• Vickan31

BIM MAJ, första barnet

Fråga angående temp: Jag vet att tempen kan variera på grund av sådant som inte har med ägglossning att göra, och jag har inte tempat så länge så jag tänkte få fråga er kloka vänner här inne om era tankar.

Jag hade förväntat mig ägglossning idag eller imorgon baserat på hur min cykel brukar vara, men min temp har redan stegrat i fyra dagar så därför säger appen att ägglossning borde ha skett i tisdags. I tisdags, och dagarna innan, var ÄL-testerna dock nästintill blanka och jag kände ingenting i kroppen, inget fertilt sekret etc. Första och hittills enda dagen med fertilt sekret och starkare (men inte helt positivt) ÄL-test var i onsdags, så jag tänker att ÄL inte kan ha varit tisdag då? Men efter onsdagen då jag hade min spolning försvann det fertila sekretet och ÄL-testerna bara blir svagare igen.

Förlåt om det blev rörigt sammanfattat - men hur skulle ni ha tänkt, fortsätta köra på varannan dag och tänka att ÄL inte varit, eller lita på tempen att ÄL har varit eller kanske inte kommer denna månad?

• Vickan31
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-23 11:44:30 följande:
    Det var ett bra tips! Jag ska kolla på det. Min sambo är en prylnörd, så vi har en kaffemaskin som maler bönor, men jag får kanske skaffa mig koffeinfritt snabbkaffe för när jag verkligen saknar kaffesmaken, haha. 

Det var riktigt skönt! Väldigt lugn yoga och mer stretchövningar. Jag tyckte att det gav något sorts lugn psykiskt. Ibland springer funderingarna iväg med mig, där jag blir så fundersam över om jag är fertil eller inte. Det blir som en liten stund att landa i mig själv. Jag försöker att göra det i lagom mängd, så det får bli 1-2 ggr i veckan. 

Jag tror att det är bra att vara lite förlåtande mot sig själv också, precis som du skriver. Personligen skulle jag nog ha lätt att snöa in och bli lite besatt av vad jag får och inte får äta, om det är så att jag har svårt att bli gravid. Jag har i och för sig också en historia av ätstörningar, så det ligger säkert mycket i det. 

Jag har tänkt börja med Natural Cycles, eftersom det har funkat bra för flera av mina vänner. Jag tror att ÄL-testandet skulle stressa mig något enormt, men det där är ju väldigt olika. Och samma här! Jag har inte tänkt på att saker är olika i olika stadier i cykeln förrän nu. Väldigt intressant, faktiskt. :) 
    Det finns koffeinfritt snabbkaffe, bryggkaffe men också hela bönor så om du vill går det säkert att lösa även för er maskin, men sen om du tycker att det är lika gott som vanligt kaffe vågar jag inte lova ;) 

Vad härligt att höra! Hittade du via Youtube eller på något annat sätt? Och ja, jag känner verkligen igen mig där att det är så lätt att gå händelserna i förväg och tänka jättelångt fram så att man på något sätt måste påminna sig själv om att stanna i nuet.

Aah, jag förstår. Ja det är såklart olika för alla hur och vad man vill och kan förändra inför att försöka skaffa barn, men för mig funkar det inte att vara "duktig" varje dag, men då vet jag att om jag försöker anstränga mig lite ungefär tre veckor i månaden i alla fall så har jag sen mensveckan då jag får äta och dricka lite vad jag vill :) 

Ja visst är det intressant att lära sig så mycket nytt om sin kropp, fertilitet och menscykel! Har också hört mycket bra om Natural Cycles så det låter ju spännade att du kanske ska börja med det :) 
  • Vickan31
    apan95 skrev 2021-04-23 12:11:23 följande:
    Har du möjlighet att bifoga en bild på grafen så känns de lättare att förstå vad du menar! Jag har haft månader där min temp successivt stegrat lite innan ägglossningen om det är det du menar! :)
    Link92 skrev 2021-04-23 14:15:06 följande:
    Det finns ju så mycket som kan påverka! Spolningen kanske upplevdes som en stress av kroppen och därför skjuts sekret osv upp ett tag. Tycker som apan95 att det vore kul att se grafen :)

