• EbSmith

    Min son hatar min mat

    Har otroligt svårt att få i min 2-åring nåt annat än smörgåsar sen ett bra tag tillbaks. Han ratar ALLT jag lagar förutom 1 eller 2 rätter och då är den ena typ halvfabrikat...

    Känns som jag försökt allt och jag äter oftast tillsammans med honom (han bor hos mej på heltid). På förskolan äter han allt säger de och även när han är hos farmor (trots att han småäter där hela dagarna). Det är ju såklart lättande, men kan inte förneka att man blir lite ledsen när man anstränger sig och lagar mat varje dag trots att man själv bara vill slippa stök och disk och äta en smörgås istället. Jag lagar ingen konstig mat, men det är allt från makaroner och vegobollar till wokade nudlar. Känner att jag lägger ner det här snart och köper burkmat..

  • Svar på tråden Min son hatar min mat
  • momjanet

    Det finns normalpetiga barn, det finns kräsna barn sen finns det barn som drar det till ytterligheter.

    Jag har haft det sistnämnda och det är så jäkla jobbigt. För det handlar inte om att "barn inte svälter sig frivilligt". En del barn gör det, svälter hellre än äter.

    Det blir en maktkamp vare sig man vill eller inte och det förvärar det bara.
    Jag prövade ALLT och alltid resulterade det i ett frivilligt svältande barn.

    Det jag gjorde var att ge upp. Jag sa att det är helt ok att inte äta MEN du måste dricka näringsdryck istället.
    Skitkul tyckte barnet. Dag 4 var det inte lika kul eller gott med näringsdryck och då började barnet smaka på normal mat igen. Ingen speciallagad till den utan vår mat.
    Knepet för oss var att inte värdera barnets val alls. Det enda som fanns var antingen mat eller näringsdryck. Valet var helt och hållet barnets.

    Det här går i perioder. Ibland är det jobbigt med maten igen. Det är ok så länge som barnet dricker näringsdryckerna.

  • Spucks
    annabellelee skrev 2021-04-06 08:12:22 följande:

    Åh ja, angående att "äta det som serveras eller inte alls"... den som sagt så har inte haft ett barn som verkligen äter ingenting då flera måltider i rad. 


    Jag är övertygad att 99% av kräsna barn är inte född att vara så, men uppfostrat till det - av föräldrar som tror att barnet svälter ihjäl om hen inte äter när och så mycket som föräldrarna tror dem ska.


    Ett frisk barn svälter inte ihjäl framför en full tallrik. Om ett barn inte äter någonting en hel dag eller mer, trots att hen aldrig har lärt sig att hen får någonting annat om hen vägrar och trots att det har aldrig varit någon maktkamp kring maten, då är någonting "fel" med barnet. Antingen är det en akut sjukdom, eller så är något annat som ligger bakom - t.ex. så har ju oftas autistiska barn problem med maten pga de kan inte hantera vissa konsistenser osv.


    Du skrev ju själv i ett senare inlägg att du lekte leker med barnen för att få dem att äta - tror du inte att det bidra till att dina barn blev väldigt kräsna? Det visste då ju att mamma absolut vill att dem äter och att dem därför kan använda maten som en maktmedel. Både till att få maten dem vill ha, och för att, som någon annan redan skrev, det är ett sätt att ha makt över sig själv (och sina föräldrar).

  • sextiotalist
    Spucks skrev 2021-04-06 10:25:21 följande:

    Jag är övertygad att 99% av kräsna barn är inte född att vara så, men uppfostrat till det - av föräldrar som tror att barnet svälter ihjäl om hen inte äter när och så mycket som föräldrarna tror dem ska.


    Ett frisk barn svälter inte ihjäl framför en full tallrik. Om ett barn inte äter någonting en hel dag eller mer, trots att hen aldrig har lärt sig att hen får någonting annat om hen vägrar och trots att det har aldrig varit någon maktkamp kring maten, då är någonting "fel" med barnet. Antingen är det en akut sjukdom, eller så är något annat som ligger bakom - t.ex. så har ju oftas autistiska barn problem med maten pga de kan inte hantera vissa konsistenser osv.


