Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Oetiskt med äggdonation

sextiotalist skrev 2021-04-09 10:48:59 följande:
    Nu är både ÄD och spermadonation godkända enligt svensk lagstiftning. ÄD är ju relativt nytt. 
    Dessa frågor har även hanterats av etiska nämnden (eller rådet kom inte ihåg benämningen just nu) och i många andra instanser. Så nej, det är inte oetiskt med detta. Även om det är din personliga uppfattning. 
    Det bästa är att ingen kan tvingas till detta, så upplever man det oetiskt så avstår man helt enkelt från denna behandling. 
    Man har rätt till sin egen etik och moral, så länge den är inom våra lagar, så får man leva efter den. Sedan behöver man inte gilla allt var vår lagstiftning har, jag personligen ogillar skarpt fysiska ingrepp på barn utan medicinsk orsak, t.ex könsstympning av små pojkar, hål i öron på små flickor och hoppas att lagstiftningen kommer ikapp så detta upphör.
    Du kan absolut lobba för att man inte ska godkänna ÄD eller spermadonation. Eller att barn ska ha rätt att veta vem som donerat ägget, som jag förstått så är det inte så idag. Det senare har jag absolut inget emot. där håller jag med dig. Men att förbjuda ÄD eller spermadonation finns ingen anledning till.
    Men som flera påpekar, så den ersättnings om utgår är inget som man kan bli rik på. Snarare, om man ser till kvinnan, så är det ingen enkel behandling, utan det är hormonbehandling som kan ge rätt många biverkningar. Jag är rätt säker på att de kvinnor (inom Sverige då) som ställer upp på att donera sina ägg gör det endast som en god handling och inget mer. För männen är det ju betydligt lättare att donera spermier.
    Att något är lagligt är inte samma sak som att det är etiskt rätt. Det finns ganska många saker både genom historien och i dag som har varit eller är lagligt och som de flesta svenskar skulle tycka vore helt åt skogen rent etiskt och moraliskt. Man kan helt enkelt inte använda lagen som måttstock för, eller bevis för, om något är rätt eller fel.
  • Embla twopointoh
    sextiotalist skrev 2021-04-09 10:59:38 följande:
    Det är nutid inte dåtid. Jag skrev ju att dagens lagstiftning för ÄD har hanteras i många instanser, även den etiska nämnden/rådet. 
    Jo det finns många lagar, som då de antogs, idag skulle anses som djupt oetiska, men då ansågs vara helt korrekta. 

Jo, jag tycker nog att man kan använda dagens lagstiftning som en OK måttstock. Speciellt lagar inom medicin eftersom de alltid prövas etiskt. Den är inte perfekt, men lagar som stiftas ska alltid hanteras av lagrådet innan. 
    Det finns nutida lagstiftning i andra länder än Sverige som jag tror du inte tycker är rätt. Och det finns svenska lagar som andra länder inte tycker är rätt. Lagstiftning är inte en garanti åt något håll.

Anser man att det här med etik och moral är relativt så finns det ingen poäng med att diskutera om något är rätt eller fel, eftersom allt då är rätt eller fel beroende på perspektiv. Och det kan man såklart tycka, men diskussion blir rätt meningslöst.

• Embla twopointoh
    Martin1990 skrev 2021-04-09 13:15:24 följande:
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 10:17:11 följande:
    Om du får morotsfrön av en vän, sår dem, vattnar och gödslar dem och driver upp dem till färdiga morötter. Är det din väns morötter eller dina morötter?

Det går inte att jämföra det. De medicinska behandlingar du räknar upp drar inte in en tredje part som inte får välja själv.  Precis som citat 2; en morot har inte ett medvetande och inga rättigheter. Säger allt att du jämför ett barn med en morot. Du reflekterar inte ens över hur det kan tänkas påverka självaste barnet med äggdonation utan verkar se en unge som ett medvetandelöst föremål man skaffar sig.
    Det är precis det här jag påpekade i ett av mina första inlägg i tråden, att denna fråga verkar av många ses endast utifrån de vuxnas vilja och önskan, och barnets perspektiv, barnets rättigheter, hamnar i skymundan eller ignoreras helt. Och att detta går hand i hand med synsättet att det är en rättighet att få barn, vilket har orsakat lidande hos både vuxna och barn.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 13:32:09 följande:
    Jag citerar mig själv och klipper in delar av mitt svar till Martin1990, skulle vara imtressant hur även du ser på detra:

