Inlägg från: Anonym (Djupt oetiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Djupt oetiskt)

Oetiskt med äggdonation

Jag håller med. Det är djupt oetiskt. Jag tycker att det borde vara förbjudet att skapa barn med donerade könsceller överhuvudtaget, av en massa skäl, som att barn har rätt att växa upp med sina riktiga föräldrar (om det inte föreligger misshandel eller missbruk, eller i fråga om U-länder stor fattigdom), och att känna sitt ursprung. Båda dessa punkter står t.o.m. i Barnkonventionen, som skulle vara lag i Sverige nu - men uppenbarligen inte är det, eftersom det här fortfarande tillåts. Personligen tycker jag också att det känns som att skapa "Frankensteins monster". Det för för långt ifrån de naturliga livsprocesserna.

...och ett möte med den riktiga mamman/pappan när barnet fyllt 18, kompenserar naturligtvis inte för någonting alls! Det kan i stället bli en svår chock, när personen inte är intresserad av vidare kontakt med en... och hans/hennes egen familj, blir kanske rädda att man är ute efter arvet. Sådana saker. Man ska inte tro att människor kan vara rationella, i en sådan känslosam situation.

Dessutom tycker jag att äggdonation är snäppet värre än spermiedonation, på grund av att det ändå har funnits ett stort antal människor i alla tider, som inte har vetat vem fadern är, eller som har trott att fel man är fadern. Detta ingår så att säga i den normala mänskliga erfarenheten. MEN människor (förutom hittebarn) har i alla fall alltid kunnat vara säkra på att mamma är mamma. (OK i en del ovanliga fall har mamma varit mormor, för att mormodern har tagit över en bebis från en ung dotter som blivit oönskat gravid, på den tiden då det var en skam. Men även i dessa fallet växte barnen i alla fall upp med sina riktiga släktingar.)

Men nu kommer människor att grubbla, trots att de har foton på sin mamma med sig själv i famnen i sängen på BB... för det är inte säkert att hon är den riktiga mamman i alla fall. Det skapar en stor osäkerhet. 

• Anonym (Djupt oetiskt)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-08 20:41:17 följande:
    Det är en fråga om semantik, som jag redan skrivit. För majoriteten av människor är biologisk samma sak som genetisk.

Att man kämpat att få barn ursäktar inte vad som helst. Vuxnas längtan och välmående går inte före barnens dito, och de ger inte de barnlängtande rätten att till exempel utnyttja andra människor. Var gränsen går kan naturligtvis diskuteras, men attityden att man måste ha personlig erfarenhet av något för att få ha en åsikt värd namnet är inte bara avfärdande av andra människor, den är också logiskt felaktig.
    Håller med. Med det resonemanget, bör man ju även förlåta de barnlösa kvinnor som stjäl bebisar? Det är ju så synd om dem. Kanske till och med de barnlösa kvinnor som mördar en höggravid kvinna och skär ut hennes foster och stjäl det? Hormonerna svallar; de kan inte rå för att de måste ta till sådana åtgärder!
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Drottningen1970 skrev 2021-04-08 22:46:56 följande:
    Nej jag har inget emot att barnet får reda på att det skett en donation. Jag tycker det är bra. Släktskap är korrekt uppfattat något som jag anser är ganska irrelevant. Det finns många många andra saker som gör relationer och familjer viktigare än just vilka gener folk delar. Jag tycker å andra sidan att din syn på just det genetiska släktskapet är väldigt överdrivet. Känner du ens några människor som kommit till via donation?
    Biologiskt släktskap är viktigare för vissa än för andra, men förr eller senare brukar adopterade/donationsbarn börja grubbla över detta. Finns massor av berättelser på nätet, om du googlar lite. Ungdomar som berättar att de alltid känt sig "halva". Att de inte förstått varför de har den här stora näsan, eller den här konstiga allergin, eller den här psykiska känsligheten, eller den starka längtan att utöva musik när ingen annan i familjen eller släkten (som de känner den) har den - och därför inte heller kan förstå. De kan inte "spegla sig i" någon.

Det finns även berättelser om donatorer som har börjat grubbla, börjat oroa sig för om de har barn därute, och hur dessa barn har det. Att inte kunna hjälpa, om det är så att de blir illa behandlade. Ofta kommer dessa tankar när donatorn får sina egna barn. Då fattar de att det inte bara är några celler de har gett bort - utan sitt egna barn, som skulle ha varit ett halvsyskon till de barn som han eller hon fått nu inom äktenskapet. 
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Sofia95 skrev 2021-04-09 07:04:37 följande:
    Många äggbanker har som standard att donatorn ska ha minst ett barn, dels för att det ses som ett "kvitto" på friska gener, men kanske även för att förstå den känslomässiga aspekten av att vara förälder.
    Det är bra! Då har de tänkt LITE i alla fall...

