• Emmalucy

BIM MAJ, första barnet

Gulgja skrev 2021-05-04 17:15:55 följande:
    Vad intressant att du säger att man räknar den dagen man ser rött. Mina spottings börjar alltid med brunt och utvecklar sig till rött. Får börja räkna från dagen jag ser rött då!

Har du kollat dina prolaktinvärden? Jag hade problem med förhöjt prolaktin som är en orsak till låg progesteron. Kan vara värt att kolla upp det! Det kan finnas flera orsaker till låg progesteron och man behöver oftast behandla grundorsaken innan man går på progesteronet enligt min endokriläkare.

Bor du i Stockholm? I så fall vill jag gärna ha tips på en bra privat klinik man kan gå till.
    Ah, interessant! :) jag kommer inte ihåg vad de testade för, bara tog massa blodprov och sen sa att allt såg normala ut, förutom att jag behövde mer D vitamin. Jag bor i Södertälje men är redo att åka till Stockholm, jag kan PM:a dig ett par som jag tittar på just nu, men har inte valt vilken jag ska ringa än :)
  • Emmalucy
    apan95 skrev 2021-05-04 20:10:15 följande:

Herregud vad man missar mycket efter ett par dagar ifrån här! STORT GRATTIS om jag missat någon som plussat, så roligt! känns som en sjukt lång BIM-lista också denna månaden, så spännande!

Igår var vi på planeringsmötet inför IVF på kliniken, nu är allt bestämt med datum och ska jag hämta ut alla sprutorna i morgon på apoteket! fick även testa att ta spruta i magen vilket var mycket lättare än jag trodde! Kommer börja med sprutorna nu kommande mens, och flyttar fram mitt BIM en dag då jag misstänker ÄL i lördags!

Längtar nästan mest till mensen nu för att kunna börja med sprutorna haha! Mig lär ni hitta i juni-tråden framöver och det blir en extra spännande månad!

Guuud så spännande att äntligen vara "där"! Inga mer utredningar, funderingar osv, klart det blir stressigt men att vänta på att äntligen kunna börja IVF är värst. Jag är glad för din skull :) det är en ny kapitel som kommer bli tuff på andra sätt, men det kommer bli värt sen! <3
  • Emmalucy
    apan95 skrev 2021-05-04 22:00:09 följande:
    Ja gud det är verkligen en helt ny start. Och jag kastas mellan känslan av lättnad av att äntligen händer det något, men även besvikelse över att vi inte klarade det själva (iallafall inte hela vägen..) och kan tycka i bland att det inte känns lika på riktigt som om det hade skett naturligt.. men man kanske vänjer sig vid den tanken.. <3
    Kan verkligen tänka mig hur det är blandade känslor just nu, klart alla hoppas att det blir till på egen hand, det är så vi lära oss när vi är yngre, och jag tror att det blir ännu tuffare för allt under infertiliteten eftersom det är verkligen grävd djupt ner att vi skaffar bebisar via sex, och inget nämnd om problem, alternativa vägar till att bli förälder, osv. Hoppas jag förklarar rätt, svenska är inte mitt modersmål :) hade man lärt när man var ung att det finns olika sätt att bli förälder, och inga är mindre värd än den andra, skulle vi kanske inte ha like mycket skuld känslor när det inte går till på det enda sättet vi blev lärda när vi var yngre.

Jag tycker denna cykel nu ska fara lite festligt, sista chansen att dricka, kaffe, mögelost, you name it :) njut verkligen med säkerhet att nästa cykel har du bra chanser att bli gravid Hjärta
  • Emmalucy

I'm not crying, I have something in my eye!! Gråter Du har helt rätt om den här tråden NatMar005, den ÄR speciell :) annorlunda, genuin, känns som att alla hör hemma här (har iofs bara varit med i 4st trådar här på FL men jag orkade nästan inte lägga mig i listan igen för att trådarna är dominerat av ett par vänner och resten blir ganska ignorerat, men tycker att denna tråd har lyckats fånga de flesta som vågade vara med) :) kram för er alla, fina, stärka kvinnor härinne Hjärta

• Emmalucy
    Amandannn skrev 2021-05-05 21:11:02 följande:

Du är också en del av att denna tråd är så mysig, ni är så många som är så duktiga på att skriva och sättee ord på känslorna (som jag själv inte är så bra på). Man blir alldeles varm i hjärtat av att komma in hit och läsa <3

Åh tack, fina du <3 jag tror att jag ramlar lite med mina ord då jag måste översätta allt i hjärnan och jag använder knappt svenska längre :)

Ang. er som hatar sitt jobb: ta steget! Det är väldigt normalt att vilja ha saker på plats, men livet brukar inte vilja göra det man vill hehe :) jag är mitt i mina studier och vägrade vänta tills jag är klar för att börja försöka bli gravid, och för länge sen så sa jag att jag skulle vänta med att födda barn innan jag gjorde bröstförstoring, nu är jag 35 och har haft mina boobs i 6 år och inga barn i sikte, så det är lika bra att leva som km det inte händer, och då kan man justera saker om det nu sker <3 livet är för kort!
  • Emmalucy
    Molybden skrev 2021-05-05 17:08:09 följande:

Alltså jag hatar att aldrig veta när ägglossningen kommer att ske. Hade ägglossningskänningar fredag till måndag vilket stämde med vad läkaren trodde. Dock inte fått någon tempökning än men mitt humör är dåligt idag så hoppas på tempen är seg. Eller så beror humöret på något annat typ att jag känner mig seg idag.

Vi har åtminstone börjat diskutera om jag ska säga upp mig från mitt jobb då jag mest mår dåligt av det och känns som att det kanske sabbar våra chanser. Men har inte fått ett nytt så känns risky men diskussion är åtminstone igång!

Har det varit en pitteliten ökning kanske? Min brukar verkligen krypa upp, har många temps innan äl som är bara 0.1-0.3 skillnad som mina lägsta efter äl temps. Hoppas dina känningar är rätt! Kollar du sekret eller livmodertappen? Inte det mest glamorös men jag får en bra idé av vad kroppen håller på med :)
  • Emmalucy
    Molybden skrev 2021-05-06 10:01:02 följande:

Fick tempökning idag! Äl är ju inte bekräftad än men flyttar BIM redan nu till något ungefärligt och hoppas på det bästa.

Jaaa, det låter som ett bra tecken! :) man bruakr inte få en ordentlig höjning och sen sänker den, så jag tror den eviga 2 veckors väntan är här för dig nu :D

Vickan31 skrev 2021-05-06 10:23:26 följande:

Jag fick som sagt mens igår (elfte misslyckade försöket, men har försökt i mer än ett år bara att mens och ÄL försvann ett tag förra året) och samma dag får min sambos brorsa och hans fru sitt andra barn. Det är alltid den timingen: när jag fick veta att de väntade barn fick jag också mens samma dag. Jätteroligt för dem såklart, men den här brorsan är 50 och även om jag vet att män inte har samma tidspress som kvinnor så känns det så ironiskt att en 50-åring är mer fertil än mig och min sambo Förvånad Hans fru är i 40-årsåldern så det är ändå hoppfullt på ett sätt såklart att veta att hon kunde få barn igen lite senare i livet, men det spär också på känslan av att "alla" får barn utom vi. Förlåt för deppigt inlägg.

Min nästa BIM blir i början av juni, men jag hänger gärna kvar här för att heja på er andra. Hoppas på många plus här denna månad, för även om man ibland kan känna sig lite missunnsam eller avundsjuk ibland på folk i ens närhet som kastar gravid- och barnnyheter i ens ansikte var och varannan dag så vill jag ändå trycka på att det är en helt annan sak med er! Att vi här inne blir genuint glada för varandra när det kommer fina plus och goda nyheter i den här gruppen Hjärta

Beklagar verkligen :( jag förstår vad du menar, allt kommer samtidigt.... kan man inte få mens i lugn o ro utan någon ska bli gravid eller födda barn?! varje gång man får mens så känns det som man kommer aldrig orka igen, vill bara skita i allt... men varje gång blir man alltid lite peppad inför äl, även om det minskar med tiden... kommer du börja söka om hjälp nu? Jag smygstartar med en månad när nästa mens kommer :D det kommer ta evigheter oavsett! Jag är glad att du orkar hänga kvar med oss Hjärta här har man alltid folk som förstår, vilket man inte alltid få från vänner o familj Hjärta
  • Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-05-06 14:32:23 följande:
    Tack för omtanken Hjärta Och det är verkligen så som du skriver, att när mensen kommer känner jag "nu vill jag bara skita i allt, jag orkar inte ha det så här" men när det sedan närmar sig ÄL så växer hoppet ändå och livsglädjen återkommer efter ett tag. Ja vi har faktiskt påbörjat en utredning och tagit de första proverna, så förhoppningsvis får vi veta mer om våra värden innan sommaren. Vad skönt att du också ska söka hjälp, så att du inte behöver gå omkring och undra månad efter månad hur allt står till. Hoppas att du hittar en klinik som känns bra. Var i din cykel är du nu, nära ÄL eller BIM? Glad
    Ja, verkligen gör något du tycker om, jag brukar handla något till mig själv hahah! Ah vad bra att du har börjat utredning! Det kommer säkert dröja med tanke på sommaren antar jag, då ska jag verkligen välja en klinik som jag kan ringa till direkt när mensen kommer! Jag har BIM om typ en vecka eftersom min LP är 10-11 dagar.