    Du skrev ju själv i ett senare inlägg att du lekte leker med barnen för att få dem att äta - tror du inte att det bidra till att dina barn blev väldigt kräsna? Det visste då ju att mamma absolut vill att dem äter och att dem därför kan använda maten som en maktmedel. Både till att få maten dem vill ha, och för att, som någon annan redan skrev, det är ett sätt att ha makt över sig själv (och sina föräldrar).


    Jag är övertygad om  att det är vanligare med medfödd ätovilja än vad man vill tro. Barn med ätovilja kan för övrigt vara helt friskt. 

    lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2014/03/varfor-ater-inte-barnet/

    Det finns numera läkare och logopeder (mycket av detta sitter munnen och svalget) som tack och lov hanterar detta seriöst 
  • Spucks
    sextiotalist skrev 2021-04-06 11:08:33 följande:
    Jag är övertygad om  att det är vanligare med medfödd ätovilja än vad man vill tro. Barn med ätovilja kan för övrigt vara helt friskt. 

    lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2014/03/varfor-ater-inte-barnet/

    Det finns numera läkare och logopeder (mycket av detta sitter munnen och svalget) som tack och lov hanterar detta seriöst 
    "För de barn som är inskrivna vid barnhabilitering samexisterar ätproblemen ofta med en medicinsk huvuddiagnos, t?ex prematuritet/liten för tiden, olika syndrom (bl?a Ehlers?Danlos, Noonans respektive Goldenhars syndrom), autismspektrumstörning (ASD), esofagusatresi eller hjärtsjukdom"
  • Cornellia
    Spucks skrev 2021-04-06 10:25:21 följande:

    Jag är övertygad att 99% av kräsna barn är inte född att vara så, men uppfostrat till det - av föräldrar som tror att barnet svälter ihjäl om hen inte äter när och så mycket som föräldrarna tror dem ska.


    Ett frisk barn svälter inte ihjäl framför en full tallrik. Om ett barn inte äter någonting en hel dag eller mer, trots att hen aldrig har lärt sig att hen får någonting annat om hen vägrar och trots att det har aldrig varit någon maktkamp kring maten, då är någonting "fel" med barnet. Antingen är det en akut sjukdom, eller så är något annat som ligger bakom - t.ex. så har ju oftas autistiska barn problem med maten pga de kan inte hantera vissa konsistenser osv.


    Du skrev ju själv i ett senare inlägg att du lekte leker med barnen för att få dem att äta - tror du inte att det bidra till att dina barn blev väldigt kräsna? Det visste då ju att mamma absolut vill att dem äter och att dem därför kan använda maten som en maktmedel. Både till att få maten dem vill ha, och för att, som någon annan redan skrev, det är ett sätt att ha makt över sig själv (och sina föräldrar).


     


    Problemet med barn som äter på förskolan är ju att dom inte svälter av att inte äta middag, det ger bara ett tjurigt, hungrigt och ledset barn, men inte tillräckligt hungrigt för att äta det som står framför näsan. 


    Jag höll på i över ett år att köra "man äter det som serveras". Vidrigt. Barnet fick i sig det han behövde (på fsk), men familjelivet var ju riktigt hemskt iom att vi alltid hade ett hungrigt barn hemma. 


    Man väljer sina strider, vi valde att ha ett barn som fungerar i familjen, istället för att ha ett ständigt bråk.

  • Spucks
    Cornellia skrev 2021-04-06 11:27:13 följande:

     


    Problemet med barn som äter på förskolan är ju att dom inte svälter av att inte äta middag, det ger bara ett tjurigt, hungrigt och ledset barn, men inte tillräckligt hungrigt för att äta det som står framför näsan. 


    Jag höll på i över ett år att köra "man äter det som serveras". Vidrigt. Barnet fick i sig det han behövde (på fsk), men familjelivet var ju riktigt hemskt iom att vi alltid hade ett hungrigt barn hemma. 


    Man väljer sina strider, vi valde att ha ett barn som fungerar i familjen, istället för att ha ett ständigt bråk.


    Om ditt barn åt på förskolan men inte hemma, så var det ju uppenbart inte så att barnet hade ett problem med maten, utan det måste har varit något annat bakom.


