• Anx123456

    Tv-tittande?

    Min dotter är snart 8 månader och har varit försiktig med tv-tittandet men det har ändå blivit lite då och då. Nu har det dock blivit mer för jag helt enkelt inte orkar... vi bor i lägenhet, mitt i stan, i en pandemi utan människor att träffa. Jag klättrar på väggarna!!

    Hur resonerar ni? Jag har läst olika forskningar och artiklar men ingen styrker den andra så allt känns oklart, om hur det påverkar våra små, utveckligen osv.

    Vi tittar på samma program varje gång. Mest på morgonen, sen läser vi böcker, vattnar blommorna, tömmer diskmaskinen, går en promenad, äter mellan varven och sen blir det tv mot eftermiddagen också.. får så sjukt dåligt samvete.

  • Svar på tråden Tv-tittande?
  • Anonym (Beror på)
    Anx123456 skrev 2021-04-08 11:33:49 följande:
    Tonen :) haha oj

    Jaha! Tack för tips!
    Ja vem visste att tv-tittande kunde jämställas med att äta honung som kan vara hälsovådligt eller alkohol (som man VET alltid är skadligt förresten) eller att misshandla sina barn... Obestämd
  • Spucks
    Anonym (Beror på) skrev 2021-04-08 11:51:03 följande:
    Ja vem visste att tv-tittande kunde jämställas med att äta honung som kan vara hälsovådligt eller alkohol (som man VET alltid är skadligt förresten) eller att misshandla sina barn... Obestämd

    Om du tror att jag jämställde dem saker, får du jobbar lite med din läsförståelse.


    Och du har fel om du påstår att det alltid är skadligt att ger alkohol till barn. Det var ganska vanligt för bara några få decennier sedan att göra det för att få barnen att sova eller var tysta. Dem har inte alla fått skada av detta, så vitt det går att bedömma efteråt. Samma med alkohol under gravidideten - det finns barn som lider av FAS (fetal alcohol syndrom) trots att mamman bara druckit ett litet glas vin ibland, medan det finns barn som ör helt "normala" trots att mamman var alkoholist. 

  • Anonym (Babblarna)

    Låter min dotter på snart 10 månader kolla på babblarna och Arne alligator några gånger i veckan på morgonen för att få igång henne och få vila lite extra själv hon sitter å sjunger/babblar med väldigt utvecklande hon har kollat den hon va runt 4 månader :)

    Sen blev det nallepuh på repeat i flera timmar om dagen vissa dagar när jag måde som sämst ( Är gravid igen och har extremt illamående) i övrigt så brukar hon vara med och städa kör runt henne i sin sittvagn inne då jag inte kan bära henne längre och hon gillar inte att krypa efter mig å vill hellre krypa åt något annat håll

  • Lönnsirap

    Det är väldigt stor skillnad mellan att sätta sitt barn ensam framför TV:n eller att sitta tillsammans och titta på något som man båda uppskattar och som är lämpligt.

    Personligen tycker jag man behöver fokusera på en vardag som fungerar och ser inget destruktivt med att sitta framför TV:n tillsammans en stund varje dag.

    Ett barn under året behöver en vuxen i närheten och ska förstås inte sitta själv och titta på massor av TV. Men såsom du beskriver det, två tillfällen varje dag för att lindra tristess och faktiskt göra något roligt tillsammans behöver inte vara fel.

  • Ccavell

    Min dotter är drygt 7 månader och även om inte hon kollar på tv så gör ju jag det :)

    Jag tror som många andra skriver att så länge man inte sätter ungen själv framför tvn i långa stunder så är det ingen större risk. Min tjej är väldigt bra på att roa sig själv så hon ligger ofta på golvet och plockar och pratar med lite leksaker, medan jag sitter bredvid på golvet eller i soffan och strökollar på nån serie.

  • Anonym (Beror på)
    Spucks skrev 2021-04-08 12:17:48 följande:

    Om du tror att jag jämställde dem saker, får du jobbar lite med din läsförståelse.


    Och du har fel om du påstår att det alltid är skadligt att ger alkohol till barn. Det var ganska vanligt för bara några få decennier sedan att göra det för att få barnen att sova eller var tysta. Dem har inte alla fått skada av detta, så vitt det går att bedömma efteråt. Samma med alkohol under gravidideten - det finns barn som lider av FAS (fetal alcohol syndrom) trots att mamman bara druckit ett litet glas vin ibland, medan det finns barn som ör helt "normala" trots att mamman var alkoholist. 


    Nej men du målar verkligen upp ett skräckscenario kring tv-tittande, skrämselpropaganda och skambeläggande kan du hålla på med kring dina egna bekanta men det hjälper knappast ts med ett sånt bemötande.

    Men sluta nu... Alkohol ska inte in i barn, punkt. Du gjorde bort dig rejält där och tappade all som helst trovärdighet.
  • sextiotalist
    Anonym (Nope) skrev 2021-04-08 09:14:17 följande:

    Det måste ju finnas något annat än TV? Hur gjorde man förr?

    Jag vet inte. Jag har själv dålig karaktär. Vet du vad jag gjorde? Jag slängde ut TV?n, så var det lilla problemet ur världen.

    Vad gjorde vi istället?

    Ptja, ibland lekte vi affär och restaurang. Vi pusslade, snickrade med leksaksverktyg, lekte med plastdjur, läste böcker, dansade, sjöng, sov två ggr mitt på dagen. Ibland lekte barnet för sig själv.

    Ignorera tv?n bara.


    Hur länge sedan är förr?
    När jag växte upp så placerades man i en hage. Än längre bak så tog äldre syskon hand om sina syskon, om man inte hjälpte till i hushållet eller ute på gården. 
    Att leka med barn är väldigt nytt
  • sextiotalist

    TV har funnits i familjer i över 50 år. Nu var det sällan det var program riktade till barn, men de fanns där, någon kort stund varje dag. 
    Generationerna efter mig har haft än mer program att titta på. 
    Är rätt säker på att själva tv-tittande i sig är inte farligt, men blir det för mycket så är det nog inte så bra. 

  • Anonym (Nope)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-04-08 10:45:06 följande:

    Det som spelar roll är vad ni tittar på, om det är anpassat för hennes ålder t ex. Passivt tittande är sällan bra men om ni tittar tillsammans och du pratar med henne om vad som händer på skärmen så är det ju ganska bra. Det finns ju bra barnprogram för småttingar också, men tänk på att avgränsa tiden hon tittar i sträck.


    Det finns inga tv-program anpassade för barn under två år iom att SKÄRMAR är skadliga för barn under två år.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Nope) skrev 2021-04-08 18:22:13 följande:
    Det finns inga tv-program anpassade för barn under två år iom att SKÄRMAR är skadliga för barn under två år.
    Eller så är du bara inte tillräckligt insatt.
Svar på tråden Tv-tittande?