Oetiskt med äggdonation
Jag håller med. Det är djupt oetiskt. Jag tycker att det borde vara förbjudet att skapa barn med donerade könsceller överhuvudtaget, av en massa skäl, som att barn har rätt att växa upp med sina riktiga föräldrar (om det inte föreligger misshandel eller missbruk, eller i fråga om U-länder stor fattigdom), och att känna sitt ursprung. Båda dessa punkter står t.o.m. i Barnkonventionen, som skulle vara lag i Sverige nu - men uppenbarligen inte är det, eftersom det här fortfarande tillåts. Personligen tycker jag också att det känns som att skapa "Frankensteins monster". Det för för långt ifrån de naturliga livsprocesserna.
...och ett möte med den riktiga mamman/pappan när barnet fyllt 18, kompenserar naturligtvis inte för någonting alls! Det kan i stället bli en svår chock, när personen inte är intresserad av vidare kontakt med en... och hans/hennes egen familj, blir kanske rädda att man är ute efter arvet. Sådana saker. Man ska inte tro att människor kan vara rationella, i en sådan känslosam situation.
Dessutom tycker jag att äggdonation är snäppet värre än spermiedonation, på grund av att det ändå har funnits ett stort antal människor i alla tider, som inte har vetat vem fadern är, eller som har trott att fel man är fadern. Detta ingår så att säga i den normala mänskliga erfarenheten. MEN människor (förutom hittebarn) har i alla fall alltid kunnat vara säkra på att mamma är mamma. (OK i en del ovanliga fall har mamma varit mormor, för att mormodern har tagit över en bebis från en ung dotter som blivit oönskat gravid, på den tiden då det var en skam. Men även i dessa fallet växte barnen i alla fall upp med sina riktiga släktingar.)
Men nu kommer människor att grubbla, trots att de har foton på sin mamma med sig själv i famnen i sängen på BB... för det är inte säkert att hon är den riktiga mamman i alla fall. Det skapar en stor osäkerhet.