• Anonym (A)
    Mon 5 Apr 2021 07:46
    3223 visningar
    21 svar
    21
    3223

    Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!

    Jag va jätte hård i magen för en vecka sen och tömde tarmen och sen när jag skulle torka mig så var hela pappret fullt av blod, ljust blod. Rött liksom... och det kom inte mer efter jag hade bajsat. Jag var även så hård i magen att det kändes som om det nästan inte skulle kunna gå att få ut. Dagarna efter var okej. Inget blod... igår hände det igen, jag va inte lika hård i magen men hård och det kom lika mycket blod i toaletten. Blodet är liksom inte i avföringen dock. Jag har haft lite ont i magen inatt. Jag har IBS i vanliga fall, haft hemorrojder för länge sen. Jag skäms så mycket också, vill helst inte ringa och fråga. Jag har rådfrågat en kompis och hon säger att hon har haft så, att det bara är för jag är hård i magen, det kommer gå över. Men när det kommer så mycket blod får jag lite panik.. någon som har erfarenhet kring det här? Båda gångerna har varit när jag va hård i magen.. inte dagar i rad och det har försvunnit i mellan dessa två gånger som sagt.

  • Svar på tråden Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 5 Apr 2021 08:40
    #1

    Du borde ha åkt till akuten, men du kan ju boka en läkartid så snart som möjligt.

    Det kan vara cancer, spruckna slemhinnor, hemorrojder eller något annat. Det går inte att säga vad det är men med tanke på att det bara i ett enda fall (slemhinnor) läker av sig självt medan det finns många andra saker det kan vara som isf kräver läkarvård finns det bara en sak att göra: prata med en läkare. Med tanke på mängden blod och att du nu fått det mer än en gång så tätt inpå varandra så är det väldigt viktigt.

  • Anonym (lugnt­)
    Mon 5 Apr 2021 08:52
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-05 08:40:23 följande:
    Du borde ha åkt till akuten, men du kan ju boka en läkartid så snart som möjligt.

    Det kan vara cancer, spruckna slemhinnor, hemorrojder eller något annat. Det går inte att säga vad det är men med tanke på att det bara i ett enda fall (slemhinnor) läker av sig självt medan det finns många andra saker det kan vara som isf kräver läkarvård finns det bara en sak att göra: prata med en läkare. Med tanke på mängden blod och att du nu fått det mer än en gång så tätt inpå varandra så är det väldigt viktigt.
    Jag håller inte alls med. Rött blod efter hård avföring är inte ett fall för akuten. Det skulle vara om man blöder ett par liter och behöver blodtransfusion.

    Jag, blod kan komma av cancer, men inte ens då är det något att söka akut för. Dessutom låter det som att TS eventuellt är ung, och då är cancer oerhört osannolikt. Mest troligt är det att den hårda avföringen antingen orsakat en spricka som blöder, eller att det är någon hemorrojd som blöder. Helt ofarligt. Analsprickor kan ta lång tid att läka och blöder lätt då och då. Har man en spricka brukar det ofta svida och göra ont vid avföring, men jag får inte riktigt den uppfattningen här. Då är det troligare att det är en hemorrojdblödning.

    Det TS bör göra är att se till att avföringen håller sig mjuk. Gärna köpa något receptfritt laxerande på apoteket om det brukar vara ett problem. Gör det ont vid öppningen kan man smörja med bedövningssalva, xylocain. Man kan skaffa salva för analsprickor/hemorrojder, Xyloproct (finns även suppositorier för inre hemorrojder). Man behandlar ett par veckors tid. Fortsätter problemen trots detta så kan TS boka en tid på sin vårdcentral för en undersökning.
  • Anonym (Ulla)
    Mon 5 Apr 2021 08:53
    #3

    Jag hade nog inte oroat mig särskilt. Färskt blod som avstannar så snabbt är sällan något farligt. Däremot om ditt bajs är svart kan det tyda på blödning inuti. Känner du dig tröttare än vanligt kan det tyda på anemi eller lågt hb, och det är enkelt att se i vanligt blodprov.

    Är du relativt ung så är det ovanligt at det är allvarligare än att det går att reda upp.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 5 Apr 2021 08:54
    #4

    Ja herregud.... Blod från tarmsystemet SKA tas på allvar. Men skyll er själva om ni går med allvarliga sjukdomar utan att åtgärda det.

