• Anonym (A)

Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!

Jag va jätte hård i magen för en vecka sen och tömde tarmen och sen när jag skulle torka mig så var hela pappret fullt av blod, ljust blod. Rött liksom... och det kom inte mer efter jag hade bajsat. Jag var även så hård i magen att det kändes som om det nästan inte skulle kunna gå att få ut. Dagarna efter var okej. Inget blod... igår hände det igen, jag va inte lika hård i magen men hård och det kom lika mycket blod i toaletten. Blodet är liksom inte i avföringen dock. Jag har haft lite ont i magen inatt. Jag har IBS i vanliga fall, haft hemorrojder för länge sen. Jag skäms så mycket också, vill helst inte ringa och fråga. Jag har rådfrågat en kompis och hon säger att hon har haft så, att det bara är för jag är hård i magen, det kommer gå över. Men när det kommer så mycket blod får jag lite panik.. någon som har erfarenhet kring det här? Båda gångerna har varit när jag va hård i magen.. inte dagar i rad och det har försvunnit i mellan dessa två gånger som sagt.

• Svar på tråden Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!
  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-05 08:54:38 följande:

Ja herregud.... Blod från tarmsystemet SKA tas på allvar. Men skyll er själva om ni går med allvarliga sjukdomar utan att åtgärda det.

Blodet kom dock inte från tarmsystemet. Eftersom hon var hård i magen så blev det med största sannolikhet lite sprickor i huden och då kan det komma blod på pappret
  • Anonym (Sjuksköterskan)
    Anonym (A) skrev 2021-04-05 07:46:54 följande:

Jag va jätte hård i magen för en vecka sen och tömde tarmen och sen när jag skulle torka mig så var hela pappret fullt av blod, ljust blod. Rött liksom... och det kom inte mer efter jag hade bajsat. Jag var även så hård i magen att det kändes som om det nästan inte skulle kunna gå att få ut. Dagarna efter var okej. Inget blod... igår hände det igen, jag va inte lika hård i magen men hård och det kom lika mycket blod i toaletten. Blodet är liksom inte i avföringen dock. Jag har haft lite ont i magen inatt. Jag har IBS i vanliga fall, haft hemorrojder för länge sen. Jag skäms så mycket också, vill helst inte ringa och fråga. Jag har rådfrågat en kompis och hon säger att hon har haft så, att det bara är för jag är hård i magen, det kommer gå över. Men när det kommer så mycket blod får jag lite panik.. någon som har erfarenhet kring det här? Båda gångerna har varit när jag va hård i magen.. inte dagar i rad och det har försvunnit i mellan dessa två gånger som sagt.

Högst troligt är det något som spruckit eller hemorrojder, jättevanligt vid hård mage och inget att oroa sig för. Det du kan prova är att köpa lactulose/duphalac på apoteket och ta för mjukare avföringsprover när du blir hård.

Oavsett så är det inte ett fall för akutbesök då vad det nu kan bero på utreds dagtid på vårdcentral. Om det inte är så att du störtblöder såklart. Ring din vårdcentral en vardag om du är orolig.
  • Anonym (Doris)
    Anonym (lugnt) skrev 2021-04-05 08:52:10 följande:

Jag håller inte alls med. Rött blod efter hård avföring är inte ett fall för akuten. Det skulle vara om man blöder ett par liter och behöver blodtransfusion.

Jag, blod kan komma av cancer, men inte ens då är det något att söka akut för. Dessutom låter det som att TS eventuellt är ung, och då är cancer oerhört osannolikt. Mest troligt är det att den hårda avföringen antingen orsakat en spricka som blöder, eller att det är någon hemorrojd som blöder. Helt ofarligt. Analsprickor kan ta lång tid att läka och blöder lätt då och då. Har man en spricka brukar det ofta svida och göra ont vid avföring, men jag får inte riktigt den uppfattningen här. Då är det troligare att det är en hemorrojdblödning.

Det TS bör göra är att se till att avföringen håller sig mjuk. Gärna köpa något receptfritt laxerande på apoteket om det brukar vara ett problem. Gör det ont vid öppningen kan man smörja med bedövningssalva, xylocain. Man kan skaffa salva för analsprickor/hemorrojder, Xyloproct (finns även suppositorier för inre hemorrojder). Man behandlar ett par veckors tid. Fortsätter problemen trots detta så kan TS boka en tid på sin vårdcentral för en undersökning.

Osannolikt behöver det absolut inte vara. Min syster som är 24 år gammal fick tumörer i tarmarna. Dock tror jag inte denna personen har cancer utan blöder för att hon varit hård i magen. Jag hade inte oroat mig om det inte är så att jag skulle blöda vid vanlig avföring under en längre period. Skulle det vara något att oroa sig över så har man oftast andra symptom som hastig viktminskning, dålig aptit, illamående samt att avföringen varierar väldigt.
  • Anonym (lugnt)
    Anonym (Doris) skrev 2021-04-05 11:12:45 följande:
    Osannolikt behöver det absolut inte vara. Min syster som är 24 år gammal fick tumörer i tarmarna. Dock tror jag inte denna personen har cancer utan blöder för att hon varit hård i magen. Jag hade inte oroat mig om det inte är så att jag skulle blöda vid vanlig avföring under en längre period. Skulle det vara något att oroa sig över så har man oftast andra symptom som hastig viktminskning, dålig aptit, illamående samt att avföringen varierar väldigt.
    Jag borde använt orden "oerhört ovanligt" istället för "osannolikt". Jag vet att det förekommer även i åldrarna 20-30, men det handlar om enstaka fall per år, medan det är rätt vanligt att blöda av andra orsaker. Därför skrev jag också till TS att om det här skulle kvarstå under en period kan man boka tid på vårdcentralen för en undersökning.
  • Anonym (Vanligt för mig.)

