Inlägg från: Anonym (Rojden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rojden)

Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!

Jag har haft spruckna kärl/hemorrojder flera gånger och spraylackerat hela toan med blod men det är till 99% inget man ringer akuten för. Det är vanligt med hemorrojder/blödningar både under och efter graviditet, eller om man bara ofta har hård mage och tar i för kung och fosterland. Var snäll mot din tarm och låt toabesöket ta tid om du är hård i magen.

Så vad gör man då?

Ring VC och du ska bli undersökt bara. Först rektoskopi där och (om det inte är en uppenbar ytlig spricka eller bråck som de ser direkt) så remiss vidare och  koloskopi så att det inte är något. Har man hemorrojder eller polyper i vägen i tarmen så kan dessa snöras av med gummiband, så att de skrumpnar eller åtminstone hålls in om de sitter i öppningen.

Det har jag gjort tre gånger. Ett hett tips är att ta en Ipren innan, för två gånger var det helt okej men en gång påverkades vagusnerven och jag var halvt utslagen av obehag några timmar efteråt.

Rött blod är mindre anledning till oro än svart /gammalt blod, då det senare kommer högre uppifrån tarmen och kan tyda på allvarligare tillstånd sa läkarna till mig.

Drick mycket vatten och försök hålla magen mjuk (t.ex. ät päron, katrinplommon, 1-2 tsk linfrön på morgonen osv..) så du kan läka igen.

• Anonym (Rojden)
    Anonym (Vanligt för mig.) skrev 2021-04-05 11:28:45 följande:

Hej ts!

När jag är hård i magen brukar jag få sprickor i ändtarmsöppningen som blöder på pappret och det kan komma i toan (lite beroende på). Blodet koagulerar så när jag sen kissar kommer inget blod. Men när jag sedan gör nr. 2 dagarna efteråt så spricker gärna sprickorna upp igen och det kommer blod. I ditt fall kan det även vara hemorrojderna som spökar (jag har aldrig haft det så jag vet inte hur de kan blöda). Jag brukar vara noga med att tvätta av efter toalettbesök när jag blöder för att slippa få problem med infektioner. Så läker sprickorna på några dagar. Det kanske är samma sak som hänt dig?

Hemorrojder är analkuddarna i tarmen, som har blodkärl. När de svullnar upp och kläms i öppningen eller av hård avföring så ökar trycket så mycket att de blodkärlen kan brista och det blöder.

Allmänt om hemorrojder

www.kry.se/fakta/hemorrojder/
Svar på tråden Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!