• Molybden

BIM MAJ, första barnet

NatMar005 skrev 2021-05-03 10:48:59 följande:

Vi har provat det med på inrådan av vår dåvarande terapeut men samtalen blev så korta då han mest svarade enstavigt och bara höll med så vi slutade med det. Der eller så var jag den enda som var drivande som alltid.

Ja jag hade gärna men med en ledig helg i månaden ihop är der svårt. Särskilt nu under sommarhalvåret då min sambo är snickare, vi har ett hus och renovering. Det var samma förra året; all hans lediga tid lägger han på det. Det och att fastna i trädgården med grannar eller hos dem för att "de ville bara ha hjälp med en sak, trodde inte deg skulle ta så lång tid"...

Men gud vad frustrerande! Då förstår jag att det känns som att han drar sig undan. Det är ju svårt att komma någon vart om han inte ens kan prata om det. :(
  • Molybden

Jag har en fråga. Om det är andra här som jobbar skift med nattpass, har ni märkt om det påverkar er cykel något?

• Molybden
    Linneado skrev 2021-05-03 17:55:41 följande:

Hur går det för alla er andra med lite senare BIM?

Själv är vi mitt uppe i kommande ägglossning och försöker för fullt, har inplanerade sexkvällar med min sambo men ska försöka inte ?tjata? om äl och hur vi måste timea, tänker det kanske gör det lite mindre pressat.

Hoppas på äl idag eller imorgon (läkaren trodde att jag skulle ha fått i helgen) men förväntad är om drygt en vecka. Men vi körde idag och sen blir det inget mer den här veckan pga spermaprov nr 2 och skiftgång. Så håller tummarna för höjd temp imorgon :)

Hoppas att ni får till det. Vet att det är svårt att inte tjata.
  • Molybden
    Gulgja skrev 2021-05-03 18:21:20 följande:

På tal om spermaprov. Min man ska på sitt första imorgonbitti. Vet ni hur lång till det brukar ta tills man får svar och i vilken formulering han får svar? Ger dem förklaring bakom svaren eller är det endast bra/dåligt?

Får jag fråga hur det också kommer sig att han ska på spermaprov nr 2?

Är nog olika, såg att någon fått svar direkt. På rmc i Malmö tar de ca en månad, efter test nr 2 är lämnat. Min läkare förstår inte hur det kommer sig då analysen görs på en gång och de bara inte lämnar ut resultaten enligt henne. Så jag vet inte vilket format man får resultaten i. Vi har bokat besök med läkaren och ska gå igenom resultaten då!

Jag vet faktiskt inte varför men här lämnar man tydligen 2 prover med 2 veckors mellanrum.
  • Molybden
    Msofie skrev 2021-05-03 20:16:15 följande:

Vi lämnade också på RMC, vi fick inte provsvaren förens vårt första läkarbesök, vilket var 3 månader efter provet lämnades. Katastrof om du frågar mig.

Ja alltså läkaren jag var till senast sa åt mig att boka en läkartid hos min vanliga 4 veckor efter andra testet skulle göras och hoppas att resultaten kommit då. Annars kan det gå längre tid pga semester och sånt varnade hon. Får typ panik över att allt kan gå så långsamt.
  • Molybden
    Gulgja skrev 2021-05-04 10:04:17 följande:

Hur lång lutealfas har ni?

En fungerande cykel 10 dagar, annars 7-8.
  • Molybden
    Gulgja skrev 2021-05-04 11:12:42 följande:

Intressant med ni som har en lutealfas som är mindre än 10 dagar. Min gyn vill att den ska vara på 14 dagar. Och jag har mellan 7-8 dagar, kan vara därför jag inte blivit gravid. Ni som har 10 dagar och mindre, har ni fått någon behandling?

Min gyn nämnde att de helst ser att den skulle bli 14 dagar men att 10 inte behöver vara något problem. Däremot så vet jag ju att den blir 7-8 dagar när det blir långt mellan mina ägglossningar (över 40 dagar). Genomgår utredning och väntar just nu på att få diskutera detta och alla andra problem jag tydligen har så har inte fått hjälp än.
  • Molybden
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-04 12:36:17 följande:

Det känns så sjukt att skriva det här, och jag tvekade länge på om jag skulle göra det överhuvudtaget. Jag tog ett test i morse, helt övertygad om att det skulle vara negativt och bara få igång den försenade mensen.

Jag hade tokfel. Jag är gravid?! Det känns helt sjukt. Och jag har skuldkänslor också, för jag vet att så många av er har kämpat så länge, och här kommer jag. Nu hoppas jag bara att pyret vill stanna.