Hej ts!

När jag är hård i magen brukar jag få sprickor i ändtarmsöppningen som blöder på pappret och det kan komma i toan (lite beroende på). Blodet koagulerar så när jag sen kissar kommer inget blod. Men när jag sedan gör nr. 2 dagarna efteråt så spricker gärna sprickorna upp igen och det kommer blod. I ditt fall kan det även vara hemorrojderna som spökar (jag har aldrig haft det så jag vet inte hur de kan blöda). Jag brukar vara noga med att tvätta av efter toalettbesök när jag blöder för att slippa få problem med infektioner. Så läker sprickorna på några dagar. Det kanske är samma sak som hänt dig?

• Anonym (A)
    Anonym (Vanligt för mig.) skrev 2021-04-05 11:28:45 följande:

Hej ts!

När jag är hård i magen brukar jag få sprickor i ändtarmsöppningen som blöder på pappret och det kan komma i toan (lite beroende på). Blodet koagulerar så när jag sen kissar kommer inget blod. Men när jag sedan gör nr. 2 dagarna efteråt så spricker gärna sprickorna upp igen och det kommer blod. I ditt fall kan det även vara hemorrojderna som spökar (jag har aldrig haft det så jag vet inte hur de kan blöda). Jag brukar vara noga med att tvätta av efter toalettbesök när jag blöder för att slippa få problem med infektioner. Så läker sprickorna på några dagar. Det kanske är samma sak som hänt dig?

Ja jag hoppas att det inte är något allvarligare än så. Pappret är dock fullt av blod när det hänt och det kommer väldigt mycket i toaletten. Jag va nyligen gravid och fick missfall, så det finns ju en chans att det är så att jag fick hemorrojder då. (Va väldigt hård i magen under den perioden) men jag ska se om det fortsätter, i så fall får jag söka vård. Lite hemmavård skadar ju inte först dock.
  • Anonym (Haft liknande problem)

Jag har haft liknande problem och jag fick en remiss för koloskopi och gastroskopi och blev tagen på stort allvar(jobbar inom vården så är insatt i vad jag vill veta).Jag behövde inte ?strida? för min sak utan de var professionella och utredda mig.Är 32 år gammal. Jag sa att jag ville utesluta cancer och inflammatoriska sjukdomar men att jag är orolig för cancer fast sannolikheten är låg men min förälder dog i cancer så jag berättade att jag var rädd för det.

Fick även göra undersökningarna i narkos eftersom jag tycker det är obehagligt vara när jag stått bredvid och tittat på. Jag har fortfarande blödningar och det svider men det beror på analfissuren tror jag själv. Nu kan jag iallafall vara lugn.

• Anonym (Ann)
    Anonym (A) skrev 2021-04-05 10:34:19 följande:
    Jag är 26. Men jag ska absolut ta och dra mig till apoteket och köpa något som hjälper! Tack så jätte mycket för tipsen! :) känner mig lugnare nu.
    Tycker inte du ska oroa dig när du är så ung. Men du ska ändå kontakta din hälsocentral för att fp kolla upp det. 
  • Anonym (Rojden)

Jag har haft spruckna kärl/hemorrojder flera gånger och spraylackerat hela toan med blod men det är till 99% inget man ringer akuten för. Det är vanligt med hemorrojder/blödningar både under och efter graviditet, eller om man bara ofta har hård mage och tar i för kung och fosterland. Var snäll mot din tarm och låt toabesöket ta tid om du är hård i magen.

Så vad gör man då?

Ring VC och du ska bli undersökt bara. Först rektoskopi där och (om det inte är en uppenbar ytlig spricka eller bråck som de ser direkt) så remiss vidare och  koloskopi så att det inte är något. Har man hemorrojder eller polyper i vägen i tarmen så kan dessa snöras av med gummiband, så att de skrumpnar eller åtminstone hålls in om de sitter i öppningen.

Det har jag gjort tre gånger. Ett hett tips är att ta en Ipren innan, för två gånger var det helt okej men en gång påverkades vagusnerven och jag var halvt utslagen av obehag några timmar efteråt.

Rött blod är mindre anledning till oro än svart /gammalt blod, då det senare kommer högre uppifrån tarmen och kan tyda på allvarligare tillstånd sa läkarna till mig.

Drick mycket vatten och försök hålla magen mjuk (t.ex. ät päron, katrinplommon, 1-2 tsk linfrön på morgonen osv..) så du kan läka igen.

• Anonym (Rojden)
    Anonym (Vanligt för mig.) skrev 2021-04-05 11:28:45 följande:

Hej ts!

Hemorrojder är analkuddarna i tarmen, som har blodkärl. När de svullnar upp och kläms i öppningen eller av hård avföring så ökar trycket så mycket att de blodkärlen kan brista och det blöder.

Allmänt om hemorrojder

www.kry.se/fakta/hemorrojder/
  • Anonym (Doris)
    Anonym (lugnt) skrev 2021-04-05 11:19:19 följande:

Jag borde använt orden "oerhört ovanligt" istället för "osannolikt". Jag vet att det förekommer även i åldrarna 20-30, men det handlar om enstaka fall per år, medan det är rätt vanligt att blöda av andra orsaker. Därför skrev jag också till TS att om det här skulle kvarstå under en period kan man boka tid på vårdcentralen för en undersökning.

Ja det är inte så vanligt men man skall aldrig utesluta sånt . Ja jag håller med dig om resterande du skrev, i detta fall tror jag absolut inte det är något farligt.
Svar på tråden Blöder när jag bajsar! Jätte rädd, hjälp!