"Men ditt ursprungsargument var att det var emot naturliga, biologiska processer, inte att barnet inte får välja själv (med 3:e part antar jag att du menar barnet). Om du nu utökar scopet, hur ställer du dig till att barn generellt heller inte har ett val att födas, eller vilka föräldrar de får? Ett barn som föds med abstinens av en ensamstående narkotikaberoende mor, kontra ett välbärgat, både fysiskt och psykiskt friskt par som efter år av längtan fått hjälp med ÄD. Är det första bättre än det andra och värför?"
    Det du gör är att använda dig av det logiska felslutet false eqvivalence/ faulty comparison. Att två företeelser delar vissa saker, i detta fall att man aldrig någonsin kan välja att bli till, är inte alls samma sak som att det är relevant att jämföra dem.

Som jag ser det här, så är det att man fråntar ett barn dess ursprung genom donation, det är ju faktiskt en av premisserna med just donation, att barnet inte kommer att växa upp med sin genetiska förälder (-rar). (Till skillnad från fall där till exempel fadern lämnar modern under graviditeten. Och den fadern blir dessutom far "på pappret", oftast. )

Att jag ser detta som problematiskt (att man redan från början fråntar ett barns dess ursprung), är inte samma sak som att jag kategoriskt fördömer donation (eller adoption). Men jag skulle önska att detta erkändes som problematiskt, och inte bara avfärdades, ursäktades eller ignorerades i debatten.
  • Embla twopointoh
    bubelplast skrev 2021-04-09 13:41:17 följande:

Så hur gör du vid mens TS? du kan inte operera bort livmodern för då är det oetiskt, du kan inte ha mens för då är det oetiskt

Och sex? Du jan ju inte ha något preventivmedel för då är det oetiskt

Svara, eller hycklar du? Drömmer

Sådana här halmgubbeargument är bara dumt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (this) skrev 2021-04-09 14:12:25 följande:
    Själv har jag aldrig träffat mina biologiska föräldrar och har inte heller någon längtan efter det, mina föräldrar är dom som nattade mig, följde med på fotbollsmatcher, tröstade mig när jag blivit dumpad osv. Vissa vill veta sitt ursprung men vissa vill inte alls.

Utge dig inte för att tala för alla andra när du inte vet vad du talar om för det imponerar verkligen inte heller.
    Jag har inte heller påstått att ursprunget är viktigt för alla. Det jag utgår från, är vad forskningen på området säger. Vet man något om vetenskap och statistik, så vet man också att den inte nödvändigtvis är applicerbar på individen.

Ditt försök att avfärda mig utifrån din individuella upplevelse imponerar inte heller rent argumentsmässigt.
  • Embla twopointoh
    bubelplast skrev 2021-04-09 14:05:22 följande:
    Är det något som är dumt så är det hyckleri och dubbelmoral(för att inte nämna att slänga sig med tramsiga uttryck)

Anser man att vissa saker är oetiska samtidigt som man med glatt samvete gör vissa saker själv så är man en hycklare och inget annat.
    Man kan absolut påpeka inkonsekvenser i resonemang och dissonanser mellan resonemang och handlingssätt. Det har jag inte sagt emot.
    Men att klistra på andra vissa åsikter och sedan försöka argumentera emot detta är bara dumt och tillför ingenting. Det är ett logiskt felslut som kallas för Strawman eller halmgubbe, och det heter det oavsett att du tycker att det uttrycket är tramsigt.
  • Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-09 17:26:48 följande:
    Det märkliga i hela tråden är att du inte verkar ha minsta problem med TS kategoriska påståenden om donationsbarn som lider helvetes kval och berövas sina rötter...
    Ska vi sänka oss till den argumentativa nivån nu? Okej.

Du verkar inte tåla att jag sagt emot dina anekdotiska resonemang och dessutom att jag backat upp mina påståenden med konkreta studier. Någon annan förklaring på ditt goddag yxskaft-inlägg ovan kan jag inte hitta.
  • Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-09 20:51:05 följande:
    Mitt inlägg är inte på någon slags nivå alls som du försöker antyda. Min undran är högst seriös, men du väljer att förminska den och försöker få mig att framstå som löjlig. Det är väl tämligen låg diskussionsnivå av någon som försöker framstå som en seriös debattör.

Du fortsätter att hänvisa till min personliga åsikt som anekdotiska resonemang.