Story grattis! Ha inte skuldkänslor, du har varit stöttande i den här tråden så jag är genuint glad för din skull. Det är ju inte ditt fel att det tar tid för någon annan. Lycka till! <3
  • Molybden
    Msofie skrev 2021-05-04 20:23:13 följande:

Hm jag tog fram mina resultat för att kolla. Det står " 36 pmol/L 6.4 - 70" innebär det att jag ligger på 6.4? I så fall vore det rätt högt med, precis som dig. Jag har fått göra att jag var en väldigt bra reserv och bra värden generellt.

Ska förvisso inte säga vad det innebär för dig, men tänker att om läkaren inte nämnde något, samt att du har en regel bunden cykel ska du nog inte vara för orolig. Min cykel verkar likna din (29 - 32 dagar), vilket min läkare menade tydde på bra ägg. Har dock aldrig innan hört att en lite längre cykel var ett gott tecken haha, men ändå. Och grejen med PCOS är väl att man har för många äggblåsor och inte ägglossar naturligt

Ni pratar nog om olika enheter, hon har fått sitt resultat mikrog/L gissar jag. Om resultatet fås i pmol/L så får man dividera det med 7.14 för att kunna jämföra. :)
  • Molybden

Alltså jag hatar att aldrig veta när ägglossningen kommer att ske. Hade ägglossningskänningar fredag till måndag vilket stämde med vad läkaren trodde. Dock inte fått någon tempökning än men mitt humör är dåligt idag så hoppas på tempen är seg. Eller så beror humöret på något annat typ att jag känner mig seg idag.

Vi har åtminstone börjat diskutera om jag ska säga upp mig från mitt jobb då jag mest mår dåligt av det och känns som att det kanske sabbar våra chanser. Men har inte fått ett nytt så känns risky men diskussion är åtminstone igång!

• Molybden
    MAKL skrev 2021-05-05 18:19:18 följande:

Låter väldigt jobbigt att inte ha koll på äl när man väntar på den. Hoppas det kommer visa sig snart när äl är/var.

Intressant att du tar upp det där om jobbet då jag precis har sagt upp mig för att jag, precis som du, inte mår bra av det. Jag vet inte heller hur det kommer bli nu i sommar och i höst men har sökt utbildning till hösten så hoppas på att jag kommer in annars löser vi det på ett annat sätt. Men jag känner att jag mår så mycket bättre nu bara av att veta att jag jobbar månaden ut och sen är det över. Du/ni kommer säkert fram till vad som är bäst för dig och hoppas du vågar ta steget så du kan må mycket bättre :)

Skönt att höra att jag kanske inte är helt galen ändå, haha. Härligt att höra att det känns bra för dig! Det ger hopp om att alternativet faktiskt finns där även om man försöker att skaffa barn. :)
  • Molybden
    Link92 skrev 2021-05-05 18:31:16 följande:

Jag bytte jobb i höstas då jag precis som er var stressad och inte trivdes så bra. Plussade månaden efter jag bytte! (Men som ni vet slutade det i mf).

Det känns bra att veta att andra har vågat göra det! Tanken för mig har varit att få ett nytt jobb först men typ kommit ut 3 jobb inom mitt yrke senaste halvåret där jag har rätt kompetens och inte behöver pendla långt. Så tänker att om jag fortsätter att resonera att jag ska ha ett jobb först så kommer jag nog bli kvar länge.
  • Molybden
    Msofie skrev 2021-05-05 21:06:08 följande:

Jag tänker att oavsett livssituation ska man göra det som får en att må bra! Risken i denna processen är att man väntar på att ens situation ser annorlunda ut, eller till man får barn, men eftersom man inte vet hur långt tid de tar ska man nog försöka vara lycklig på vägen. Sen tänker jag kanske att det kan vara farligt att tänka att det i sig sabbar något, bara så att du inte skuldbelägger dig själv!

Ja man ska nog göra det! Det är nog mitt mål för i år, att vara lycklig och inte vänta på lyckan. Tar åt mig av dina ord!

