• Mon 5 Apr 2021 23:46
    5678 visningar
    104 svar
    -2 +4
    104
    5678

    Slöjförbud för alla under 18år

    Slöjförbud för flickor under 18 år, burkiniförbud i simbassänger och ett förbud mot att mammor i slöja följer med på skolutflykter. Den franska senaten har kastat in brandfacklor i en redan het debatt om islams plats i Frankrike.

    Man vill också stoppa hemskolning ? på senare år har fall upptäckts där flickor har hållits hemma från skolan för att de inte kunnat bära slöja under skoldagen. Det finns redan i dag ett förbud mot synliga religiösa symboler, som slöja, kippa eller stora kristna kors, i den franska skolan.

    Jättebra!!!
    www.svd.se/franska-senaten-sager-ja-till-slojforbud-for-barn

  • Svar på tråden Slöjförbud för alla under 18år
  • Sat 10 Apr 2021 11:45
    #91
    -2 +1
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-10 08:08:35 följande:
    Ett tvång blir inte mer rätt för att man tycker att man har ädla syften till det. Det ett slöjförbud gör är att säga till de kvinnor som av eget val vill täcka håret att de inte får göra det, dvs att inskränka deras rätt till självbestämmande över sina egna kroppar. Kan du verkligen inte förstå det, eller skämtar du?
    Anonym (hmmm) skrev 2021-04-10 09:54:19 följande:

    Nej, det ingen bra idé att införa lagar som bestämmer vad kvinnor får eller inte får bära, så att dem har samma kläder som män. Kanske borde man även förbjuda kjol och smink och hårspänne, för män brukar inte ha det? Det verkar ju så att du tror att männen är standard och om kvinnor inte klär sig likadana är det fel och det måste förbjudas.


    Eller varför inte tvingar män att klä sig som kvinnor? Vi kan börjar med att tvinga dem att täcka brösten i offentligheten och förbjuda slips och skägg.


    Tough shit.

    Samhället kan inte ena stunden fördöma att flickor placeras längst bak i bussen och längst bak i klassrummet pga vad deras religion säger om deras kön för att i nästa stund samtidigt acceptera samma religiösa könsförtryck som tvingar flickorna att gömma sig och bli osynliga bakom en massa tyg.

    Det är den rent principiella invändningen. 

    Nu handlar tråden om läget i Frankrike och där finns det ytterligare faktorer att ta med i bedömningen.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • KlantS­murfen
    Sat 10 Apr 2021 16:19
    #92
    -2
    Maya84 skrev 2021-04-10 02:45:35 följande: #88
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-08 08:37:49 följande:
    Att tvinga kvinnor att visa mer av sina kroppar än de själva vill är lika mycket ett tvång som att säga åt dem att täcka sig. Och då är det det sekulära samhället som vill sätta regelverket kring hur kvinnor skall få klä sig.
    Att förbjuda en symbol som är menat endast för ett kön, och inte ett annat är att "tvinga kvinnor att visa sina kroppar"?
    Haha är du seriös eller skämtar du?
    En lag som hindrar att man separerar kön, och vill se en kvinna i samma sorts kläder som en man (som visar håret utan bli antastad av pilska kvinnor) är ingen bra ide, enligt dig då?
    Jag tror att vissa har svårt att förstå skillnaden mellan "frivilligt" som i "slöja, för ditt eget bästa, så du inte brinner i helvetet för att du visat håret för pojkarna i lågstadiet" och frivilligt som i "mamma jag vill ha en hello kitty keps".


  • KlantS­murfen
    Sat 10 Apr 2021 16:53
    #93
    Anonym (hmmm) skrev 2021-04-10 09:54:19 följande: #90
    Maya84 skrev 2021-04-10 02:45:35 följande:
    En lag som hindrar att man separerar kön, och vill se en kvinna i samma sorts kläder som en man (som visar håret utan bli antastad av pilska kvinnor) är ingen bra ide, enligt dig då?

    Nej, det ingen bra idé att införa lagar som bestämmer vad kvinnor får eller inte får bära, så att dem har samma kläder som män. Kanske borde man även förbjuda kjol och smink och hårspänne, för män brukar inte ha det? Det verkar ju så att du tror att männen är standard och om kvinnor inte klär sig likadana är det fel och det måste förbjudas.


    Eller varför inte tvingar män att klä sig som kvinnor? Vi kan börjar med att tvinga dem att täcka brösten i offentligheten och förbjuda slips och skägg.