Fast i framtiden tror jag att nästan alla människor kommer att registrera sitt DNA på de där släktforskningssajterna eller något motsvarande - för folk är för nyfikna för att låta bli. Och då kommer alla biologiska barn och föräldrar att hitta varandra ändå. Mammorna som valde anonym donator (alltså att inte ens barnet ska kunna få reda på vem han var) på Storkkliniken i Danmark, kommer inte att vara glada åt det...
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 10:17:11 följande:
    Om du får morotsfrön av en vän, sår dem, vattnar och gödslar dem och driver upp dem till färdiga morötter. Är det din väns morötter eller dina morötter?
    Detta var väl ett otroligt korkat argument..? Jag har en hund, och jag älskar honom innerligt - men inte sjutton är jag hans mamma..? Mamman är en tik som troligen inte lever längre, på gatorna i Bukarest... (Måste titta efter för säkerhets skull. Nej, jag har inte sådana tänder, och inte sådana klor, och... )
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 10:44:02 följande:
    Är du emot t ex häst/nötboskap/grisavel? Spermiedonation är vanligt förekommande.
    Jo, för det är ju VÄLDIGT VANLIGT att hästar, kor och grisar grubblar över sitt ursprung... Drömmer

Med detta sagt, så anser jag att även djuraveln har blivit för konstgjord och mekaniserad. Jag tycker att hondjur ska få gå i en hage med handjur, och bli betäckta på naturligt sätt. De har inte så många andra nöjen...
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    sextiotalist skrev 2021-04-09 11:39:32 följande:
    Jag pratar endast om svensk lagstiftning, och den tycker jag speglar ändå rätt bra den moral och etik vi har i Sverige. 
    Jag har inte skrivit garanti, utan endast att den speglar, inte garanterar. Hade det varit en garanti, då hade det varit en diktatur
    Det gör den inte alls. Lagstiftningen i Sverige har kommit längre ifrån det allmänna rättsmedvetandet i landet, än lagstiftningen i nästan alla andra så kallat civiliserade länder i hela världen. Det finns SÅ mycket frustration och hjälplös ilska ute i befolkningen!
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Anonym (.) skrev 2021-04-09 11:47:40 följande:
    Man har inte berövat barnet något, tvärtom, man har gett barnet ett liv. Ett liv som inte skulle finnas annars, eftersom kvinnan som donerade ägget inte hade för avsikt att föda barnet. 
    Fast med det argumentet borde vi även avskaffa straffet för våldtäkt, eftersom våldtäkt kan få barn att bli till som inte skulle ha funnits annars... Det är ju en ren välgärning, juh!
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Wald skrev 2021-04-09 12:01:57 följande:

Har inte läst tråden utan lägger in min åsikt efter att ha läst ts.

Jag tycker att det är helt ok. Jag är alltså för spermiedonation, äggdonation och IVF av alla möjliga slag. Det enda jag motsäger mig är människor som gör abort för att det är fel kön på barnet eller för att barnet kommer att födas fel tid på året.

Anledningen till att jag tycker att olika donationer är ok är att det antagligen kommer att finnas två föräldrar där för barnet. När det gäller psykisk ohälsa är min erfarenhet att det verkligen inte hänger på om barnet har kommit till genom donationer eller om det är ett biologiskt barn.

Så är det inte. Det är numera tillåtet för en ensamstående kvinna att genomgå både spermiedonation, äggdonation och embryodonation. Och till skillnad från när en ensamstående kvinna ansöker om att få adoptera, så görs det inte heller någon utredning av hennes sociala nätverk. Hon behöver bara gå på ETT  samtal - och hon kan påstå vad som helst. Ingen kollar om hennes far eller bror eller manlige vän, som hon påstår kommer att vilja bli den där fantastiska fadersgestalten, verkligen har lovat detta. Eller om personerna ens är i livet.

Det var många som önskade att ensamstående kvinnor skulle vara tvungna att genomgå en utredning kring sina sociala nätverk, och förekomsten av manliga fadersgestalter. Men Löfven sa nej efter påtryckningar från HBTQ-lobbyn. Som den mesiga och blötdjursaktiga individ han alltid är...
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Wald skrev 2021-04-09 12:01:57 följande:

När det gäller psykisk ohälsa är min erfarenhet att det verkligen inte hänger på om barnet har kommit till genom donationer eller om det är ett biologiskt barn.

...och hur många människor med denna bakgrund - och som dessutom är öppna med den, för dig - har du känt..? Fenomenet är så ovanligt, att jag gissar att det inte kan vara mer än 0-2 stycken...
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation