• Anonym (en gång i tiden)

Jag vill utmana mig själv med språk. Vilka ska jag välja (duolingo)?

En gång i tiden älskade jag språklektionerna i skolan. Svenska, engelska, franska och vi fick läsa lite danska, norska och islänska också på några svenskalektioner. Jag hoppade av franskan redan i mitten av sjuan. Franskan och typ 10 andra ämnen. Jag hade en ganska dålig tid i högstadiet. Men alla sa i alla fall att jag hade språköra och var duktig. Alltid något.

Jag vet att Duolingo inte fungerar fullt ut för att lära sig språk men jag vill bara ha lite kul och utmana mig lite. Jag lever ganska isolerad på sjukersättning så jag har inte så många utmaningar i livet.

Jag tänkte att jag skulle testa 3 språk men vilka? Det finns många och för varje jag läser på listan tänker jag -ja, det skulle vara kul- Säg vilka 3 ni skulle välja och varför just de tre, så tar jag de tre med flest -röster-.

Så ni slipper googla så är listan här, efter hur många som använder de spårken på duoligo, för det är enda sättet de kan sorteras:
    -Engelska- är inte på listan egentligen för det är listan för engelsktalande.
    Spanska
    Franska
    Japanska
    Tyska
     Koreanska
    Italienska
    Kinesiska
    Hindi
    Ryska
    Arabiska
    Portugisiska
    Turkiska
    Nederländska
    Latin
    Svenska
    Irländska
    Grekiska
    Polska
    Norska, bokmål
    Hibreiska
    Vietnamesiska
    Hawaiianska
    Danska
    Indonesiska
    Finska
    Walesiska ?
    Skots gaelic
    Rumänska
    Tjekiska
    Swahili
    Ukrainska
    Esperanto

Sedan är Ungerska, navajo och yiddish i beta och man kan lära sig fantasy-språket high valerian från Game of Thrones och science fiction-språket Klingon från Star Trek också.

• Svar på tråden Jag vill utmana mig själv med språk. Vilka ska jag välja (duolingo)?
  • Anonym (Mondly)

Jag har Mondly. Verkar kul Har inte testat det så jättemycket än direkt. Men man har nog hoppat självaste "grunden" en del och fokuserar mest på ord och uttal. Inte så mycket skrivande.

• Anonym (Alice)

Jag skulle åtminstone ta franska om jag var du. Tycker själv att Duolingo är lite krångligt om man aldrig har läst språket alls innan, då det är svårt att förstå sig på meningsuppbyggnad eller ens ha ett hum om vad ord kan betyda när man aldrig riktigt lärt sig nåt om det. De går ju inte riktigt igenom hur språken fungerar utan mest att memorera ord/tecken och lära sig så.

• Anonym (Mondly)

Såg nu ditt sista stycke. Ditt alternativ verkar nog lite roligare med låtsas språk med också ! 

I övrigt kan jag tycka; Kinesiska, ryska och spanska kan vara bra att kunna inför framtiden.

Anonym (Alice) skrev 2021-04-03 00:56:08 följande:

Jag skulle åtminstone ta franska om jag var du. Tycker själv att Duolingo är lite krångligt om man aldrig har läst språket alls innan, då det är svårt att förstå sig på meningsuppbyggnad eller ens ha ett hum om vad ord kan betyda när man aldrig riktigt lärt sig nåt om det. De går ju inte riktigt igenom hur språken fungerar utan mest att memorera ord/tecken och lära sig så.

Jag funderade på franska också för att se vad jag kommer ihåg. Jag vet att Duolingo inte är perfekt men som kul grej.
    Anonym (Mondly) skrev 2021-04-03 00:57:16 följande:

Såg nu ditt sista stycke. Ditt alternativ verkar nog lite roligare med låtsas språk med också ! 

I övrigt kan jag tycka; Kinesiska, ryska och spanska kan vara bra att kunna inför framtiden.

Mondly har jag aldrig hört talas om. Jag ska titta på det också. Ja, det var lite roligt att de hade klingon och high valerian.
  • Anonym (Anonym)

Om du vill ha nytta av språken i jobbsammanhang så typ: Finska.
    Man kan ju flytta till Finland om man anser att Sverige inte är så bra att bo i längre.  :)
    (Finland ligger högt upp på topplistor för 'bra länder att bo i'.)

Annars är både Spanska och Franska bra språk för internationella sammanhang.

Isländska är ett coolt språk att lära sig men det finns inte på Duolingo, däremot finns det på Memrise.

• Aliona

Åh vilken rolig fråga! Jag älskar också att läsa språk!

Så i din situation, där det inte finns någon strategisk tanke bakom utan är för rent nöje, så skulle jag ha valt så här:

-Franska för att du har börjat det och tyckte om det. Franska är dessutom ett fint språk, man känner redan igen en hel del låneord och det är tillgångligt, alltså det går att hitta filmer, böcker, musik etc.

-Ett språk som är helt annorlunda och udda från vårt perspektiv. Koreanska kanske? Eller Hawaianska?

-Och det sista skulle jag välja ett som är lätt för svensktalande, alltså ett germansk språk. Då får du kontrasten ett lätt och liknande, och ett helt annorlunda. Av de skandinaviska skulle jag ha valt isländska för att det är så fint och coolt.

• Anonym (Lärare)

Jag skulle satsa på de som tillhör vårt eget språkgren i första hand, därefter sortera ut efter vad du tror du har mest nytta av om du ska resa eller jobba eller på annat sätt i Sverige ofta kommer i kontakt med ett visst språk. Det blir ändå en bra utmaning.

Finska, walesiska, asiatiska språk och arabiska språk är väldigt svåra! Vi pratar inte "åh vilken kul utmaning på hög nivå", nej vi pratar SVÅRT!! Dessutom är de ju inte särskilt användbara heller. Slaviska språk och hebreiska ligger näst lägst upp på skalan av svåra språk så undvik dem också just nu, om du inte tänkt semestra ofta i något östeuropeiskt land t ex.

Jag röstar för italienska, spanska och tyska. De ger dig en bra grund för andra språk och ju fler du kan desto lättare är det faktiskt att lära sig andra senare. Främst italienska är nästan ett måste om man vill ha en bra bas att stå på eftersom så många andra språk utvecklats därifrån. Latin är för avancerat och ur nyttoaspekt slår det inte lika högt som italienska.

Här har du en liten översikt över träd och grenar.

• Anonym (Lärare)

Äh, vår egen språkgren skulle det vara så klart... Skrev språkträd först men ändrade mig eftersom det är så stort.

• Anonym (XXX)

Jag skulle vilja ge dig rådet, att bara plugga ett språk åt gången. Annars rör man ihop dem. Särskilt om språken är nya. Och TIDEN man lägger på ett språk är jätteviktig - om du splittrar den tid du har över på två eller ännu värre tre språk, så får du troligen inte tillräckligt med tid på varje språk. 

Det viktigaste är förstås att få upp engelskan till så perfekt nivå som möjligt. Engelskan behöver man alltid. 

Annars tycker jag tyska eller franska. Det är de två stora europeiska kulturspråken (förutom engelska), och jag tycker att det är sorgligt att så många inte behärskar dem idag. 

Jag har gjort hela trädet i tyskakursen på Duolingo, och jag kan rekommendera det. Man kommer väldigt långt med de kunskaperna - det täcker in all nödvändig grammatik. Jag gör fortfarande minst en repetitionslektion varje dag. Det är en god vana. Sedan räcker det inte med bara Duolingo - du måste först och främst lära dig fler ord, genom att läsa tyska böcker och tidningar, slå upp alla ord du inte kan och nöta in dem. 

Hitta gärna någon tysk sångare du gillar också! Så får du in språkmelodin alldeles gratis. 

Svar på tråden Jag vill utmana mig själv med språk. Vilka ska jag välja (duolingo)?