• Sparklinggrey

    Önskar första barn 2022

    Hej. Nu känner jag en önskan att få ett barn 2022. Vi kommer nog börja försöka till sommaren, bf från februari-juni är vad vi är inne på, men juli-sept är inte helt fel heller. Kanske inte helt optimalt att få ett första barn i februari då det är som kallast men samtidigt hinner barnet växa till sig lite inför sommaren och nästa vinter. Vi är så förväntansfulla, om vi nu börjar försöka i maj redan, sen får man se om det kommer ett barn till oss direkt eller om det tar längre tid. Kommer isåfall bli en ny önskan varje månad. Nån mer som går i samma tankar eller någon mer som önskar ett första barn nästa år, hur tänker ni? ??

  • Svar på tråden Önskar första barn 2022
  • Linneado

    Hej.

    Tänker precis i samma banor. Hade jag fått välja hade vi haft bf i mars men eftersom jag vet att vi inte kan välja så har vi börjat försöka redan nu. Hade första försöket denna cykel men missade nog ägglossning (den blev framflyttad 4 dagar och min sambo var iväg). Skulle de mot förmodan fästa ändå så blir det en nyårsbebis, hade också varit ok såklart men är inte jätteledsen vi missade äl...

  • Sparklinggrey

    Vad kul! , mars känns ju som en bra tid, men vi får se vad det blir, kommer nog försöka på ägglossningsdagen och dagen efter i maj då vi tänkt börja. Utgår bara från beräkningar i p Tracker mens-app, men gäller att inte känna nån press eller stress tror jag. Blir en vår/sommar att se fram emot. Skriv gärna hur det går för er, blir det erat första barn oxå? ????

  • Linneado
    Sparklinggrey skrev 2021-04-07 18:41:03 följande:

    Vad kul! , mars känns ju som en bra tid, men vi får se vad det blir, kommer nog försöka på ägglossningsdagen och dagen efter i maj då vi tänkt börja. Utgår bara från beräkningar i p Tracker mens-app, men gäller att inte känna nån press eller stress tror jag. Blir en vår/sommar att se fram emot. Skriv gärna hur det går för er, blir det erat första barn oxå? ????


    Jaa, tycker det är spännande att planera. Kör själv natural Cycles, och haft i förebyggande syfte i typ ett år så har väldigt bra koll på när min ägglossning är. Kan verkligen rekommendera det om du känner du vill ha mer koll (har en kod där du får 20% om du vill testa men ändå drygt 500/år så rätt dyrt). Ska börja försöka få till sex iaf varannan dag under mitt fertila mönster hädanefter och när de händer så händer det. Har börjat äta folsyra också i förebyggande syfte. Om det blir så blir det första för oss ja! Dock nojig vi inte kommer få de så enkelt, är överviktig och sambon röker så har inte helt optimala förutsättningar.
  • Sparklinggrey

    Min sambo röker oxå, men han säger han ska sluta men inte lyckats ännu. Själv röker jag inte och börjat ta folsyra tabletter i år. Tog ut kopparspiral för ett halvår sen typ, så har hyfsat bra koll, då mensen vart regelbundet under tiden jag haft den med, men dagarna emellan har blivit kortare nu sen jag tog ut den, från 30 dagars cykel till 27. Natural cycles verkar jättebra, så man slipper obalanser i kroppen av preventivmedel, funderar på att skaffa det senare isåfall istället för spiral. Känns verkligen bra kroppen har fått komma i balans igen speciellt nu då man planerar inför ett barn. Är oxå en planerings-människa, vill gärna ha bra koll på saker.

  • Sparklinggrey

    Nu är det nära, blir nog börja i juni/Juli- februari eller mars barn tidigast, men mars vore perfekt om man fick välja som jag känner nu???????? ???? Spännande tider få se om det blir ett barn nästa år???? Önskar er andra all lycka också! Jag uppdaterar hur det går framöver.

  • Anonym (Hoppas)

    Vi har också satt igång med bebis verkstaden. bim i början av maj.

    Känns ju inte som att det är så stor chans att det lyckas på något av första försöken, men man har ju ändå ett litet hopp inom sig. Bara att vänta och se. Jag ville egentligen starta bebisverkstaden i okt redan, men min sambo som är 5 år äldre kände inte att det var rätt tidpunkt då så vi sköt på det lite.

    Hur gamla är ni andra? Hur ser er boende situation ut? Har båda partnerna fasttjänst eller är en/båda på vikariat?:)

  • Anonym (0susss0)

    Hej!

