Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!

Jag va jätte hård i magen för en vecka sen och tömde tarmen och sen när jag skulle torka mig så var hela pappret fullt av blod, ljust blod. Rött liksom... och det kom inte mer efter jag hade bajsat. Jag var även så hård i magen att det kändes som om det nästan inte skulle kunna gå att få ut. Dagarna efter var okej. Inget blod... igår hände det igen, jag va inte lika hård i magen men hård och det kom lika mycket blod i toaletten. Blodet är liksom inte i avföringen dock. Jag har haft lite ont i magen inatt. Jag har IBS i vanliga fall, haft hemorrojder för länge sen. Jag skäms så mycket också, vill helst inte ringa och fråga. Jag har rådfrågat en kompis och hon säger att hon har haft så, att det bara är för jag är hård i magen, det kommer gå över. Men när det kommer så mycket blod får jag lite panik.. någon som har erfarenhet kring det här? Båda gångerna har varit när jag va hård i magen.. inte dagar i rad och det har försvunnit i mellan dessa två gånger som sagt.

• Svar på tråden Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!
  • Anonym (A)
    Anonym (lugnt) skrev 2021-04-05 08:52:10 följande:

Jag håller inte alls med. Rött blod efter hård avföring är inte ett fall för akuten. Det skulle vara om man blöder ett par liter och behöver blodtransfusion.

Jag, blod kan komma av cancer, men inte ens då är det något att söka akut för. Dessutom låter det som att TS eventuellt är ung, och då är cancer oerhört osannolikt. Mest troligt är det att den hårda avföringen antingen orsakat en spricka som blöder, eller att det är någon hemorrojd som blöder. Helt ofarligt. Analsprickor kan ta lång tid att läka och blöder lätt då och då. Har man en spricka brukar det ofta svida och göra ont vid avföring, men jag får inte riktigt den uppfattningen här. Då är det troligare att det är en hemorrojdblödning.

Det TS bör göra är att se till att avföringen håller sig mjuk. Gärna köpa något receptfritt laxerande på apoteket om det brukar vara ett problem. Gör det ont vid öppningen kan man smörja med bedövningssalva, xylocain. Man kan skaffa salva för analsprickor/hemorrojder, Xyloproct (finns även suppositorier för inre hemorrojder). Man behandlar ett par veckors tid. Fortsätter problemen trots detta så kan TS boka en tid på sin vårdcentral för en undersökning.

Jag är 26. Men jag ska absolut ta och dra mig till apoteket och köpa något som hjälper! Tack så jätte mycket för tipsen! :) känner mig lugnare nu.
  • Anonym (A)
    Anonym (Vanligt för mig.) skrev 2021-04-05 11:28:45 följande:

Hej ts!

När jag är hård i magen brukar jag få sprickor i ändtarmsöppningen som blöder på pappret och det kan komma i toan (lite beroende på). Blodet koagulerar så när jag sen kissar kommer inget blod. Men när jag sedan gör nr. 2 dagarna efteråt så spricker gärna sprickorna upp igen och det kommer blod. I ditt fall kan det även vara hemorrojderna som spökar (jag har aldrig haft det så jag vet inte hur de kan blöda). Jag brukar vara noga med att tvätta av efter toalettbesök när jag blöder för att slippa få problem med infektioner. Så läker sprickorna på några dagar. Det kanske är samma sak som hänt dig?

Ja jag hoppas att det inte är något allvarligare än så. Pappret är dock fullt av blod när det hänt och det kommer väldigt mycket i toaletten. Jag va nyligen gravid och fick missfall, så det finns ju en chans att det är så att jag fick hemorrojder då. (Va väldigt hård i magen under den perioden) men jag ska se om det fortsätter, i så fall får jag söka vård. Lite hemmavård skadar ju inte först dock.
Svar på tråden Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!