Du använder begreppet i helt fel kontext. Min personliga åsikt och mitt resonemang är inte mer ?anekdotisk? än TS irrationella svador, vilket osökt tar mig tillbaks till min ursprungliga fråga som du försöker avfärda som irrelevant. Nämligen varför du enbart verkar ha problem med den ena sidans ?anekdotiska bevisföring?

Jag uppfattade din fråga som ett misstänkliggörande för att jag inte valt att svara på TS, och därför tröttnade jag och lade bort sakligheten. Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade din mening.

Jag har redan svarat att det är inte din åsikt som är anekdotisk, utan att du använder dina personliga känslor/erfarenheter som argument för hur andra känner det (alltså i praktiken för hur statistiken ser ut). Jag har också visat, både med källor och med rationella resonemang, att din uppfattning om hur statistiken ser ut, inte stämmer överens med verkligheten.

Jag var inte medveten om att man måste svara på alla inlägg i en diskussion för att få godkänt. Nu är det så att mina argument inte blir irrelevanta bara för att jag inte kommit med motargument mot TS "irrationella svador", så din undran är, ur ett argumentsperspektiv, inte relevant. Det är, faktiskt, whataboutism. Men jag kan ändå tillmötesgå dig genom att förklara hur jag tänkte här.

Jag ansåg att TS redan fått ordentligt med motargument från andra i denna diskussion, och därför svarade jag mest på inlägg som berörde "andra sidan" i den diskussionen. Dessutom håller jag med TS så till vida att det genetiska ursprunget för många är en bit av ens identitet, även om jag inte ställer mig bakom TS alla argument eller sättet TS argumenterar på.

• Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 11:26:18 följande:

Alla ni som lägger så stor vikt vid genetiken. Om ni har barn, skulle ni vilja byta bort det barn ni har om det visade sig ha blivit förväxlat på BB?

Det scenariot behöver specificeras ytterligare. Har förväxlingen skett av en utomstående eller av andra mamman (det vill säga, var den andra mamman medveten om bytet). Hur gamla är barnen när detta upptäcks? Det är ju liksom skillnad på en bebis, en tvååring, en sjuåring eller en tonåring.

Rationellt sett, så är det inte mitt barn som jag har, det är den andra mammans och hon har större rätt till det (både moraliskt och juridiskt) än vad jag har, speciellt om bytet skedde utan hennes vetskap.

Känslomässigt är en annan femma, såklart. Jag hade nog helst behållit det andra barnet, men även fått tillbaka mitt barn, för det är faktiskt mitt barn även om jag inte fick ta hand om det från första början. Det andra barnet är också mitt barn, eftersom jag var den som tog hand om det. Jag vet att det är en motsägelse, men känslor följer inte alltid logikens lagar.

• Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 16:46:21 följande:
    Att ha en önskan om att få hem sitt biologiska barn som blivit utbytt känns som raka motsatsen till moderskärlek. Skulle aldrig vilja utsätta mitt eller nån annans barn för det traumat att ryckas upp från sina känslomässiga föräldrar. Den sorg som möjligtvis skulle finnas över att mitt (om än främmande)barn som eventuellt skulle finnas skulle jag hellre bära själv än utsätta barnet för traumat att ryckas upp från sina känslomässiga föräldrar. Att en del dessutom tycker att det är rimligt att byta tillbaks ett barn som man tagit till sig som sitt eget ett år eller två ger fullkomligt tilt i min hjärna även denna gång jag hör folk resonera på så vis. Måste vara nån känslomässig störning...

Har så svårt att greppa att ens egna gener kan vara så viktiga. Så jävla märkvärdiga är nog inte ens gener...
    Fast jag skriver ju specifikt att barnets ålder spelar roll, för nog måste du erkänna att det är skillnad på ett några dagar gammalt spädbarn och en tvååring i det avseendet?

Dessutom redogör jag för mina känslor inför ett teoretisk scenario, inte för hur jag skulle förhålla mig till barnets dito eller för hur jag skulle handla. Förstår du inte skillnaden mellan det så är det inte konstigt att din hjärna konstant tiltar.