Det är nog inte så mycket skuldbeläggning utan vill typ hitta förklaringar till varför det går så dåligt. Så tänker att stress och skiftarbete med kass sömn lär inte göra saken bättre och den tanken kanske kan ge mig knuffen att våga sluta. :)
  • Molybden
    Amandannn skrev 2021-05-05 21:06:59 följande:

Testar du också ? Tänkte ifall tempen krånglat så att du haft äl redan ? :/

Tänker du på äl-test? I så fall nej. Tänker att jag får se om tempen ökat imorgon, annars blev det nog ingen ägglossning den här gången.
  • Molybden
    Emmalucy skrev 2021-05-05 21:51:47 följande:

Har det varit en pitteliten ökning kanske? Min brukar verkligen krypa upp, har många temps innan äl som är bara 0.1-0.3 skillnad som mina lägsta efter äl temps. Hoppas dina känningar är rätt! Kollar du sekret eller livmodertappen? Inte det mest glamorös men jag får en bra idé av vad kroppen håller på med :)

Nej men fick en dipp på söndagen och sen upp till vanlig temp på måndagen. Så jag vet inte riktigt men mina temps är också sega ibland men bara någon dag så hoppas ju på imorgon.

Jag har inte det typiska sekretet utan jag får typ bara lite mer än vanligt och det har jag haft. Kollar tappen vissa månader och den verkar tyda på äl typ sön-mån någon gång. Satt dock högre än den brukar men det kanske är bra?
  • Molybden

Fick tempökning idag! Äl är ju inte bekräftad än men flyttar BIM redan nu till något ungefärligt och hoppas på det bästa.

Clearmoon, BIM 4/5, 27 år (1:a försöket)

Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket) PLUSSAT

Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket) PLUSSAT

Camilla82 - Bim 5/5, 38 år (6e försöket)

Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

MsTintin - bim 9/5, 29 år (13 försöket)

DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

Stickling, bim 9/5, 33 år (10:e försöket, två missfall)

Lisen91, BIM 10/5, 29 år (10:e försöket)

Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)

hellow0rld, BIM 10/5

Mimow11 BIM 11/5, 29 år (2:a försöket)

hejhejkola - BIM 12/5, 26 år (6:e försöket, 3 tidiga mf)

Emmalucy, bim 13/5, 35 år (5:e försöket, 3 år misslyckade försök med exet)

RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)

Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)

Molybden, BIM 14/5, 26 år (11:e försöket, 4 eller 5 äl)

Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)

apan95, BIM 15/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)

NatMar005, BIM 18/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)

Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders paus

Micaelaaa, BIM 20/5, 25 år (10:e försöket)

Linneadou, BIM 20/5, 29 år (1:a försöket)

Ericky, BIM 21/5, 33 år (10:e försöket)

Paperlanterns, BIM 21/5, 32 år (5:e försöket)

Soff, BIM 24/5, 33 (14:e försöket)

Weloty, BIM 25/5, 30 år (13:e försöket)

Septemberbarn123, BIM 26/5, 21 år (7:e försöket tror jag)

Eclipse, BIM 29/5, 31år, (4:e försöket, MF på försök 3)

Mirabilis89, BIM 30/5, 32 år, 11:e försöket.

• Molybden
    Vickan31 skrev 2021-05-06 10:23:26 följande:

Jag fick som sagt mens igår (elfte misslyckade försöket, men har försökt i mer än ett år bara att mens och ÄL försvann ett tag förra året) och samma dag får min sambos brorsa och hans fru sitt andra barn. Det är alltid den timingen: när jag fick veta att de väntade barn fick jag också mens samma dag. Jätteroligt för dem såklart, men den här brorsan är 50 och även om jag vet att män inte har samma tidspress som kvinnor så känns det så ironiskt att en 50-åring är mer fertil än mig och min sambo  Hans fru är i 40-årsåldern så det är ändå hoppfullt på ett sätt såklart att veta att hon kunde få barn igen lite senare i livet, men det spär också på känslan av att "alla" får barn utom vi. Förlåt för deppigt inlägg.

Min nästa BIM blir i början av juni, men jag hänger gärna kvar här för att heja på er andra. Hoppas på många plus här denna månad, för även om man ibland kan känna sig lite missunnsam eller avundsjuk ibland på folk i ens närhet som kastar gravid- och barnnyheter i ens ansikte var och varannan dag så vill jag ändå trycka på att det är en helt annan sak med er! Att vi här inne blir genuint glada för varandra när det kommer fina plus och goda nyheter i den här gruppen 

Tråkigt att du alltid ska få såna nyheter när man är som känsligast. Hoppas att det är din tur snart <3

Håller med om att det är stor skillnad på folk i ens närhet och här. Jag tror att det är för att man får följa folk hela vägen här och att alla har respekt för att vissa kämpar.