Jag skulle fortsätta tänka att ÄL inte skett några dagar till, ibland är appar lite snabba på att bekräfta ÄL, det hände mig själv denna cykel! Missar man ÄL-test-peaken kan en del appar gissa hej vilt tycker jag.
    Självklart, att jag inte tänkte på det! Har aldrig bifogat bild här tidigare, men testar hur det blir :) 

Bifogar även testerna där de nedre är för denna cykel, men tog även med slutet på förra då ni kan se att för mig brukar T/C ratio vara över 1,0 när strecken är lika starka eller det vänstra är starkare. Så i onsdags, CD 13, var strecken nästan lika starka men inte tillräckligt.

• Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-04-23 16:57:41 följande:
    Hej! Jag är en som slutade med kaffet nästan helt (men drack bara en på morgonen och en energidrink efter lunch) kan tipsa om att Johan & Nyström har väldigt god koffeinfritt kaffe, om du vill ersätta lite :) då kan man iaf njuta av en kopp kaffe utan att oroa sig för koffeinhaltet. Jag brukar slänga tips om fertilitetsyoga hit och dit, gillar Bettina Rae :) man vet inte hur stel man är tills man försöker ligga i vissa positioner, och jag t.o.m är ganska van med yoga haha!
    Vickan31 skrev 2021-04-22 11:01:10 följande:

Just ja, jag ville bara lägga till angående läkarbesöket en kommentar som gjorde mig så paff! Läkaren började prata om att det räcker med att ha sex varannan, var tredje dag, men "ni kan ju köra varje dag om ni vill såklart, men det blir ju inte så roligt. Eller jo, kanske för dig" sa han och pekade på min sambo. Alltså, så himla vanlig fördom och liksom typisk kommentar som i vårt fall inte ens stämmer! Att bara anta och skrocka lite över att min sambo, en man, förväntas vilja ha sex varje dag men inte jag som kvinna, medan det i själva verket är jag som har större sexlust än både min sambo och mina ex! Blev såklart så paff att jag inte sa något, och samma för min sambo som också reagerade på samma sak. Ville bara ventilera lite här, inte för att jag tog illa vid mig av kommentaren men bara för att jag blir så trött på dessa stereotyper.

Men vafan, tal om dålig humör... jag kan inte se att en kvinnlig läkare skulle skoja till din man om hur kul det var för honom att ha sex varje dag.. taskigt. Men som du sa, ett dåligt försök att sjoka lite.. hrm. När jag tittar på din NC bild så tycker jag inte att CD13 är starkare än CD14... undrar hur den räknar styrkan på stickorna? Jag var påväg att säga att du har haft äl, men dina 3 dagar ligger fortfarande ganska jämn i din ?innan äl? temps, det kommer att bli en tydlig ökning tror jag :) jag har dåliga temps efter äl men ändå blir det skillnad, ska försöka lägga upp en bild:
    Tack snälla, då ska jag spana in Bettina Rae på Youtube :) Haha, och jag som är så stel, kan bli spännande! 

Nä men precis! Väldigt konstig kommentar...

Jag tror att den räknar att om båda strecken är lika starka så är T/C Ratio 1.0. Det känns som att tempen spelar mig ett spratt och går lite crazy hela den här cykeln, vilket är ganska frustrerande. Men jag tror inte att jag haft ÄL ännu. Tack för din bild! Jag får vänta och se vad som händer :)
  • Vickan31
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 13:58:08 följande:
    Det ska jag kolla in! Jag tror att det blir lite för knepigt (och jag är lat) att tömma ur och fylla på nya bönor, men vi har ju en vanlig kaffebryggare också. :)

