Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 13:29:49 följande:
Men ditt ursprungsargument var att det var emot naturliga, biologiska processer, inte att barnet inte får välja själv (med 3:e part antar jag att du menar barnet). Om du nu utökar scopet, hur ställer du dig till att barn generellt heller inte har ett val att födas, eller vilka föräldrar de får? Ett barn som föds med abstinens av en ensamstående narkotikaberoende mor, kontra ett välbärgat, både fysiskt och psykiskt friskt par som efter år av längtan fått hjälp med ÄD. Är det första bättre än det andra och värför?
Morotsanalogin verkar vara helt oanvändbar i detta sällskap. Om motparten inte kan hantera analogier och allegorier, så är det meningslöst att jag försöker ha det som diskussionshjälp. Du gick direkt på personangrepp och det får du gärna sluta med.
Detta spelar ju ingen roll, eftersom grupperna inte är kommunicerande kärl. Det är liksom inte så, att det sitter själar i limbo och väntar på att få födas, och att de tilldelas antingen en knarkarmamma eller ett alldeles underbart par som skaffat en kropp till dem genom äggdonation... finns inte de senare så måste barnet hamna hos den förra... om man inte tror på reinkarnation förstås!
...dessutom är inte utredningarna som görs inför IVF i Sverige särskilt omfattande. Det går att komma igenom dem med nästan vad som helst - OK att det blir svårt för en grav missbrukare som redan är känd för vården, eller någon som saknar adress p.g.a. den är hemlös. Men några djupintervjuer, som vid adoptionsutredning, görs ej. Inte heller hembesök. Så det finns inga omfattande garantier för den lilla själen som hamnar hos ÄD-paret heller.
Det är nog ingen som förnekar, att många barn far illa hos sina biologiska föräldrar. Tyvärr. Här behövs både förebyggande arbete och sociala insatser. Att ta ifrån människor deras naturliga fruktsamhet, går ju inte i ett demokratiskt samhälle. Även om jag faktiskt är övertygad om, att många barn SLAPP att födas till misär, just på grund av de nu utskällda tvångssteriliseringarna som pågick mellan 1930-70-talen. Men nu är vi OT.
Eller så är det du som inte är så bra på att hitta på relevanta analogier. Morötter!