Får jag fråga hur det går med utredningen? Kommer ihåg att du fick en spolning men minns inte om du sagt mer.
  • Molybden
    Vickan31 skrev 2021-05-06 11:11:00 följande:

Tack snälla, vad gullig du är  Ja det har du så rätt i! Det är verkligen bra beskrivet tycker jag 

Tack för att du frågar! Jag och sambon lämnade blodprov förra veckan och han ska lämna spermaprov nästa vecka. Så när spermaprovet är lämnat ska vi ringa och boka tid för en uppföljning med läkaren, men det blir väl några veckor framåt då han trodde att svaret på spermaprovet kan dröja ett par veckor. Och det är liksom det "avslutande" samtalet på utredningen sa han, så det verkar inte bli något mer ultraljud för att se om jag har ägglossning och han sa inte heller något om uppföljning för att se om vänster äggledare verkligen är blockerad som den verkade vara på spolningen. Så många frågetecken fortfarande, men känns som att läkaren/kliniken vill att nästa samtal blir det avslutande för utredningen så att de sedan kan se om IVF är aktuellt för oss, medan jag vill veta om jag ägglossar som jag ska, samt vad status är för vänster äggledare som sagt.

Vad skönt att du fick en tempökning idag, och vad spännande med dina tankar om att byta jobb förresten! Jag vet hur dåligt man kan må av en arbetsplats man vantrivs på, och nu när jag istället har ett jobb sedan tre år som jag fortfarande älskar så kan jag verkligen säga att livet är för kort för att stanna på ett arbete där man inte trivs. Om det inte finns något som går att förändra på din arbetsplats för att det ska bli bättre ganska snart så tycker i alla fall jag att det låter klokt att du funderar på att leta dig till något annat  Hur mår du nu och vad är nästa steg för er? Visst hade ni en ny tid inbokad?

Så ni båda fick lämna blodprov? Hoppas att allt ser bra ut och att ni kan få hjälp snart! Tycker att man alltid lämnar läkaren med fler frågor än man hade innan. Men då borde ni ju få samtalet innan sommaren åtminstone så att ni slipper vänta på info pga semester och sånt.

Angående jobbet så har du helt rätt. Jag är en sån person som vill tro att det ska bli bättre, och det har blivit bättre på jobbet men långt ifrån bra. Min förhoppning är ju att en dag jobba någonstans som jag älskar precis som du.

Jo vi har en tid 31:a maj vilket känns okej nu om jag fått ägglossning. Får så svårt att slappna av när jag inte vet om den kommer om ett par dagar eller om två månader. Vill inte missa chansen när det blir så sällan. Så nu ska vi bara vänta på läkartiden och hoppas att spermierna ser bra ut. Sen hoppas vi på att få börja med letrozol men iom att mina provresultat sett sämre ut vad man hoppats så vet jag inte hur de kommer att resonera. Jag har dock tagit det hela bättre än jag väntat mig.
  • Molybden
    Linneado skrev 2021-05-06 11:58:38 följande:

Enligt NC ska jag ha ägglossning imorgon/lördag. Tagit tester var dag ett par dagar nu och visar solklart negativt (clearblue rosa).

Jag tog ett precis som också var negativt och tycker själv att nu borde det börja ge utslag. Dock, jag hade kissat för bara en timme sen, och druckit en flaska vatten så var rätt mycket vätska. Kan det vara så att de var så pass utspätt och därför gav falskt negativt? Är det lönt att jag tar ett till i eftermiddag tro? Tar annars alltid kring 10.00 men glömde helt bort det idag.

Låter som att det kan vara väldigt utspätt. Jag hade tagit ett på eftermiddagen om möjligheten finns.
  • Molybden
    NatMar005 skrev 2021-05-07 09:26:50 följande:

Äl+3 och tankarna om att jag om ca en vecka kan börja testa.. Jag har flertalet tidiga mf bakom mig och jag och sambon kan inte bestämma oss för hur vi ska göra. En del av oss vill inte testa förrän bim+7 för att slippa få ett positivt tidigt test, börja hoppas och sen få mf i v5 som förut. Men en del av oss vill göra som vår läkare på gyn säger; testa så tidigt som möjligt och kom därefter till oss direkt för att fastställa graviditeten med blodprov. Det är enda sättet att få ett ev. Mf dokumenterat vilket är viktigt för vår utredning..

Hur hade ni gjort? Efter 7 mf vet jag inte hur många besvikelser jag har kvar inom mig att orka mig igenom...

Det låter jättejobbigt. Jag tänker att du ändå kommer att känna på dig om du blivit gravid oavsett om du tar ett test eller inte. Då har det nog varit bättre att få det konstaterat så att ni sen kan få hjälp om det blir ett till missfall. Jag kan inte rakt ut säga att jag skulle ha resonerat så om det gällde mig men det är nog så jag hade velat göra.

Hoppas verkligen att ni får hjälp eller att det helt enkelt går bra nästa gång. Du förtjänar verkligen att det ska gå vägen. <3
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet