• Kexsmula

Narkosläkare/ sjuksköterska operation opiater

Nej, herregud det är inga problem alls! Jag har genomgått två stora bukooperationer och har 28 mg Buprenorfin/dag (vilket är extremt mkt starkare än Tramadol) och det ska inte ha någon som helst inverkan på en operation, vilket också personalen sa. Det är värt att tänka på att de som arbetar som apotekare generellt sett är överdrivet nojiga med allt som är narkotikaklassat.

• Kexsmula

Alltså, du kan lika gärna säga det precis på narkosbädden om du vill, det kommer inte förändra någonting och du kommer absolut inte att dö av det. Det är betydligt mer potenta grejer än lite Tramdadol du får under operationen.

Som sagt, googla Buprenorfin/Subutex och du ser att det är en oerhört mycket starkare opioid än Tramadol. Trots detta så är det ingen narkosläkare som ens blinkar när de hör att patienten står på en hög dos. Tramadol är en av de två allra svagaste opioiderna och också den allra vanligaste. Det kommer inte höja risken för din operation ett skit och de kommer heller aldrig neka dig om du berättar om den trots att den inte står med i din medicinlista. Så du kan vara helt lugn!

Tänk bara på att inte berätta om du inte har den på recept, annars kanske de skriver in missbrukare i din journal och det är oerhört jobbigt att få ut något läkemedel då.

• Kexsmula
    Anonym (....) skrev 2021-04-05 22:47:56 följande:

Jag tar inte 200mg/ dag utan jag delar en 200mg i mitten sen tar jag ena halvan och delar den under en hel dag. Så det blir cirka 50-100 mg/ dag. Nej jag har skrivit om detta tidigare, men svaret jag fick då var att det inte är några problem med lite tramadol. Idag när jag skulle ta ut mina recept så tänkte jag för säkerhetensskull fråga apotikaren om detta, vi gick vid sidan och hon sa typ att risken är stor att jag dör. Vilket var något helt annat jag läst mig till och hört från folk. Så jag försökte återigen ringa kliniken men de har ju påskatängt och efter det så blev jag orolig igen. För informationen jag fick var att jag inte ens behövde säga något medans hon säger att jag har en stor chans att förblöda.. så jag får ju så klart berätta men då är ju med andra frågan att kanske inte säga att man missbrukar utan eventuellt har det på recept istället? Vad tycker ni

Apotekaren du pratade med snackade i nattmössan för att verka duktig och viktig, inte helt ovanligt tyvärr. Nej, det finns ingen stor risk att dö eller förblöda. Tramadol är bland de vekaste och vanligaste opioiderna på marknaden - om det vore sant hade var och varannan människa dött på operationsbordet. Det gör inte folk. Opiater i sig är inte farliga inför operationer, väldigt lätta opioider som Tramadol innebär inga problem. Berätta för din sinnesros skull precis innan om du vill, du kommer inte bli nekad eller anses som högrisk för det.
  • Kexsmula
    Anonym (E) skrev 2021-04-05 22:30:32 följande:

Tänker du helt sluta med tramadol eller ta det fastän abstinens och andra utskrivna smärtstillande?

Det har vi inte med att göra och detta beslut ligger endast hos TS. Sluta vara så nyfiken.
Svar på tråden Narkosläkare/ sjuksköterska operation opiater