Jag har redan gjort alla utredningar för många år sedan med mitt ex, vi försökte i 3år och hade bara massor kemiska graviditeter, har bara en tung magkänsla av att jag har implanteringsproblem :( jag har en ny kille och vi är på 5:e försöket, men det känns inte som 5 försök när jag har redan gjort allt det här under flera års tid med exet :/ därför vågar jag ringa och gnälla om hjälp, PLUS att nya killen har 2st barn så det pekar VERKLIGEN på mig som felet... :( ! 
  • Emmalucy
    Vet ni vad, jag lovar att den dagen jag får den äran att berätta för folk att jag väntar barn, kommer jag skriva överallt hur långt det tog och det jag behövde gå genom för att bli gravid. Tror många skulle uppskatta ärligheten. Plus att om någon frågar mig ?när blir det din tur? kommer de får ett ärligt svar. Men jag tror att många gav upp denna fråga eftersom jag berättade för mina näraste om hur det gick under tiden jag och exet försökte. Hjärta
  • Emmalucy
    rungirl skrev 2021-05-06 16:53:39 följande:

Själv var jag på HSSG undersökning för 2 veckor sedan. Allt såg bra ut och det var fri passage på äggledarna. Jag hade även släpat med min kära make som fick göra ett spermaprov- som såg jättebra ut! Jag hade även ett ?ledande? ägg som såg ut att kunna släppa inom några dagar.

Så kontentan av detta. Ja friskt, hälsosamt par som får fortsätta kämpa på i sänghalmen.

Men som någon skrev tidigare på sa även vår läkare att när ÄL tester väl blir positivt så är det i många fall nästan försent. Så det bästa tyckte hon var samlag 2/3 dag från mensens slut. Blir det inget denna gång så testar vi den taktiken :)

Skönt är iaf att vi väl passerar 1 år i försök så kan vi bara kontakta reproduktionsklininen o boka tid då vi är klara med ?förundersökningen?.

Till er som plussat - STORT GRATTIS! Det måste kännas så underbart!

Men hur kände ni veckan efter ÄL? Kunde ni skönja några tecken alls? Ni som varit gravida men tyvärr fått missfall - minns ni hur det kändes då ni blev gravida?

Nu är det 1 veckas låååååång väntan kvar. Hur gör ni för att fördriva tiden o inte googla sönder er? Jag håller själv på att helt seriöst bli galen.

Oj, det låter lovande ut, på ett sätt iaf att ni är båda "friska"! :) när blir det ett år för er? Det är interessant att man fick gå på utredning innan det, jag trodde man behövde vänta med allt innan det har gått XYZ tid?

För mig när jag lyckades bli mer gravid än en kemisk grav så kände jag verkligen noll o ingenting tills jag hade illamående till och från, kändes som jag skulle få influensa. Och som någon sa, en magkänsla. Men jag tycker att jag tro att jag är gravid varje månad, så litar verkligen inte på magkänslan haha, mer wishful thinking än något annat för min del :D
    Vickan31 skrev 2021-05-06 17:01:25 följande:
    Helt rätt, jag tycker att när mensen kommer får man unna sig onyttiga saker! Vad jobbigt att du har behövt göra en utredning med exet och gått igenom en 3 år lång väntan! Jag lider verkligen med dig. Men det är väl jättebra att du på grund av dina tidigare erfarenheter söker hjälp redan nu tycker jag. Som du säger kan det ju vara svårt att få göra en utredning under sommaren, så jag hoppas att du får prata med någon direkt när/om mensen kommer och att du då får ett bra bemötande och riktig hjälp - men mest hoppas jag såklart att mensen inte kommer utan att du istället för ett plus väldigt snart Hjärta

Tack, det var fint skrivit Hjärta jag har så svårt att välja klinik, jag har inte bra erfarenhet av öppenvård så hade tänkt att jag blir tvungen att söka privat för att tas på allvar och inte bli bortviftat, men känns som det finns väldigt få i Stockholm, konstigt nog. Ska du göra något annorlunda denna cykel? Jag har gjort akupunktur och blev ombedd att börja äta kalcium vitaminer, och kör yoga varje dag. Men jag går på gymmet istället haha
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet