• Empa86

    Förlossning med fjärde barnet

    Hej, nu har jag 37 dagar kvar av min fjärde graviditet och vill gärna höra om förlossningar med fjärde barnet. Hur startade den, gick det fort, vilken vecka osv. :)

  • Svar på tråden Förlossning med fjärde barnet
  • lövet2

    Den startade med en riktigt kraftig värk, 2 dagar efter bf. Värkarna kom med 6-7 minuter mellan och vattnet gick först när jag hade krystvärkar. Från start till mål tog det 4 timmar.

  • Empa86
    lövet2 skrev 2021-04-05 17:03:24 följande:

    Den startade med en riktigt kraftig värk, 2 dagar efter bf. Värkarna kom med 6-7 minuter mellan och vattnet gick först när jag hade krystvärkar. Från start till mål tog det 4 timmar.


    Oj, det var snabbt! Hade du mycket förvärkar innan som inte gjorde ont?
  • lövet2
    Empa86 skrev 2021-04-05 17:07:12 följande:
    Oj, det var snabbt! Hade du mycket förvärkar innan som inte gjorde ont?
    Nja, jag hade väl en hel del sammandragningar från 5:e månaden ungefär. Det har jag haft med alla mina barn utom det första.
  • Sally8585

    Kom in för igångsättning i vecka 38+0, hände ingenting på flera timmar. Till slut tog de vattnet och då var hon ute på 30 min. Väntar nr 5 nu, så hoppas det går lika snabbt :P

  • Minlillaplutt

    Hade haft förvärkar i några veckor och trodde nästan att det skulle starta ca en vecka före BF, men dagen före började ganska kraftiga sammandragningar redan på morgonnatten så blev ingen sömn sen...

    Vi hade check hos MVC just den dagen och hon kollade att tappen var stängd och gjorde en hinnsvepning på min begäran. När vi kom hem försökte vi ännu med en färdknäpp ;) för jag ville så gärna få igång förlossningen.

    Värkarna tilltog under kvällen och efter duschen ca 19-tiden kunde jag inte längre stå på benen. Vi ringde sjukhuset och de gav oss grönt ljus att komma in. Min doula gjorde sig klar och min man packade ihop våra grejer.

    Vi kom till förlossningen ca 22-tiden och fick till min fasa veta att jag bara var öppen någon cm, men jag ville bada så jag fick vänta på ett badkar att bli ledigt. Någon timme senare lade jag mig i badkaret. Där låg jag sedan i åtta (8!!!) timmar...medan mannen och doulan turades om att hålla i mig. Man fick fylla på med varmt vatten flera gånger för att det hann bli kallt...

    Jag hade bestämt mig för att föda i vatten men mina fosterhinnor ville inte brista så dem gjorde BM hål på 6-tiden på morgonen. Efter ungefär en timme föddes min fjärde, precis på BF! :)

  • fjanten

    Värkar och teckenblödning som start. Var bara i 33+2, så det var definitivt inte väntat. Åkte in till förlossningen så snart syskonens barnvakt kommit (var inne ca 40 minuter efter första värk). Ca 7 cm öppen, så det fanns inte en chans att stoppa. Kom in runt 19, hon är född runt 00, så det tog ändå lite tid (för att vara 4an). Tog dock spinalbedövning, vilket gav mig och förlossningsprocessen ca 2 timmars paus

    Ganska tungt att krysta ut henne. Brukar föda stora barn som 'hjälper till' mer vid utdrivningen, men med denna lilla prematur fick jag ju göra arbetet helt själv

    Men allt gick bra! Inga bristningar (inte vid tidigare förlossningar heller), och jag mådde prima direkt efter. Hon fick full apgar direkt. Spenderade 7 dygn på neo. Allt har varit bra sedan dess! Hon kom i januari.

  • cosinus

    Fyran föddes bf +8 (övriga syskon +7, +1 och -2)

    Kom lite fostervatten på kvällen vid 22-tiden och lite molvärk. Ringde barnvakt och sen åkte vi in för koll på natten. De hävdade dock att inget vatten läkt och den tror jag ff inte på. Hävdar att jag vid det laget visste precis hur det luktade. Nåväl de sa att eftersom det var natt fick jag åka hem och sova, hade det varit dag hade de tyckt jag skulle ta en prommis för det var ju precis på gång. Erbjöds sovdos men ville inte ha.

    Åkte hem, sov. Vaknade typ var 15e minut av svaga värkar som inte kändes som de gjorde något alls. De kändes men inte just mer. På morgonen gick jag upp för att duscha och då kändes det som att magen krampade och var i konstant värk. Lade mig och tillbaka till samma läge som på natten.

    Vid 10 typ så började det ändå likna något som var rimligt nära värkar men fortfarande glest men med 3 små barn hemma så ville jag hellre vara på en förlossningen än bara kunna ligga ner hemma så vi bestämde oss för att åka in.

    Fick ta mina föräldrars bil och de hade skrot i baksätet så ist för att sitta riktigt bekvämt hamnade jag med benen i kors, hängde över ryggstödet och konstaterade att 15 bilfärd bara innehöll 3 värkar och att de var korta och inte gjorde nämnvärt ont.

    Mannen frågade om han skulle parkera på riktiga parkeringen och vi skulle gå eller om han skulle släppa av mig precis vid entrén. Jag sa att jag kunde gå men ändrade mig i sista stund så han stannade vi entrén.

    Jag klev ur bilen, magen krampade ihop och det var fullständigt omöjligt att ta ett enda steg. Mannen sprang efter rullstol och in genom entrén, efter 10 m får jag en rejäl värk och häver mig ur rullstolen för att kunna stå på knä. Där går vattnet och mannen springer med mig genom korridoren. Kommer upp till förlossningen där de bara kollar på mig i dörren och säger att det där är inte långt kvar.

    14 min senare är dottern ute.

  • Empa86

    Tack för alla svar, känns som att fjärde är lika svår att förutspå som trean, haha. 23dagar kvar till bf idag. Nr 2 är född på - 17 bf så lite förväntningar kommer jag ha i slutet på denna vecka..

Svar på tråden Förlossning med fjärde barnet