• Emmalucy

BIM MAJ, första barnet

ElinVanessa12 skrev 2021-05-06 17:44:00 följande:

Vilken fin tråd med stöttning, pepp och några glada nyheter. Jag vill gärna vara med!

Hej och välkommen! :) hur känns det inför första försöket?
    Msofie skrev 2021-05-06 22:07:11 följande:
    Gud vad jag kände ditt inlägg! Jag har tänkt så mycket på detta på senaste tiden. Om jag gör någon typ av inlägg på FB eller dylikt kommer jag def vilka förtydliga vår resa. Jag tänker att när andra har gjort det har jag känt mig mindre ensam. Tycker det är ett dåligt omtalat ämne!
    Ja eller hur!? Jag kan inte tänka mig att gå ut spontant bara "just so you know, vi försöker och det går inte bra" men kanske om vi kommer till IVF skulle jag vara öppen med denna resa Hjärta jag har levt med depression till och från under hela vuxenlivet, och det kändes bra att vara öppen med det, nuförtiden är det nästan populärt att prata om "tabu" saker, och jag tycker att det är en underbar tid :) !
  • Emmalucy
    rungirl skrev 2021-05-07 05:11:48 följande:
    Trodde oxå det måste gått 1 år innan man fick påbörja någon undersökning. Men vår läkare sa att det behövdes inte. Ev. att man får komplettera med ett spermaprov till när det är dax. Bokade egentligen först en tid för mig själv för att kolla upp att det stod bra till där nere. Men då tyckte läkaren att vi kör rubbet om du får mens igen. Och det fick jag ju. Trodde även att det skulle kosta skjortan eftersom vi gick privat. Men det var vanlig sjukvårdstaxa för Uppsala län. (Dock inte spermaprovet, men det var värt 700 spänn för sinnesfriden) Kliniken har eget labb så vi fick svar på 15 min. Toppenbra! I oktober har det gått 1 år. Men innan dess hoppas jag verkligen det tar sig för både oss och alla andra här i tråden <3
    Kul, då finns det hopp att de kan kika på mig och vi sparar lite tid :) behöver fortfarande välja en klinik(i Stockholm), det känns inte lätt! De är aldrig privata helt, de har bara något alternativ vid sidan om landstingsfinanserad. Man undrar vad man betalar för om man väljer privat, om man kan få det gratis i samma klinik?
    NatMar005 skrev 2021-05-07 09:26:50 följande:

Äl+3 och tankarna om att jag om ca en vecka kan börja testa.. Jag har flertalet tidiga mf bakom mig och jag och sambon kan inte bestämma oss för hur vi ska göra. En del av oss vill inte testa förrän bim+7 för att slippa få ett positivt tidigt test, börja hoppas och sen få mf i v5 som förut. Men en del av oss vill göra som vår läkare på gyn säger; testa så tidigt som möjligt och kom därefter till oss direkt för att fastställa graviditeten med blodprov. Det är enda sättet att få ett ev. Mf dokumenterat vilket är viktigt för vår utredning..

Hur hade ni gjort? Efter 7 mf vet jag inte hur många besvikelser jag har kvar inom mig att orka mig igenom...

Jag förstår helt att ni vill helst inte veta om du är tidig i graviditet med tanke på alla mf, men det låter viktigt att du får gravidtetet bekräftat, spesiellt om det blir mf sen. Om det var jag skulle jag iaf testa först på BIM, men pga jag har haft många svaga plus som slutade precis när mensen skulle komma, vet inte om de skulle få mycket på blodprovet då. Lycka till, kram Hjärta
  • Emmalucy
    Gulgja skrev 2021-05-07 09:38:18 följande:

En liten uppdatering från mig och den LÅNGA HEMSKA två veckors väntan.

Jag såg imorse att jag hade en dipp i temperaturen och började såklart googla. Läst om implantationsdipp på ÄL 7 och att det faktiskt är en grej. Nu vet jag inte riktigt hur tempen imorgon kommer se ut. Inga andra symtom förutom svaga svaga kramper i nedre delen av magen. I en vanlig cykel utan progesteron vagitorer brukar jag få spottings på ÄL 8-10 så vi får hoppas att spottingsen håller sig undan denna månad.

Hur går det för er andra som väntar BIM?

Kul att se en till som använder FF :) förstår inte varför folk betalar för NC när man får det här gratis!

En cykel där jag började progesteronkräm (av min egen vilja, förra cykeln när jag hade äl cd10 och tänkte försöka få tjockare slemhinna om det gick) så började jag äl+3 och fick mens äl+4, eftersom tydligen om man använder progesteron när slemhinnan är alldeles för tunn, så trigger den igång mensen istället. Så att du inte har haft spottnings låter ju bra Hjärta

För min del så ser mina temps bättre ut denna månad, jag brukar inte ha så låga temps innan äl, är oftast runt 36.2-26.0 och efter äl litgger det alltid runt 36.4-36.6, så jag tolkar som lägre temps innan äl = bra östrogen, låga temps efter äl = dålig progesterone :x så just nu chillar jag :) jag har haft temp dips runt äl+7 som ledde ingenstans, och känningar i tjejmagen, så inget får mig att hoppas längre (bitter gammal tant lol)

• Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-05-07 10:41:38 följande:
    Ja jag har lite dålig koll på privata kliniker faktiskt, men hoppas att du hittar någon som känns bra! Ibland kanske det inte är bara vilken klinik man kommer till som betyder något utan också om man har tur att komma till läkare A eller läkare B som kan ha olika engagemang och inställning. 

Jag ska börja med fertilitetsyoga nu efter mensen tänkte jag och se hur det känns. Jag är inte jättevan vid yoga men tänker att det är värt ett försök för att se om det passar mig då jag blivit inspirerad av att bland annat du har skrivit om det Glad Haha, men det är väl bra att du gör det du tycker om - om det är gym eller yoga eller någon form av rörelse och aktivitet för både kropp och hjärna :) 
    Det känns som alla kliniker har antingen 5 stjärnig betyg eller 1 xD jag tror att jag har hittat en, som är lite ensam om att erkänna att immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem (lite min fundering eftersom jag har haft så många kemiska graviditeter, det verkar som det är iaf NÅGOT som går fel vid implantation, antingen stötter kroppen bort det, eller är min slemhinna för tunn (har bara 2st mätningar att gå på) känns bra! :) de har tom endast utredningar, så jag kan göra det privat med de, och sen skulle eventuell IVF definitivt bli via landstinget (men de följer också hela vägen med en tidig ultraljud också! :)

Jaaa superbra att du kollar yogan :D jag gillar att det finns olika övningar beroende på när du befinner dig i cykeln, många stretches och övningar gör ont, det är så bra att stretcha eftersom det blir mer blodcirkulation :3 yay!!
  • Emmalucy
    rungirl skrev 2021-05-07 14:42:35 följande:
    I Stockholm finns det säkert många privata kliniker - sen att välja någon är nog inte lätt! Man vill ju känna sig trygg i sitt val. Jag har tyvärr inga tips där. Vi gick till GynHälsan Fertilitetsklinik i Uppsala. Den kan jag varmt rekommendera :) men det är ju annat landsting o då kanske det blir knepigt med debitering regionerna emellan?
    NatMar005 skrev 2021-05-07 09:26:50 följande:

Äl+3 och tankarna om att jag om ca en vecka kan börja testa.. Jag har flertalet tidiga mf bakom mig och jag och sambon kan inte bestämma oss för hur vi ska göra. En del av oss vill inte testa förrän bim+7 för att slippa få ett positivt tidigt test, börja hoppas och sen få mf i v5 som förut. Men en del av oss vill göra som vår läkare på gyn säger; testa så tidigt som möjligt och kom därefter till oss direkt för att fastställa graviditeten med blodprov. Det är enda sättet att få ett ev. Mf dokumenterat vilket är viktigt för vår utredning..

Hur hade ni gjort? Efter 7 mf vet jag inte hur många besvikelser jag har kvar inom mig att orka mig igenom...

Jag är tom bosatt i Södertälje, men det är tekniskt sätt Stockholm fortfarande :) vilket är en lättnad då det verkligen saknas kliniker härnere! Tror jag har hittat en nu som jag skrev om ovan :D jag är så glad att du har hittat en som funkar för dig, det är egentligen inte kliniken som gör skillnad, utan den du träffar som kan antingen förstör förtroendet eller få dig att känna sig välkommen och hoppfull :)
  • Emmalucy
    MsTintin skrev 2021-05-07 15:14:36 följande:

Imorse kom tempdippen och nu har mensen smugit sig igång :( Lustigt hur även denna kan ändras, tidigare har den alltid börjat med världens mensvärk och medelrikligt flöde, men de senaste tre gångerna har den börjat med lätt flöde en dag för att sedan stegra till medel och världens mensvärk.