  • Anonym (Ulla)
    Mon 5 Apr 2021 09:12
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-05 08:54:38 följande:

    Ja herregud.... Blod från tarmsystemet SKA tas på allvar. Men skyll er själva om ni går med allvarliga sjukdomar utan att åtgärda det.


    Vem säger att Ts inte ska ta det allvarligt?

    Och vem tycker att hon inte ska åtgärda det?
  • Anonym (lugnt­)
    Mon 5 Apr 2021 09:14
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-05 08:54:38 följande:
    Ja herregud.... Blod från tarmsystemet SKA tas på allvar. Men skyll er själva om ni går med allvarliga sjukdomar utan att åtgärda det.
    Ja, men oavsett vilket behövs inget akutbesök. TS skulle blivit hemskickad direkt.
    Det mesta som blöder från ändtarmen är inte cancer. Vi vet inte TS ålder, men är den under 30 är det extremt ovanligt med anal/rektalcancer. En cancer visar sig därtill mycket sällan på det viset TS beskriver. Det är fullt normalt att vänta ett par veckor och se vad som händer.

    Det som i så fall är vanligare är inflammatoriska tarmsjukdomar, men det brukar inte debutera vid förstoppning. Snarare har man ofta perioder av diarré. Man kan ju också ha drabbats av en akut bakterieinflammation, som salmonella, men inget annat tyder på det.
  • Anonym (Visst­, men)
    Mon 5 Apr 2021 09:14
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-05 08:54:38 följande:

    Ja herregud.... Blod från tarmsystemet SKA tas på allvar. Men skyll er själva om ni går med allvarliga sjukdomar utan att åtgärda det.


    Ringer du till akuten så fort du är förstoppad en dag och börjar blöda? Det är ju jättevanligt att få en spricka och blöda. Man känner ju det. Om man däremot INTE är trög i magen och INTE känner att man fått ett sår är det ju en annan sak. 
  • Anonym (Y)
    Mon 5 Apr 2021 09:16
    #8

    Så kan det bli när man är hård i magen. Ring 1177 och be om råd om du känner dig orolig.

    Om man blöder i själva tarmen blir bajset svart och det är allvarligt och ska genast kollas upp. Min gissning är att du fått ett sår i ändtarmsöppningen.

  • Mon 5 Apr 2021 09:22
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-05 08:40:23 följande:

    Du borde ha åkt till akuten, men du kan ju boka en läkartid så snart som möjligt.

    Det kan vara cancer, spruckna slemhinnor, hemorrojder eller något annat. Det går inte att säga vad det är men med tanke på att det bara i ett enda fall (slemhinnor) läker av sig självt medan det finns många andra saker det kan vara som isf kräver läkarvård finns det bara en sak att göra: prata med en läkare. Med tanke på mängden blod och att du nu fått det mer än en gång så tätt inpå varandra så är det väldigt viktigt.


    Det är verkligen ingenting man åker till akuten för.
  • Anonym (A) Trådstartaren
    Mon 5 Apr 2021 10:34
    #10
    Anonym (lugnt) skrev 2021-04-05 08:52:10 följande:

    Jag håller inte alls med. Rött blod efter hård avföring är inte ett fall för akuten. Det skulle vara om man blöder ett par liter och behöver blodtransfusion.

    Jag, blod kan komma av cancer, men inte ens då är det något att söka akut för. Dessutom låter det som att TS eventuellt är ung, och då är cancer oerhört osannolikt. Mest troligt är det att den hårda avföringen antingen orsakat en spricka som blöder, eller att det är någon hemorrojd som blöder. Helt ofarligt. Analsprickor kan ta lång tid att läka och blöder lätt då och då. Har man en spricka brukar det ofta svida och göra ont vid avföring, men jag får inte riktigt den uppfattningen här. Då är det troligare att det är en hemorrojdblödning.

    Det TS bör göra är att se till att avföringen håller sig mjuk. Gärna köpa något receptfritt laxerande på apoteket om det brukar vara ett problem. Gör det ont vid öppningen kan man smörja med bedövningssalva, xylocain. Man kan skaffa salva för analsprickor/hemorrojder, Xyloproct (finns även suppositorier för inre hemorrojder). Man behandlar ett par veckors tid. Fortsätter problemen trots detta så kan TS boka en tid på sin vårdcentral för en undersökning.


    Jag är 26. Men jag ska absolut ta och dra mig till apoteket och köpa något som hjälper! Tack så jätte mycket för tipsen! :) känner mig lugnare nu.
Svar på tråden Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!