    Och ja, jag instämmer, jag väljer också mina strider och jag vill inte ha ständigt bråk - det är precis därför jag inte tänker bråka om maten. Antingen barnen äter, eller dem äter inte, det finns ingen anledning för mig att bråka om. Inte för barnen heller, för vad är det dem ska bråka om?

  • Cornellia
    Spucks skrev 2021-04-06 11:52:52 följande:

    Om ditt barn åt på förskolan men inte hemma, så var det ju uppenbart inte så att barnet hade ett problem med maten, utan det måste har varit något annat bakom.


    Och ja, jag instämmer, jag väljer också mina strider och jag vill inte ha ständigt bråk - det är precis därför jag inte tänker bråka om maten. Antingen barnen äter, eller dem äter inte, det finns ingen anledning för mig att bråka om. Inte för barnen heller, för vad är det dem ska bråka om?


    Fast du inser väl att om barnet inte äter middag så blir inte kanske bråk kring just maten, men precis allt annat. Trötta, hungriga barn är som inte särskilt roliga att ha att göra med oavsett vad det handlar om. 
  • Spucks
    Cornellia skrev 2021-04-06 14:30:45 följande:
    Fast du inser väl att om barnet inte äter middag så blir inte kanske bråk kring just maten, men precis allt annat. Trötta, hungriga barn är som inte särskilt roliga att ha att göra med oavsett vad det handlar om. 
    Jag, det är klart. återstå frågan om varför barnet beter sig sådär hemma, när hen uppenbarligen inte har problemt med maten. Då tycker jag att det viktiga är att få reda på varför barnet gör som det gör, istället för att "fixa" ett symptom.
  • sextiotalist
    Cornellia skrev 2021-04-06 11:27:13 följande:

     


    Problemet med barn som äter på förskolan är ju att dom inte svälter av att inte äta middag, det ger bara ett tjurigt, hungrigt och ledset barn, men inte tillräckligt hungrigt för att äta det som står framför näsan. 


    Jag höll på i över ett år att köra "man äter det som serveras". Vidrigt. Barnet fick i sig det han behövde (på fsk), men familjelivet var ju riktigt hemskt iom att vi alltid hade ett hungrigt barn hemma. 


    Man väljer sina strider, vi valde att ha ett barn som fungerar i familjen, istället för att ha ett ständigt bråk.


    Vi valde striden att servera det som sonen åt vid varje måltid, vilket råkade vara broccoli. Broccoli och sås, då vet vi att han fick mat i sig som inte var åt skogen. Sedan fick han ta så mycket/lite/inget alls av resten, så blev alla glada och nöjda. En annan som vi märkte hjälpte, det var att ge honom lite aptitretare innan maten, något han gillade.


    Räddningen var att han fick välling innan han lade sig (nej, det var aldrig välling istället för mat och inte tjat om välling heller) så vi visste att han i varje fall fick i sig en en del spårämnen).
    Många tror att kräsna barn endast vill ha godis, bullar, typisk barnmat istället. Att man serverar pannkaka alla dagar i veckan. Men kräsna barn kan mycket väl vara ha den smala fönstret inom "nyttiga" livsmedel. 


    Ett tips är att t.ex erbjuda musslor, avokado, oliver. Sådant man inte tror att barn tycker om

  • momjanet
    Spucks skrev 2021-04-06 10:25:21 följande:

    Jag är övertygad att 99% av kräsna barn är inte född att vara så, men uppfostrat till det - av föräldrar som tror att barnet svälter ihjäl om hen inte äter när och så mycket som föräldrarna tror dem ska.


    Ett frisk barn svälter inte ihjäl framför en full tallrik. Om ett barn inte äter någonting en hel dag eller mer, trots att hen aldrig har lärt sig att hen får någonting annat om hen vägrar och trots att det har aldrig varit någon maktkamp kring maten, då är någonting "fel" med barnet. Antingen är det en akut sjukdom, eller så är något annat som ligger bakom - t.ex. så har ju oftas autistiska barn problem med maten pga de kan inte hantera vissa konsistenser osv.