    Allra första ggn jag skriver något här men så spännande grej att dela och lära av andra!

    Vi är båda 32 i år, varit ihop i 9 år, och känner att vi varken vill eller borde vänta längre så vi ska börja försöka i början på juni. Att vi inte kör början av maj är pga att mitt vikariat går ut i början på nästa år och jag vill ha den garanterade lönen ifall jag inte blir erbjuden fast tjänst under tiden. Anledningen till att vi väntat till 30+ är dels att vi inte varit jättesugna, min kille inte varit redo, inga vänner haft barn förrän nu, samt att min avdelning blev uppsagd 2018 när jag kanske egentligen ville ha barn, men jag valde då att studera istället och satsa på ett jobb med bättre inkomst. Vilket jag fick, men tyvärr inte fast tjänst än :/

    Så kan det gå! Har insett att jobbet inte kan styra mitt liv totalt så nu vill vi köra på ändå :)

    Så får vi hoppas vi kan bli gravida!! Är väldigt ödmjuk inför det men man måste ju få planera innan man vet något annat.

    En grej som oroar mig lite är att inte kunna bli covid-vaccinerad under graviditeten. Hoppas inte man kommer känna sig isolerad från samhället när man är t.ex i vecka 20+ och alla runtomkring antingen är safe eller smittbärare.. Jag tror dock barnlängtan överväger att vänta på att min 18-40 åldersgrupp ska få vaccin (man vet ju inte hur lång tid det kan ta?) Hur känner ni?

  • Linneado

    Hallå!

    Jag är 29 och min sambo 30, vi har båda fasta tjänster, bra ekonomi och bor så vi kan få plats några år till samt att nästan alla våra vänner har barn så för oss har det kommit ganska naturligt att det nog är dags för oss också. Jag hade gärna börjat försöka tidigare men vi har har båda varit i osäkra anställningar fram tills detta året, även om allt kan hända är det skönt att veta att man sitter säkert.

    Men precis som ovan så oroar jag mig redan över vaccinet. Vill absolut ta det men vill inte vänta med att försöka, är även orolig för hur det eventuellt skulle påverka kommande barn om man blir gravid kort inpå att man tar det... men, den dagen den sorgen tänker jag...

  • Anonym (0susss0)

    Linneado: Så skönt med trygghet i anställningen! Grattis till det :)

    Jag hoppas min arbetsgivare antingen kan anställa mig före jag hinner bli gravid eller att de vill ha mig trots graviditet :) men i värsta fall så har vi god ekonomi efter många år ihop utan barn, och en av oss som har fast tjänst iaf :)

    Gällande boende så flyttar vi från lägenhet till ett nybyggt hus om ett par månader, i ett väldigt barntätt område haha. Så kommer finnas många framtida lekkamrater :)

    Jag har läst att det inte ska vara nån fara att bli gravid tätt efter vaccin.

    Och jag såg igår också att gravida med andra riskfaktorer än just graviditet ska kunna vaccineras nu. Känns väl kanske som ett steg mot att alla gravida ska kunna ta det också snart? Hoppas på det!

  • Sparklinggrey

    Vi är i 29års åldern och har båda fast tjänst. Vi har tillräckligt stort boende för att rymmas 1-2till, hus är rätt dyrt där vi bor men något vi kikar på också.

  • Anonym (Hannii)

    Angående covid-19 och graviditet. Känns inte som det är forskat tillräckligt mycket ännu, inte heller på vaccin och graviditet. Kan tänka mig att risken för mf ökar efter vaccinering, vet dock ej hur länge det varar. Därför jag är skeptisk till det i och med spike proteinet som kan skapa sjukdomar i våra blodkärl. Dock borde risken vara liten i och med att man ska sticka vaccinet i muskeln och ej i blodkärlen. Tallbarrste sägs hjälpa, även vitamin C och D är bra för immunförsvaret.

  • Sparklinggrey

    Angående vaccin får ni gärna diskutera det i en annan tråd. Tycker alla får göra som de vill och som sagt vill inte folk ska oroas i onödan, då det är varje kvinnas val att göra det som man tror är bäst för sin hälsa om man erbjuds vaccin. Hoppas alla ska klara sig från att bli sjuka i covid-19, speciellt gravida då det innebär högre risker. Mer som står på spel nu då vi är mitt uppe i en pandemi, men barnlängtan är något som för mig överväger det.

Svar på tråden Önskar första barn 2022