• Anonym (Hjälp!)

    AKUT umgänge trots våldsam

    Jag sitter här med sån ångest.

    Jag har 2 barn med mitt ex och pga deras olika unga åldrar har de olika umgängesscheman med honom. De ska hämtas och lämnas hemma hos mig enligt beslut från tingsrätten. Exet har blivit mer och mer våldsam vid dessa tillfällen. Han har slagit mig tidigare, men det var längesen. Nu känns det som att det inte skulle vara långt ifrån.

    Igår lämnade han tillbaka det äldre barnet, och i samband med det försökte han dra upp min dörr och komma in. Jag lyckades få igen den men han slog och sparkade på den, drog i handtaget och brevinkastet och jag var livrädd för att den skulle gå sönder, jag trodde verkligen han skulle slå in den. Jag ringde polisen men exet gick under tiden. Det blev en anmälan om ofredande som jag tyvärr tror att det inte händer mycket med.

    Idag ska han ha umgänge med det yngre barnet i 2 timmar och jag är skräckslagen. Han kommer alltså hit 2 gånger idag, först för att hämta och sedan för att lämna barnet.

    Jag är ensamstående och känner absolut INGEN i den här staden som skulle kunna hjälpa till genom att vara närvarande vid överlämning.

    Vi har en pågående utredning hos socialen, och jag tänkte att jag kanske kan be dem om hjälp, men jag får inte tag på dem. Jag får inte tag i socialen alls eftersom det såklart är röd dag, och när jag försökte ringa socialjouren fick jag svaret att de öppnar 15.45, det är inte mycket tid innan exet kommer.

    Jag har i nuläget inga starka misstankar om att han är våldsam mot barnen, utan bara mig, och därmed förstår jag att jag inte har någon rätt att neka honom umgänge utifrån att jag är rädd att han ska misshandla mig. Det skulle ju ses som umgängessabotage och vara väldigt dåligt för mig. Men jag vet inte vad jag ska göra för jag är livrädd. Som jag skrev har han slagit mig tidigare och han har övat kampsport i flera år. Jag har ingenting att sätta emot det.

    Vad ska jag göra?!

  • Svar på tråden AKUT umgänge trots våldsam
  • Anonym (Ha)

    Kan du denna gång be en granne om hjälp? Även om du inte känner dem? Oavsett kan det vara bra om de är medvetna om situationen så att de inte tvekar att larma vid bråk,

    I övrigt vill jag råda dig att rigga upp telefonen och slå på kameran innan du öppnar dörren. Så att alla eventuella otrevligheter från hans sida finns dokumenterade

  • Anonym (Ha)

    Eller åtminstone spela in ljudet vid överlämningen.

    Kan du kontakta polisen och se om de kan befinna sig i närheten? Troligtvis kan de inte det, men du kan ju ha tur

  • Anonym (Anonym)

    Du måste spela in med ljud och helst video när han ska lämna!! Rigga upp telefonen (fulladdat batteri) så den är riktad mot dörren.

    Sedan kan du neka umgänge även om han inte är våldsam mot barnen om han är det mot dig. Du har en skyldighet som förälder att skydda dem från olämpliga personer där du kan misstänka att han inte beter sig bra, och som du beskriver så är han ju helt sjuk. Tyvärr är du en kvinna som vi kanske läser om i tidningen att han en dag dödat i sin ilska.

  • Anonym (oooo)

    Om han skriker på dig inför barnen, eller slår dig inför dem så är det givetvis inte bra för dem att ha umgänge med honom. Du skriver att du inte har starka skäl att misstänka att han är farlig för barnen, men även svaga skäl är illa nog. 

    Det måste väl finnas någon i din närhet som du kan be vara med när han kommer? Någon man, en granne, som du kan knacka på och fråga om denne kan finnas hos dig när han kommer. Eller om du är med i någon grupp på Facebook för närområdet, fråga om  någon kan komma?

  • Anonym (Ha)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-05 14:35:43 följande:

    Du måste spela in med ljud och helst video när han ska lämna!! Rigga upp telefonen (fulladdat batteri) så den är riktad mot dörren.

    Sedan kan du neka umgänge även om han inte är våldsam mot barnen om han är det mot dig. Du har en skyldighet som förälder att skydda dem från olämpliga personer där du kan misstänka att han inte beter sig bra, och som du beskriver så är han ju helt sjuk. Tyvärr är du en kvinna som vi kanske läser om i tidningen att han en dag dödat i sin ilska.


    Vill bara lägga till här. Borde skrivit det i tidigare kommentar.

    Ts se till att telefonen står på ett sådant sätt att han inte råkar få syn på den och ballar ur pga det
  • Anonym (Hjälp!)

    Spela in kan jag göra. Jag har alltid ljudinspelning på när vi möts men kanske ska försöka filma istället. Men jag vill ju såklart inte bli misshandlad, film eller inte.


    Jag skulle inte våga neka umgänge utan att i alla fall kunnat prata med socialen först, jag vågar inte fatta ett sådant beslut själv eftersom han skulle skrika umgängessabotage och det skulle vara väldigt dåligt för mig i huvudförhandlingen för vårdnadstvisten. Barnet han ska ha umgänge med idag har jag ensam vårdnad om, det äldre barnet har vi gemensam vårdnad om. Han vill ha gemensam om båda, jag vill ha ensam om båda.

    Tyvärr kan jag inte be någon granne om hjälp, 2 av 3 är bortresta och 3e är lite knepig, så jag vet inte om det skulle vara till någon hjälp. Skriva i facebook-grupp känns lite tveksamt, han skulle inte kunna se det men hans familj skulle kunna så han skulle få veta den vägen. Om han får veta hur rädd jag är för honom tror jag att det blir värre.

    Jag ska försöka ringa socialjouren igen så fort telefontiden öppnar och hoppas på att de kan hjälpa mig, råda mig, på nåt sätt hjälpa mig till en utväg där jag inte riskerar att misshandlas.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ha) skrev 2021-04-05 14:51:27 följande:
    Vill bara lägga till här. Borde skrivit det i tidigare kommentar.

    Ts se till att telefonen står på ett sådant sätt att han inte råkar få syn på den och ballar ur pga det
    Ja! Det borde jag också ha skrivit så klart.
  • Anonym (Ha)

    Testa att ringa någon kvinnojour och se om de kan hjälpa dig.

    Hur litet är barnet? Kan det fungera att barnet går ner själv i porten när papp kommer?

    Om du alltid spelar in ljud så antar jag att du fått med hans gormande vid förra överlämningen?

  • Anonym (Hjälp!)

    Har de telefontider på röda dagar? Jag ska googla!

    För litet för att gå i trappan, bara nyss lärt sig gå.

    Jodå, det är mycket jag fått med på inspelningar. Men polisen har inte varit intresserade av det de gånger jag gjort anmälningar. Jag har berättat att jag har spelat in allt och ändå har det lagts ner i brist på bevis, utan att någon velat lyssna. Den senaste polisanmälan är inte nedlagd än men jag har inte så stora förväntningar.

  • Anonym (Lina)

    Bättre att lämningen görs utomhus,utanför ditt hus där du bor.Han har inget att göra hos dig.Markera till honom och prata inte med honom om det inte är nödvändigt.Men behåll lugnet.Polisanmäl alltid vid behov.Jobbigt situation och du är inte ensam.Styrka och hoppas du får den stöd du behöver.Finns bra grupper på FB ,som stöd för dom dom har lämnat förhållanden med manipulativa och liknande.

Svar på tråden AKUT umgänge trots våldsam