Du verkar mest vara ute efter att tolka människor som resonerar annorlunda än du, som har vågat säga emot dig och dessutom varit så fräcka att de motbevisat dig,  så negativt som det bara går. Det verkar liksom inte finnas den minsta vilja att ens försöka förstå andra människor, utan du bara etiketterar de som resonerar annorlunda som "känslomässig störning". Jösses människa.
  • Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 18:23:01 följande:
    Du tillskriver dig själv oerhörd vikt när det gäller mitt resonemang. Så stor betydelse har knappast dina veteskapliga hänvisningar för mitt resonemang. Jag har som sagt reagerar med exakt samma oförställda förvåning över folks resonemang långt innan du gav dig in i diskussionen. Jag talar och resonerar från mitt hjärta. Vad du anser är helt betydelselöst.

Jag finner det fullständigt obegripligt hur man skulle vilja byta bort det barn man tagit till sig som ett eget och istället hämta ?hem? ett helt okänt barn enbart pga dess gener.

Det förefaller oerhört känslokallt för mig. I förhållande till båda barnen i det tänkta scenariet.

Du verkar oerhört provocerad av att jag anser att relation är mycket viktigare än gener. Fundera på varför, och varför du tror att olika vetenskapliga artiklar på något vis skulle vägrar tyngre än mina känslor inför detta? Tror du att så tusen vetenskapliga artiklar skulle förändra min åsikt?

Det stämmer säkert att folk tycker så, men det innebär inte att jag har fel. Folk gör och känner så mycket konstigt så jag borde väl inte ha bmivit överraskad när jag läste om denna i ställnknh redan för flera år sedan här på FL. Men likförbannat så tiltar min hjärna när jag ser resonemanget. Det är ogreppbart för mig. Ungefär som när man tänker på universum. Ja, jag är oerhört intresserad av att tolka människor.
    Jag är inte det minsta provocerad varken av dina åsikter eller dina inlägg. Vem är det som tillskriver sig själv en oerhörd vikt egentligen?

Så du håller fast vid dina åsikter, trots att de motsägs av det nuvarande kunskapsläget. Det finns ett ord för sådana personer, som inte kan ta till sig rationella resonemang. För, det är inte dina känslor jag har argumenterat emot, utan dina påståenden. Men du verkar ha svårt med den distinktionen.

Inte heller verkar du förstå skillnaden mellan känsla och handling, mellan emotionellt och rationellt. Att man kan känna en sak utan att låta denna känsla styra ens handlingar verkar vara totalt främmande. Att majoriteten av människor kan känna något annat än dig (vilket jag har visat med artiklar) kan du inte ta in, utan det måste vara fel på alla andra. Antingen är någon god (=samma som du) eller så är någon ond (= inte som du). Vad enkelt det måste vara att se så svart-vitt på världen.

Det här med att du alltid verkar läsa andras inlägg i ett känslomässigt ljus och tolkar in känslor som du tror att de har, det är väldigt talande. Jag skulle sätta en rejäl slant på att du är en känslomänniska som i mycket stor utsträckning låter sig styras av sina känslor. Och det är inget fel med det, men konstruktiva, sakliga diskussioner med sådana människor kan vara svåra att få till.
  • Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 19:27:27 följande:
    Självklart påverkar inget aktuellt kunskapsläge mina egna inre känslor avseende frågan. Varför skulle de göra det? Jag är ingen robot. Detta är en inre djup övertygelse. Min egen moral baserat på egna erfarenheter och livet. Självklar kan inga vetenskapliga artiklar eller rådande kunskapsläge övertyga mig om att det exempelvis vore rimligt att byta bort mitt barn om det visade sig ha förväxlats på BB. Jag anser att gener är fullständigt betydelselöst och kan inte för mitt liv begripa hur det kan vara så viktigt för en del.

Jo jag tänker att den enda rimliga förklaringen till att du konsekvent försöker förminska det jag skriver och förlöjliga mig enbart kan bero på att du blir väldigt provocerad av att jag inte lägger mig platt när du likt en robot fortsätter hänvisar till ?rådande kunskapsläge?. Man brukar inte ha behov av dessa härskartekniker om man inte upplever sig provocerad.
    Jag har inte argumenterat emot dina känslor, utan dina påståenden. Det är ju nämligen totalt meningslöst att argumentera emot någons känsla, speciellt om denna känsla bara bygger på det, känsla, och inte har någon som helst rationell förankring.

Vilken härskarteknik har jag använt? Var har jag förlöjligat dig? Konkreta exempel, tack, och med det menar jag mer än ett citat, det måste motiveras varför det är en härskarteknik/förlöjligande.

• Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 19:51:17 följande:
    Nej, du kommer inte att få mig att jaga halmgubbar. Du vet vad du skrivit. Om du mot förmodan inte själv ser att det är förminskande, så kommer du inte att ändra inställning även om jag ger dig citat. Och helt ärligt så är det inte heller särskilt viktigt för mig att övertyga dig och det påverkar inte det jag skriver eller diskuterar. Däremot är det en princip att påtala när jag blir bemött på det viset för att påtala att jag ser det.

Sen ger jag mig aldrig in i någon bevisstrid, då det är en kamp man aldrig kan vinna.

När det gäller saker som relationer, så är det enligt mig rationellare att vara känslostyrd än att vara vad du skulle beskriva som saklig. Det är den ,möjligtvis, irrationella kärlek som man har till sina barn som gör att vi älskar dom villkorslöst oavsett, och som gör att vi spar våra barn som kanske föds med olika defekter istället för att lämna dom i skogen och istället satsa på ett bättre exemplar nästa gång..och när jag talar om våra barn så menar jag de barn som vi tagit till oss känslomässigt, inte e som nödvändigtvis delar våra gener.
    Om du inte vill, eller kan, motivera, så är dina påståenden totalt meningslösa. Att slänga ur sig den typen av anklagelse och sedan ducka undan när man begär en förklaring är dålig debatteknik, förutom att det rent ut sagt är oärligt och fegt. Att du ursäktar din ovilja att motivera med att jag inte kommer att ändra inställning, det är ju, faktiskt, förminskande av mig. Oh, the irony...

Du har upprepade gånger i denna tråd förminskat och demoniserat mig och andra som resonerar annorlunda än vad du själv gör. Du har försökt avfärda mig för att jag "inte verkar ha några problem med TS irrationella svador", men när jag förklarade för dig hur jag tänkte, det totalt ignorerade du och börjar istället indirekt säga att jag saknar moderskärlek, att jag hellre skulle låta mitt barn traumatiseras än av avstå från min egen känsla/vilja. Du etiketterar de med andra åsikter än du själv som havande "känslomässig störning", du säger nedlåtande att jag "tillskriver dig själv oerhörd vikt". Med mera.

Och du har mage att anklaga mig för att förminska och använda härskartekniker?
  • Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 22:01:31 följande:
    Ja. Som man ropar får man svar. Deal.
    Fortfarande inga motiveringar eller konkreta exempel på anklagelserna, utan bara ett försök att skjuta ifrån sig skulden. Så otroligt låg argumentationsnivå.
  • Embla twopointoh
    NKmamma skrev 2021-04-11 20:56:07 följande:
    Jag förstår faktiskt inte varför du, ts och några till måste ha en sån otrevlig ton.
    Önskar att vi kunde hålla en god och respektfull ton istället.

Arv och miljö påverkar fostret både i och utanför magen. Jag vet mycket väl att det inte är som när man får ett genetiskt barn. Jag har ett genetiskt barn sedan tidigare och för mig så spelar verkligen inte generna någon som helst roll som sagt.
    Jag är biologisk mamma till yngsta och genetisk och biologisk till äldsta.
    Min yngsta är min dotter fullt ut minus generna som inte alltid är de bästa jag har sett genom åren hos människor jag stött på.
    Jag ser det som ganska självklart att miljön barnet befinner sig i, både som ofött och som fött, påverkar det. Men jag har ingen koll på vilken vikt det läggs på detta i samband med donation. Kan du förklara? (Jag har läst kurser i cellbiologi och genetik på universitetsnivå och är inte främmande för olika epigenetiska mekanismer, så var inte rädd för att använda fackspråk)
  • Embla twopointoh
    NKmamma skrev 2021-04-12 00:53:23 följande:
    Vid donation ser man till utseende (hårfärg/ögonfärg/hudfärg) längd, kroppsbyggnad hos donatorn och kvinnan.  Man matchar dem så att kvinnan har liknande drag.
    I Sverige ser man inte till hur donatorns egenskaper är. Man kan inte själv välja donator vilket man kan i andra länder.

Hoppas att jag förstått din frågeställning rätt
    Nej det var inte vad jag frågade efter. Det jag ville veta var inte hur donation går till, utan varför epigenetik skulle vara viktigt i dessa sammanhang. Du uppmanar ju i något inlägg ovan att man ska läsa på lite om epigenetik. Varför då?
  • Embla twopointoh
    NKmamma skrev 2021-04-12 16:40:32 följande:
    Misstänkte att jag förstod frågan fel.

