Anonym (....) skrev 2021-04-05 22:47:56 följande:
Jag tar inte 200mg/ dag utan jag delar en 200mg i mitten sen tar jag ena halvan och delar den under en hel dag. Så det blir cirka 50-100 mg/ dag. Nej jag har skrivit om detta tidigare, men svaret jag fick då var att det inte är några problem med lite tramadol. Idag när jag skulle ta ut mina recept så tänkte jag för säkerhetensskull fråga apotikaren om detta, vi gick vid sidan och hon sa typ att risken är stor att jag dör. Vilket var något helt annat jag läst mig till och hört från folk. Så jag försökte återigen ringa kliniken men de har ju påskatängt och efter det så blev jag orolig igen. För informationen jag fick var att jag inte ens behövde säga något medans hon säger att jag har en stor chans att förblöda.. så jag får ju så klart berätta men då är ju med andra frågan att kanske inte säga att man missbrukar utan eventuellt har det på recept istället? Vad tycker ni
Apotekaren du pratade med snackade i nattmössan för att verka duktig och viktig, inte helt ovanligt tyvärr. Nej, det finns ingen stor risk att dö eller förblöda. Tramadol är bland de vekaste och vanligaste opioiderna på marknaden - om det vore sant hade var och varannan människa dött på operationsbordet. Det gör inte folk. Opiater i sig är inte farliga inför operationer, väldigt lätta opioider som Tramadol innebär inga problem. Berätta för din sinnesros skull precis innan om du vill, du kommer inte bli nekad eller anses som högrisk för det.