Ska man försöka vara positiv så ska jag på middag imorgon och kommer med gott samvete kunna unna mig en öl eller två! Nästa cykel tänkte jag testa Femifert + omega 3, koffeinfritt samt fertilitetsyoga, får se vad det blir av det haha :)

Oh well, det har varit kul att få hänga med er denna cykel, jag håller fortsatt tummarna för er som fortfarande väntar på BIM att ni får positiva resultat! Vi ses kanske några av oss i juni-tråden (gud vad sjukt det känns, 1,5 år av försök hade jag aldrig trott skulle hända oss - men det gör man väl aldrig).

Ha en bra fredag och en bra helg!

Åh, beklagar :( det suger verkligen, hoppas att du får lite egentid att återhämta dig under helgen iaf <3 det finns ingen rätt eller fel sätt att vara ledsen, so you do you!
    Stickling skrev 2021-05-08 11:27:04 följande:

Hej alla! Har varit inaktiv här i tråden på sistone, men har läst ikapp och vill säga grattis till alla som plussat! <3 Jag hade fått upp lite hopp den här cykeln, tempen låg så stadigt och fint, men störtdök idag och mensen är nu på väg. Lycka till alla ni andra, hoppas vi inte ses i junitråden!

Hej! Det är helt ok att ta paus från tråden, det kan bli mycket när man både kämpar själv OCH delar bli en del av andras upplevelser här. Det kan bli emotionellt tugnt. Väldigt trist att mensen kom för dig :(( hoppas att du unnar dig gott under helgen och förhoppningsvis känner sig lite redo inför nästa vecka. Kram!
  • Emmalucy
    Stickling skrev 2021-05-08 19:10:14 följande:
    Tack, ja ibland har man liksom fullt upp med att hantera bara sin egen process.. Men fint att se gemenskapen här inne, har varit väldigt fina samtal på sistone. Tack snälla, ja får se till att unna mig något extra i helgen. Hur går det för dig, när har du bim? Kram!
    Jo det har verkligen varit mysigt i tråden denna månad :) tror att man behöver mer sånt för att kunna avlasta sina tankar och känslor ibland, och ha lite glädje för andra som kämpar :) <3

Jag har BIM på onsdag, men har kort LP. Jag är helt bestämd att inget händer, har tom bokat en tid på privat fertilitetsutredning i Stockholm och är så nöjd med beslutet :)
    Mimow11 skrev 2021-05-08 19:51:29 följande:

Fler än jag som tycker det är lite "jobbigt" eller nervöst inför att testa ? Vill ju så gärna ha ett plus och nästan så länge man inte vet så är det lättare? 

Hehe jag har ångest så mitt hjärta stannar till typ 20ggr om dagen varje gång jag tänker på det, är sjukt irriterande och påverkar stressnivåer på ett dåligt sätt. Jag kan bli som en normalfungerade människa till typ äl+7 och sen i 4 dagar är jag besatt, trots att man inte tror att det händer så hoppas man alltid <3 jag brukar testa för att, iaf en dag, kan jag lugna ner mina tankar när det är negativt. Det är när man ser något så börjar stresset
  • Emmalucy
    MAKL skrev 2021-05-09 06:45:06 följande:

Ett nytt gravidbesked igår och mens idag. Det här suger rent ut sagt. Orkar inte ens bli ledsen längre. Hänger som sagt kvar här så länge jag orkar och så hoppas jag på att ni andra som inte nått bim än lyckas bättre och plussar. Jag kommer inte hoppa vidare till juni eller juli tråden då vi måste ha ett uppehåll i 1-2 månader men ni som kommer hänga i dom trådarna vill jag vara säga lycka till :)

Suck, man blir så bitter av det :( varför blir alla gravida när man försöker?! Du har all rätt att sakna känslor för allt just nu, men jag hoppas verkligen att den påtvingade pausen gör att du kan släppa allt ordentligt, lev livet så gott det går, och känner dig mer säker eftersom du kommer att vara vaccinerad, och på så sätt kommer du ha det lite lättare under graviditeten när den kommer :) jag har inte ens tänkt hur rädd jag kommer bli för att bli smittad när den dagen kommer! Gör precis ALLT du kan för att slippa barntänkandet, hitta ny hobby, signa upp för nån dansklass, börja måla, köpa inline skates och ha kul! :) ta hand om dig på det sätt du vet bäst, kram Hjärta
  • Emmalucy
    Linneado skrev 2021-05-09 08:27:00 följande:

Har för första gången i mitt liv en oregelbunden cykel. Såklart när man väl börjat försöka.