Youtube! Bettina Rae precis som Emmalucy tipsade om. Det var jättebra, lugna övningar som jag tycker passar bra för att grunda mig i mig själv. Sök på Bettina Rae fertility yoga, och så kör jag mest den som passar att använda oavsett var i cykeln man är. Jag tror att det finns för olika delar av cykeln också. :)

Jag förstår precis! 3 av 4 veckor är ju helt rimligt. Sen ska vi ju (förhoppningsvis, om det blir som alla vi här inne önskar) vara duktiga i 9 månader. Lite måste vi få unna oss innan dess. :)

Ja, det känns spännande! Jag tänker att det blir lite som en bekräftelse på att min andra app har hyfsat rätt. Å andra sidan tycker jag att det stämmer väldigt bra med flyttningar och så, så det borde väl vara en indikation.
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 16:00:49 följande:

Idag känner jag mig lite discouraged (förlåt för svengelskan, men jag kom inte på ordet). Min mamma berättade precis att det tagit över ett år att få till både mitt syskon och mig. Hon har en negativt blodgrupp och sa att det kanske kan bero på det. Eller att hon har bakåtlutande livmoder. Jag vet att jag inte har negativ blodgrupp, men hur min livmoder ligger vet jag inte. Jag vet såklart att det inte måste betyda att jag kommer ha svårt att bli gravid bara för att min mamma hade det, men jag blir ändå lite deppad över det här, så jag kände att jag behövde skriva av mig lite i den här tråden. :(

Aah men vad bra, då har du ändå lite att testa :) 

Ja vad bra, tack båda två! Det låter ju nyttigt, att få använda oavsett var i cykeln man är samt att det kan vara lugnande :) 

Jo men precis, det har du ju rätt i! Tycker att det var en bra sak att tänka på som du skrev nu: att sen ska man ju vara "duktig" i 9 månader så lite måste man få unna sig nu innan ;) 

Exakt, flytningar är ju en väldigt bra indikation tänker jag. Som sagt, man lär sig så mycket om sin kropp och cykel nu när man ska försöka få barn. Och jag tycker att det är intressant med apparna så länge det inte blir för stressigt :) 

Ååh vad jobbigt att höra, jag förstår att du blev discouraged (kommer inte heller på ett bra svenskt ord, haha) men samtidigt kan det lika gärna gå jättefort för dig, ibland är det inte så lätt som att det bara är genetiskt utan det kan vara jätteolika. Hoppas att det känns lite bättre imorgon, och att hoppet kommer tillbaka till dig <3 

• Vickan31
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-25 19:28:47 följande:
    Ja, jag gillar att det finns några övningar jag kan göra utan att behöva fundera över om det är rätt vecka att göra det på. :)

Jag håller med om apparna. Om det dröjer ett tag för oss att gå vägen, så ser jag hur jag lätt skulle kunna bli en lätt manisk testare eller app-användare, haha.

Tack för omtanken! Det var tungt, men precis som någon så klokt skrev här ovan: varje månad det inte blir något är ju en månad närmare det där plusset. Jag får försöka fokusera på att mina föräldrar trots detta fick två barn på ?naturligt väg?, och det är väl en tröst på sätt och vis. :)

Hoppas att du har haft en fin helg!
    Det låter ju jättebra :) 

Haha, ja det finns ju så många olika dessutom, men jag tycker att ju längre jag försökt desto mer lyssnar jag på kroppen och desto mindre på apparna.

Ja det var klokt sagt <3 Jag hoppas och tror att det inte nödvändigtvis behöver vara lika svårt för dig som det var för dina föräldrar. 

Tack och hoppas att du mår bra! :) 
  • Vickan31
    Carina82 skrev 2021-04-25 21:00:07 följande:

Åh idag är en ledsen dag! Fick reda på att ytterligare en kompis är gravid med andra barnet, så nu har jag två nära kompisar som ska få barn inom loppet av en vecka från varandra. Dom är såklart superglada över att det är så nära men jag känner mig bara tom och utanför :( Försökte prata med min kille men började bara gråta och han förstår verkligen inte. Samtidigt skickar mamma videoklipp på min kusins ettåring med texten 'vad söta dom är i den här åldern'. Jag orkar inte med det här!

Förlåt hade inget syfte med den här texten utan ville bara skriva av mig till några som förstår <3

Usch vad jobbigt att höra! Förstår verkigen att det känns tungt och att det är mycket på en gång nu :( Man får tillåta sig själv att vara ledsen och sörja, och du vet att vi är många här som håller tummarna sååå hårt för dig! <3 
  • Vickan31
    helle88 skrev 2021-04-29 10:30:49 följande:

Hej! jag har hängt runt här i BIM-trådarna ett tag men började tröttna på att skriva upp mig på listor eftersom det känns så deppigt nu när vi har försökt så extremt länge. Har tappat räkningen, men tror vi kan va på försök 24-25 nu? tog ut min spiral i oktober 2019 och inget har hänt, vi har gjort en utredning som visar att inget är fel och det är bara att fortsätta. blablabla. Mitt dilemma är att de allra flesta av mina kompisar är gravida eller har barn. Jag skojar inte utan det kommer födas sju bebisar i kompisgänget den här våren/sommaren/hösten. Min bästa kompis ska ha barn i juli. Och nu har en annan nära kompis till min bästis hört av sig till mig och vill styra upp en babyshower. instinktivt vill jag inte gå på någon babyshower och jag vill inte anordna den. särskilt inte eftersom jag kommer vara den enda där som inte är gravid eller som har barn. och det naturliga samtalsämnet på en babyshower är ju barn och graviditet och jag är rädd att det kommer bli för jobbigt för mig att hålla god min i flera timmar när alla andra har en gemenskap och pratar om hur fantastiskt det ska bli att alla är föräldralediga samtidigt osv osv. Men jag vill ju att min bästis ska få en babyshower liksom! hon är värd det! och det känns konstigt att som bästa kompis inte vara med och fira? så missunsamt liksom! Ska jag plåga mig igenom detta eller säga som det är till hon som hört av sig att jag inte VILL??

Ååh vad jobbigt! Jag förstår verkligen dilemmat och de splittrade känslorna. Går det inte att "skylla" på corona, så att ni antingen bara gör något mindre eller skickar presenter och lite gott, alternativt säger att ni firar längre fram när bebisen kommit och pandemin är över? Jag tror att många har förståelse för att man inte vill dra ihop fysiska träffar nu pga smittorisk, och om inte kanske du kan säga som det är att det inte passar så bra för dig just nu? Lycka till! <3 
  • Vickan31
    Link92 skrev 2021-04-30 06:55:22 följande:

Nej men tjejer, visst ser ni vad jag ser? Testade bara för att vi hade tänkt dricka bubbel ikväll, BIM är egentligen inte förrän på måndag-tisdag till veckan. Testade med ett vanligt test från Babyplan och det är ju svagt men visst är det ändå positivt? Vågar inte lite på mina egna ögon!

Jag blir så glad för din skull så jag måste skriva grattis även här (skrev tidigare i april-gruppen också, haha)!! WOW vilken fantastisk nyhet - världens största grattis! Skrattande Som några andra redan skrivit så är du ju sååå värd det här som kämpat så länge, och jag kommer definitivt att skåla för er ikväll och glädjas över ert plus och den nya lägenheten - men mest över kommande bebis förstås Hjärta Stor kram!
  • Vickan31
    Annasandra skrev 2021-05-02 09:08:51 följande:

BIM igår, plus idag! :D

Har startat en hemlig grupp på Facebook som kräver inbjudan till oss med BF januari 2022. Jag har bf 6/1 som det ser ut nu iallafall :) om ni plussar och vill vara med så skicka ett meddelande :)

Grattis! Skrattande
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet