• Anonym (Viktigt!)

Ni som går över tiden! Risk för att barnet dör i magen!

Att gå över tiden innebär alltså en ökad risk för intrauterin fosterdöd! I de flesta länder har man igångsättningen tidigare pga det men Sverige släpar efter. Du måste alltså ta eget ansvar här..

https://stillbirth.se/induktion-av-forlossning/

• Svar på tråden Ni som går över tiden! Risk för att barnet dör i magen!
  • neverpreggo

Jahapp? Du menar att några dagar över "tiden" är väldigt skadligt? Att ingen vet att det är riskfyllt att gå förlänge över tiden? Att folk ska få panik för att de går några dagar över tiden?

• Anonym (F)
    neverpreggo skrev 2021-03-31 15:04:39 följande:

Jahapp? Du menar att några dagar över "tiden" är väldigt skadligt? Att ingen vet att det är riskfyllt att gå förlänge över tiden? Att folk ska få panik för att de går några dagar över tiden?

Faktiskt så ökar risken för fosterdöd i magen markant redan om man går en vecka över tiden så redan då bör man sättas igång. Dessutom finns det länkar mellan att föda för tidigt eller för sent, och autism hos barnet.
  • Anonym (Fet)
    neverpreggo skrev 2021-03-31 15:04:39 följande:

I många länder får man gå över Max en vecka. Och det finns det belägg för.

I Sverige har precis nya riktlinjer kommit efter en studie som fick avbrytas då det inte var etiskt försvarbart att låta mammor gå över tiden så mycket som man då gjorde i Sverige.

Att följa denna nya forskning är frivilligt. I vissa län tillåta man fortfarne gå över tiden alldeles för länge.

Man bör som förälder kanske vara medveten om detta för att faktiskt kunna stå på sig om man känner att någonting är fel
  • Anonym (Wosh)
    Anonym (Fet) skrev 2021-03-31 15:20:24 följande:
    I många länder får man gå över Max en vecka. Och det finns det belägg för.

I Sverige har precis nya riktlinjer kommit efter en studie som fick avbrytas då det inte var etiskt försvarbart att låta mammor gå över tiden så mycket som man då gjorde i Sverige.

Att följa denna nya forskning är frivilligt. I vissa län tillåta man fortfarne gå över tiden alldeles för länge.

Man bör som förälder kanske vara medveten om detta för att faktiskt kunna stå på sig om man känner att någonting är fel
    Det var väl ett barn som dog i den studien också? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Wosh) skrev 2021-03-31 15:28:13 följande:
    Inte ett. Många! Det var därför de avbröt, för att det dog oetiskt många barn under studien.
  • Anonym (Fet)
    Anonym (Wosh) skrev 2021-03-31 15:28:13 följande:

Dog mer än ett barn. Därför ansågs det oetiskt. Sedan hade dessa kvinnor fått gå över samma tid oavsett om de varit med i studien. Alltså studien lät ju inte folk gå längre över tiden än vad som annars var rutin, utan det var ju en del av kvinnorna i studien som istöööwt blev igångsatta tidigare än vad de annars hade blivit.

Det är helt sjukt att inte alla län ändrat sin rutin
  • Anonym (Helena)

Jag gick över 10 respektive 11 dagar med mina barn, det var inget som helst problem. Det var innan detta iofs började forskas på.

Mina barn är födda på 80- och 90-talet.

• Jemp
    Anonym (Viktigt!) skrev 2021-03-31 14:42:01 följande:

Att gå över tiden innebär alltså en ökad risk för intrauterin fosterdöd! I de flesta länder har man igångsättningen tidigare pga det men Sverige släpar efter. Du måste alltså ta eget ansvar här..

stillbirth.se/induktion-av-forlossning/

Hur menar du att man ska uppfylla detta "egna ansvar" som höggravid? Eller vill du bara skrämma blivande mammor?
  • Anonym (E)

I den svenska studien dog 6 barn.

Jag gick själv över 2 veckor med mitt första barn så när andra barnet skulle komma var jag orolig och fråga förlossnings läkaren som sa att det var fler parametrar som också påverka resultatet. Bland annat skulle kvinnorna som gick över ha tätare kontroller vilket inte hade gjorts. Sen var det något till men det kommer jag inte ihåg. Så på henne verka hon inte orolig.. man måste ju ställa det mot en igångsättning som har sina komplikationer och inte är helt riskfritt..

• Limeblad
    Jemp skrev 2021-03-31 16:28:26 följande:

Hur menar du att man ska uppfylla detta "egna ansvar" som höggravid? Eller vill du bara skrämma blivande mammor?

Jag fattar inte heller. Bor i en region som inte ändrat tid för igångsättning. Kommer ju inte kunna tvinga dem att sätta igång tidigare.
Svar på tråden Ni som går över tiden! Risk för att barnet dör i magen!