    Jag drack myxket koffein förut men har slutat med det nu pga detta. Och vad jag vet så har jag inga allergier alls, har tagit ett negativt Corona test hittils för va 1 månad sen. Det som händer på gymmet är att jag känner mig väldigt svag ( vilket jag gör i vardagen också) jag blir svimfärdig och yt plus väldigt illamående. Dette skrämmer mig fast alla i min närhet litar på d läkarna säger och tar detta som ångest. För mig är det svårt att förstå
  • Sat 3 Apr 2021 18:25
    #8
    Anonym (morot) skrev 2021-04-03 11:55:18 följande:

    Men du har inte tagit ett antikroppstest? För en del som haft covid vet ju inte ens om att de haft det, vi har två exempel bara i min släkt.

    Om man ska tro vad som skrivs från UK är det möjligt att få efterföljande symtom/svaghet utan att ha varit svårt eller ens märkbart sjuk också.

    Rimligt är väl att avstå från att gymma tills du kräks, får du ingen varning innan det händer?

    Min man och jag var jättesjuka i covid och nu ett år efteråt får han fortfarande inte träna med puls över 140 mer än korta stunder, efter utvärdering av läkare. Han blir kass och helt svag/förkylningskänsla dagen efter om han tränar hårt.


    Oj ja det låter lite likt det jag känner ? Ibland har jag försökt träna ändå och känt mig sjuk dagen efter. Irriterad få ingen läkare tar mig på allvar pga min unga ålder, det slår bort det som ångest direkt. Men det kan nog vara så som du skriver. Kan man göra ngt mot långtids covid? Eller går det tillslut över.
  • Sat 3 Apr 2021 22:58
    #10
    Anonym (morot) skrev 2021-04-03 22:09:23 följande:

    Jag tror bara att vi får ha tålamod. Fortsätt rör på dig men med lägre intensitet så länge. Och se till att hålla uppe nivån av D-vitamin.

    Var också uppmärksam på om det är någon mat du reagerar på- jag och flera dussin personer har blivit histaminkänsliga efter covid. 

    Den milda formen är att inte kunna dricka rödvin, äta skaldjur och långlagrad/processad chark (=histaminrik mat). Om man som jag får svår enzymbrist (DAO= diaminoxidas heter enzymet och diagnosen =histaminintolerans) så kan man nästan inte äta någonting utan att ta allergimedicin.

    Jag kan äta ca 30-35 saker nu, när detta började kunde jag inte äta alls utan att få ett gäng allergiska symptom, sen först bara 20 saker och nu börjar det långsamt bli lite bättre.


    Okej! Tack för svar. Är som sagt fortfarande orolig för hjärtat osv. Har blivit lite hypokondriker av detta då jag e så otroligt orolig hela tiden. Men ska försöka testa att hålla mig borta från viss mat å se vad som händer.!!
  • Sat 3 Apr 2021 23:07
    #11

    En annan fråga nu när vi ändå håller på, kan man få ångest symptom fast man känner att man inte har ångest? Kan ju liksom få ont i hjärtat Medans man äter en pizza typ, varför skulle jag ha ångest då? Har ju såhär typ hela tiden å jag mår bra. Så kan det verkligen vara GAD då ?

Svar på tråden Är detta endast ångest ?