Har alltid haft Äl på dag 16-17, är nu inne på dag 20 och hoppas på ett positivt äl test idag iaf. Varken temp, kroppen eller test tyder på att ägglossning skett eller är på gång ens.

Vad är oddsen kroppen misslyckas med ägglossning på ens första försök ????

Vi fortsätter ligga varannan dag tills bekräftat men börjar (tyvärr) bli rätt tröttsamt nu faktiskt.

Ugh, det är väldigt tröttsamt när man försöker ligga och inget händer :/ dra ner litegrann för era egna skull tycker jag, men kan du ringa till gyn på mån och fråga? De kan kanske kolla m. ultraljud vad som händer i äggstockarna.

Har du varit på hormonpreventivmedel innan första försöket, eller hur gjorde ni?
  • Emmalucy
    BoringBrick92 skrev 2021-05-09 11:09:02 följande:

Ingen mens ännu, men totalt blankt test nu på morgonen cd28(brukar ha 28/29 dagars cykel). Bröt sönder testet av ren besvikelse.. Vet att det finns ni som försökt bra mycket längre och gått igenom mf osv och jag känner för er så mycket. Men just nu känner jag mig bara så trött och besviken på detta försökande utan resultat. Har haft seriös barnlängtan i sådär 5-6 år, men min man ville vänta till efter vi gift oss så det gjorde vi.. Lycka till ni andra!

Sorry Rynkar på näsanHjärta det blir extra frustrerande när ens partner vill vänta, de har verkligen noll koll på hur man skapar en bebis! Det är ju bara att ligga när man känner så händer det, eller hur!? Snark. Jag säger som någon som blev så sjukt deprimerad av att inte lyckas med bebisverkstan att min man lämnade mig; försök att inte bära dessa känslor ensam, även om du skulle behöva prata med någon proffsigt och inte din kille (som många av oss vet, är det få som förstår vad vi går genom mentalt, och kunde leda till bråk istället) när skulle det bli dags för er att gå på utredning?
  • Emmalucy
    Elise96 skrev 2021-05-09 11:46:23 följande:
    Känns konstigt att skriva detta men jag har precis plussat på ÄL+10. Fattar verkligen ingenting samtidigt som vi är så chockade och ödmjuka över att det fick på första försöket. Har likt personer som skrivit här innan sån stor respekt och skuldkänslor för alla som kämpat länge och så gick det så lätt för oss. Håller tummarna extra hårt för alla i gruppen <3
    Stort grattis att det gick på första försöket! :) hoppas lilla frön stannar nu! Det är inte ditt fel att det gick så smidigt, njut av allt som kommer nu! 
  • Emmalucy

Good morning, TTC fam <3 happy Monday!

Hur går det för er härinne? Blev bemött av en väldigt blank test idag äl +9, tidig men bim är om 2 dagar (hatar kort LP) men jag vill också inte testa när min killes barn är här och en kommer vara hemma hela veckan from eftermiddag till måndag morgon. Jag avvaktar att testa mer och inväntar mens, kommer inte det så testar jag nästa måndag (tänker att äl +14 blir lördag och där är min gräns för en riktig graviditet när jag har haft så många kemiska grav)

Det låter som en toppen idé Ericky, tror att jag behöver den typ av tråd :) hänger här till mensen iaf

• Emmalucy
    DrLavernius skrev 2021-05-10 11:58:42 följande:
    Hoppas att du slipper mensen och får ett positivt test istället! :)

Hade BIM igår, blankt test både igår och idag, men ingen mens ännu. Jag avvaktar med testerna nu och inväntar mensen, sedan flyttar jag över till junitråden. Skulle den mot förmodan inte ha kommit i helgen testar jag nog igen då.
    Tack! Jag håller tummarna, BIM imorgon så jag letar efter spottings hela dagen haha! Oj, vad frustrerande att gå förbi BIM utan resultat! Har du koll på exakt när du hade äl?

hejhejkola skrev 2021-05-10 18:25:32 följande:

Hej på er!