    Du skrev ju själv i ett senare inlägg att du lekte leker med barnen för att få dem att äta - tror du inte att det bidra till att dina barn blev väldigt kräsna? Det visste då ju att mamma absolut vill att dem äter och att dem därför kan använda maten som en maktmedel. Både till att få maten dem vill ha, och för att, som någon annan redan skrev, det är ett sätt att ha makt över sig själv (och sina föräldrar).


    Fördomar.
    Du kommer inte med annat än fördomar.

    För det är så här man har betraktat dessa problem, man lägger skulden på föräldrarna och hur de "fostrar" sina barn.

    Okunnigt. Fördomar.

    För av alla barn jag fått var bara en extremt petig i maten. Det handlar knappast om uppfostran.
    Men du kanske har någon annan briljant teori varför ett barn i en barnakull drabbas?
  • Spucks
    momjanet skrev 2021-04-06 15:06:20 följande:
    Fördomar.
    Du kommer inte med annat än fördomar.

    För det är så här man har betraktat dessa problem, man lägger skulden på föräldrarna och hur de "fostrar" sina barn.

    Okunnigt. Fördomar.

    För av alla barn jag fått var bara en extremt petig i maten. Det handlar knappast om uppfostran.
    Men du kanske har någon annan briljant teori varför ett barn i en barnakull drabbas?

    Varför tror du det strider emot min uppfattning att det är uppfostran? För att du uppfostrade alla dina barn likadana? Det har du säkert inte gjort, för det går helt enkelt inte - situationen är unik för varje barn, dessutom är varje barn unik, vilket betyder att uppfostran anpassar sig till barnet, såklart.


    Dessutom skrev jag inte att samma sorts uppfostran alltid leder till samma resultat - det ser man ju med allt, inte bara maten. Det kan alltså väl vara så att ditt petigt barn valde maten som maktmedel, medan dina andra barn inte fick det. Det handlar i så fall trots detta om uppfostran, för det är ju ni som föräldrar som bestämmer hur mycket och vad ett barn får bestämma själv.

  • momjanet
    Spucks skrev 2021-04-06 16:34:34 följande:

    Varför tror du det strider emot min uppfattning att det är uppfostran? För att du uppfostrade alla dina barn likadana? Det har du säkert inte gjort, för det går helt enkelt inte - situationen är unik för varje barn, dessutom är varje barn unik, vilket betyder att uppfostran anpassar sig till barnet, såklart.


    Dessutom skrev jag inte att samma sorts uppfostran alltid leder till samma resultat - det ser man ju med allt, inte bara maten. Det kan alltså väl vara så att ditt petigt barn valde maten som maktmedel, medan dina andra barn inte fick det. Det handlar i så fall trots detta om uppfostran, för det är ju ni som föräldrar som bestämmer hur mycket och vad ett barn får bestämma själv.


    Faktaresistenta människor är så ointelligenta och ointressanta.

    Du visar vilken kapacitet du har när du biter dig fast som en bäver i dina fördomar.  Din argumentation är bara skrattretande och saknar all form av saklighet,
    Vad gör du annars på dagarna, ritar rosa enhörningar?
  • Spucks
    momjanet skrev 2021-04-07 17:51:48 följande:
    Faktaresistenta människor är så ointelligenta och ointressanta.

    Du visar vilken kapacitet du har när du biter dig fast som en bäver i dina fördomar.  Din argumentation är bara skrattretande och saknar all form av saklighet,
    Vad gör du annars på dagarna, ritar rosa enhörningar?
    Eftersom du verkar tror att ditt sätt att agera i en diskussion - dvs. att använda förolämpningar istället för argument - är ett tecken på intelligens, ser jag det som en komplimang att du kallar mig ointelligent.
  • momjanet
    Spucks skrev 2021-04-07 20:05:31 följande:
    Eftersom du verkar tror att ditt sätt att agera i en diskussion - dvs. att använda förolämpningar istället för argument - är ett tecken på intelligens, ser jag det som en komplimang att du kallar mig ointelligent.
    Jo, jag förstår att du gör det. Några andra "argument" kommer du inte att hitta, du som tror att ätovilja handlar om uppfostran. Tror man på sånt så har man inga sakargument öht.

    Lycka till i livet. Du kommer att behöva det.
Svar på tråden Min son hatar min mat