    "Det verkar ju så att du tror att männen är standard och om kvinnor inte klär sig likadana är det fel och det måste förbjudas."
    Kolla på klippen:
    1:36-3:18






    3:51.471-5:06





  • Wed 14 Apr 2021 22:52
    #94
    -1
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-10 08:08:35 följande:
    Ett tvång blir inte mer rätt för att man tycker att man har ädla syften till det. Det ett slöjförbud gör är att säga till de kvinnor som av eget val vill täcka håret att de inte får göra det, dvs att inskränka deras rätt till självbestämmande över sina egna kroppar. Kan du verkligen inte förstå det, eller skämtar du?
    Kvinnor? Det är tjejer under 18 år som diskuteras här, så lär dig skilja på vuxna kvinnor och barn. Barn på 8 år är så insatta i deras kultur och vad slöjan innebär så de har såklart "valt själva"?
    Deras föräldrar har absolut inte något med det att göra? De får inte välja sin sängtid, men de förstår och får välja en religiös symbol? Det låter rimligt enligt dig?

    "det gör att säga till kvinnor att de inte får göra det"
    Och det det också gör är att visa att de som tvingar de "kvinnor" till något de inte vill, som INTE gör det av  eget val, att deras "heder" och sexism inte accepteras på barn. Men du tycker det är rätt att ett barn ska ha som skyldiges att dölja sin "sexualitet", ? 
    Det säger mycket om dig...
  • Wed 14 Apr 2021 23:10
    #95
    -1
    Anonym (hmmm) skrev 2021-04-10 09:54:19 följande:

    Nej, det ingen bra idé att införa lagar som bestämmer vad kvinnor får eller inte får bära, så att dem har samma kläder som män. Kanske borde man även förbjuda kjol och smink och hårspänne, för män brukar inte ha det? Det verkar ju så att du tror att männen är standard och om kvinnor inte klär sig likadana är det fel och det måste förbjudas.


    Eller varför inte tvingar män att klä sig som kvinnor? Vi kan börjar med att tvinga dem att täcka brösten i offentligheten och förbjuda slips och skägg.


    Ehh va? Med "samma kläder som män" menar jag rätten att ta på sig vad de vill, som männen, inte klä sig som män.
    Så om du inte gillar att man skall få bestämma över kvinnors klädsel, då antar jag att du inte är ett fan av deras heliga bok? Det är väl där reglerna om hur kvinnan skall klä sig går att finna?
    Står det där att som kvinna får hon klä sig som hon vill?

    Barn under 18 år får inte bestämma mycket, men detta går fint? 8-åringar skall nu ha ett "fritt val", men inte bestämma över något annat?
    Du tror på allvar att föräldrarna inte tränar in att bära slöja i ett barn? Superduper!
  • Wed 14 Apr 2021 23:57
    #96
    +1
    Maya84 skrev 2021-04-14 22:52:42 följande:
    Kvinnor? Det är tjejer under 18 år som diskuteras här, så lär dig skilja på vuxna kvinnor och barn. Barn på 8 år är så insatta i deras kultur och vad slöjan innebär så de har såklart "valt själva"?
    Deras föräldrar har absolut inte något med det att göra? De får inte välja sin sängtid, men de förstår och får välja en religiös symbol? Det låter rimligt enligt dig?

    "det gör att säga till kvinnor att de inte får göra det"
    Och det det också gör är att visa att de som tvingar de "kvinnor" till något de inte vill, som INTE gör det av  eget val, att deras "heder" och sexism inte accepteras på barn. Men du tycker det är rätt att ett barn ska ha som skyldiges att dölja sin "sexualitet", ? 
    Det säger mycket om dig...
    "Ett förbud mot att mammor i slöja följer med på skolutflykter" låter ju som vuxna kvinnor.
  • Anonym (Wert)
    Thu 15 Apr 2021 00:00
    #97
    +1
    Maya84 skrev 2021-04-14 22:52:42 följande:

    Kvinnor? Det är tjejer under 18 år som diskuteras här, så lär dig skilja på vuxna kvinnor och barn. Barn på 8 år är så insatta i deras kultur och vad slöjan innebär så de har såklart "valt själva"?

    Deras föräldrar har absolut inte något med det att göra? De får inte välja sin sängtid, men de förstår och får välja en religiös symbol? Det låter rimligt enligt dig?

    "det gör att säga till kvinnor att de inte får göra det"

    Och det det också gör är att visa att de som tvingar de "kvinnor" till något de inte vill, som INTE gör det av  eget val, att deras "heder" och sexism inte accepteras på barn. Men du tycker det är rätt att ett barn ska ha som skyldiges att dölja sin "sexualitet", ? 

    Det säger mycket om dig...


    Såhär skriver du i inlägget jag besvarade i den citerade texten ?En lag som hindrar att man separerar kön, och vill se en kvinna i samma sorts kläder som en man (som visar håret utan bli antastad av pilska kvinnor) är ingen bra ide, enligt dig då?? (Inlägg #88 författat av dig). När jag svarar på din direkta fråga anklagar du MIG för att inte ha koll på vad vi diskuterar i tråden...

    Försök ha koll på dina egna inlägg så slipper du framstå som så obildad och obegåvad. Nu verkar det bara som att du famlar efter halmstrån för att du inte har några bättre argument, och det blir enbart pinsamt!
  • KlantS­murfen
    Thu 15 Apr 2021 00:50
    #98
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-15 00:00:27 följande: #97
    Såhär skriver du i inlägget jag besvarade i den citerade texten ?En lag som hindrar att man separerar kön, och vill se en kvinna i samma sorts kläder som en man (som visar håret utan bli antastad av pilska kvinnor) är ingen bra ide, enligt dig då?? (Inlägg #88 författat av dig). När jag svarar på din direkta fråga anklagar du MIG för att inte ha koll på vad vi diskuterar i tråden...

    Försök ha koll på dina egna inlägg så slipper du framstå som så obildad och obegåvad. Nu verkar det bara som att du famlar efter halmstrån för att du inte har några bättre argument, och det blir enbart pinsamt!
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-07 19:34:38 följande: #54
    Önskan att reglera kvinnors klädsel har ju uppenbarligen inte med religion att göra. Se bara på lagförslaget i Frankrike som TS tycker är jättebra. Där vill man via lag tvinga kvinnor att klä sig på ett visst sätt och det är inte religiösa skäl som ligger bakom det. Så varför skall all religion förbjudas när viljan att kontrollera kvinnors kroppar handlar om makt och inte religion?
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-07 23:41:37 följande: #68
    Så, när det sekulära samhället vill bestämma hur kvinnor får klä sig så skall religionen skyllas för det?

    Att försöka få bort tvång genom att införa andra tvång är bara två sidor av samma mynt.
    Skrattande
  • Anonym (Wert)
    Thu 15 Apr 2021 06:20
    #99
    KlantSmurfen skrev 2021-04-15 00:50:42 följande:

    //


    Hur har du det med huvudvärken?
  • Thu 15 Apr 2021 06:43
    Tow2Mater skrev 2021-04-14 23:57:05 följande:
    "Ett förbud mot att mammor i slöja följer med på skolutflykter" låter ju som vuxna kvinnor.
    Skolverksamhet. Får inte förekomma religiösa symboler i skolverksamhet i Frankrike. Gäller alla religioner och alla kön. Inget särskilt mot muslimska kvinnor alltså. Gäller muslimska män också, till exempel. De får heller inte följa med på skolutflykter iförd slöja.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Wert)
    Thu 15 Apr 2021 07:34
    +1

    T


    Flash Gordon skrev 2021-04-15 06:43:02 följande:

    Skolverksamhet. Får inte förekomma religiösa symboler i skolverksamhet i Frankrike. Gäller alla religioner och alla kön. Inget särskilt mot muslimska kvinnor alltså. Gäller muslimska män också, till exempel. De får heller inte följa med på skolutflykter iförd slöja.


    Jodå, det får förekomma religiösa symboler i skolverksamhet i Frankrike, så länge det är i friskolor. Vad ett sådant här beslut gör är att driva de barn som riskerar bli utsatta för religiöst förtryck än mer in i sina förtryckares våld eftersom det ju naturligtvis är viktigare för de föräldrar som anser att religiösa lagar och regler skall följas att barnen finns i miljöer som tillåter (eller till och med uppmanar) till det.
  • KlantS­murfen
    Thu 15 Apr 2021 08:05
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-15 06:20:51 följande: #99
    KlantSmurfen skrev 2021-04-15 00:50:42 följande:

    //


    Hur har du det med huvudvärken?
    Hade jag haft nerver i hjärnan...
  • Wed 21 Apr 2021 20:31
    Tow2Mater skrev 2021-04-14 23:57:05 följande:
    "Ett förbud mot att mammor i slöja följer med på skolutflykter" låter ju som vuxna kvinnor.
    Ok, fair enough. Kommenterade pga trådens namn. "Slöjförbud för alla under 18 år".
  • Wed 21 Apr 2021 20:41
    Anonym (Wert) skrev 2021-04-15 00:00:27 följande:
    Såhär skriver du i inlägget jag besvarade i den citerade texten ?En lag som hindrar att man separerar kön, och vill se en kvinna i samma sorts kläder som en man (som visar håret utan bli antastad av pilska kvinnor) är ingen bra ide, enligt dig då?? (Inlägg #88 författat av dig). När jag svarar på din direkta fråga anklagar du MIG för att inte ha koll på vad vi diskuterar i tråden...

    Försök ha koll på dina egna inlägg så slipper du framstå som så obildad och obegåvad. Nu verkar det bara som att du famlar efter halmstrån för att du inte har några bättre argument, och det blir enbart pinsamt!
    Ja du har rätt där! Det var jag som blandade ihop inläggen, så det var absolut fel av mig att anklaga dig för det. Jag ber om ursäkt.

    Utöver det, så är jag fullt medveten om var jag står, och varför, och mina argument är inte känslomässiga och ogenomtänkta som många andras, som verkar spricka av åsikter och ska, av nån ,märklig anledning försvara en sexistisk symbol till varje pris.
Svar på tråden Slöjförbud för alla under 18år