Idag är jag på bim-4 och när jag vaknade imorse kände jag att jag bara var tvungen att ta ett gravtest eftersom jag har haft molvärk och jätteömma bröst de senaste dagarna... och det var solklart positivt!!! Tog ett till när jag kom hem efter jobbet och det var också starkt positivt. Vet inte vad jag känner (glad, såklart) men eftersom jag fått 3 mf dagarna efter bim är jag såklart orolig och vågar inte känna efter för mycket... Ringde bm direkt men de tyckte det var för tidigt att komma in på samtal/kontroll, men om det går vägen ska jag dit om två veckor.

Hoppas att det går vägen för alla er andra<3

Stort grattis, hoppas lilla frön stannar kvar! <3

• Emmalucy
    NatMar005 skrev 2021-05-11 11:30:01 följande:
    Tack, det hoppas vi med! Har dessutom börjat bli öm i tjejmagen, det liksom sticker och målar precis som det brukar göra vid den här tiden om det har tagit sig. Jag hoppas att det är bebis jag väntar och inte ytterligare ett mf men vi är inställda på det senare som sagt.

Ja men precis. Nu ska jag hem till min svägerska som är i v36. Men de gick igenom samma utredningar som vi gör nu så det känns rätt skönt att kunna pratade henne med och viktigt på nåt sätt också att omge mig med solskenshistorier. Påminna mig själv om att de faktiskt också finns. Bara hon inte frågsr om jag vill känna på magen, en spark eller så för det kostar jag nog fan inte..
    Men det låter ju som ett bra tecken :) även om du har dina reservationer, hoppas verkligen att det kommer bli något! Oof hoppas det går/gick bra, du har helt rätt att solskenshistorier är super viktigt <3 men jag tror att jag skulle bita armen av nån som frågade mig om jag vill känna deras gravidmage, oavsett omständigheterna hahah
  • Emmalucy

Eurgh, mår ganska piss idag, har inga förhoppningar men jag är så värm om mina bröst och tjej magen! Och mina bröst gör jävligt ont, de borde trilla ner redan med tanke på bim imorgon, de brukar inte känns mycket alls men nu jävlar! Kommer säkert försvinna över natten bara för att jag skriver om det och imorgon ser jag ut som en idiot, men jag hoppas att jag är inte ensam i att bli lite extra crazy och små desperat precis innan mens :( aaahhhh!

• Emmalucy
    rungirl skrev 2021-05-14 05:29:54 följande:
    Herregud. Vad händer?
    Jättestärkt ju! stort grattis!
  • Emmalucy
    Linneado skrev 2021-05-22 11:38:34 följande:

Själv testa man superblankt imorse och känner hur mensen långsamt börjar komma (spottningar, dåligt humör, sockersug). Hoppar in i BIM juni istället och hoppas det blir min månad.

Beklagar :( hatar verkligen känslan av att mensen kommer, hoppas du hittar något sätt att ta lite extra hand om dig själv nu i helgen <3
  • Emmalucy

Hmm, jag vet att FF tar hänsyn till all data du lägger in, så den drar slutsatsen från det och inte bara temp, så skulle lita liiite mer på den än NC (har inte använt så jag vet inte hur den räknar) är de densamma blir det svårare... har svårt att tro att äl skett 24:e :s lite otydligt... om jag var dig skulle jag räkna iaf NC bara för att inte tro att man är längre fram än man är om man räknar ner till BIM, då kan man kanske slippa fokusera på ett visst BIM datum :) 

Soffsen skrev 2021-05-22 16:05:41 följande:

Hej! Hoppar in här så här mot slutet av maj. Fick missfall i slutet av april vilket har varit tungt och jobbigt. Andra missfallet på rad.

Men ägglossningen kom tre veckor efter och vi började försöka direkt igen. Lite fundersam på när jag hade ägglossning nu dock, Natural Cycles och Fertility friend säger HELT olika.

Vad tror ni? Hade MYCKET ÄL-flytningar CD 22-23.

Och pekade på ägglossningstest sent på CD 20. Kan ägget släppa senare än 48 timmar efter peak? Och hur många dagar kan det egentligen ta mellan ÄL och tempohöjning. Så jävla oklart.

Borde i alla fall ha BIM i slutet av maj någon gång.

Stort grattis till alla som plussat också! <3

Svar på tråden BIM MAJ, första barnet