Vid donationen är det det jag skrev som man fokuserar på.
    Det är mina gener som påverkat vilka drag dottern fått. Man kan säga att mina gener överröstar donatorns gener, så kort sagt både jag och donatorn har påverkat dottern i magen.

Har jag fattat rätt nu då?

Ja, nu tror jag vi är på samma spår.

Men epigenetik handlar inte om att dina gener på något sätt skulle överrösta donatorns gener. Det är ju det epigenetik betyder, att det är förändringar i till exempel genuttryck som inte har med generna i sig att göra. Miljön påverkar alltid dessa uttryck, oavsett om det är i eller utanför livmodern. Men generna, de är desamma oavsett miljön, de kan du som biologisk mamma inte påverka det minsta. Det du som moder så att säga påverkar, det är miljön, och det är ju oavsett var någonstans denna påverkan början. Bär du ett donerat ägg, så börjar denna påverkan redan i fosterstadiet, om man adopterar börjar denna påverkan när man får hem barnet och så vidare. För dessa epigenetiska mekanismer, såsom metylering/demetylering är något som sker hela livet och som i alla fall delvis beror på miljön personen befinner sig i, alltså inte bara under fosterstadiet.

Så jag förstår fortfarande inte varför epigenetik lyfts fram som något viktigt i just donationssammanhang.
  • Embla twopointoh
    NKmamma skrev 2021-04-12 20:32:19 följande:
    Nöj dig med mitt svar eller googla.
    Jag har kollat upp det där, och läst artiklar och forskning på området (jag har som sagt ett antal högskolepoäng inom cellbiologi och genetik, så jag hängde med hyfsat i vad studierna handlade om), och det man ska komma ihåg när det gäller epigenetik så är det fortfarande väldigt mycket vi inte vet/förstår omkring detta.

Dessutom verkar det som att trots att den faktiska kunskapen i just det här sammanhanget, äggdonation, är bristfällig (alltså att det är mycket man helt enkelt inte vet), verkar vissa dra ganska långtgående slutsatser utifrån detta.

Epigenetikens betydelse i det här sammanhanget är alltså omstritt som bäst, och är verkligen ingenting man bara kan fastslå på det sättet som jag uppfattat att det görs i den här tråden.
  • Embla twopointoh
    Bellmis skrev 2021-04-15 12:32:20 följande:
    Du sitter inte med facit i hand hur din dotter kommer att se på detta om några år. Du ignorerar dessutom alla människors lidande kring detta (barn som växer upp i icke-biologiska familjer). Det baserar sig inte enbart på en sajt utan på massa forskning och många, många personliga erfarenheter utav att känna dessa människor från flera här i tråden. Det är alltså ingen som går runt och tror och hittar på utan de vet att det är så i de flesta fall.

Jag anser att det därför är egoistiskt med äggdonation av flera skäl. 1) barnet har inga rättigheter till umgänge med den genetiska mamman 2) den genetiska mamman har skapat barnet med inget uppsåt att ta hand om det 3) den som tar emot ägget bör rimligtvis känna till alla risker för psykisk ohälsa detta för med sig för barnet. Du säger att ni tänkt efter, tänkt genom alla aspekter utav detta, men om ni nu har det verkligen, hur kommer det sig då att du gjorde det?

4) barnet kommer till för att det enbart är en eller två vuxna som vill ha ett barn och således drivs av enbart egoistiska motiv

5) man kan som sagt vara hur välfungerande som helst och barnet älskar de föräldrar han eller hon växer upp med, men det tar inte bort den smärta det innebär att ha en tredje förälder någonstans, kanske en annan outforskad kulturell bakgrund någonstans

6) många kvinnor är fattiga och får betalt. Deras kroppar genomgår en enorm påfrestning och det innebär ofta psykiskt lidande

7) man kräver att det finns friska barn sedan tidigare som om det vore någon slags avel man höll på med.

Äggdonation känns som att laborera med folks liv och att skapa barn som någon slags industri. Det heter hela tiden att JAG vill ha ett barn JAG har RÄTT till det osv och man tar sig sådana friheter.

Sådana graviditeter ökar dessutom risken för flera komplikationer för både kvinnan och barnet.

Jag och många många anser att med bakgrund av detta att det är sjukt fel att hålla på med detta.

När du säger att man genom att påpeka detta är elak undrar jag hur då? Mot vem? Mot dig?

Det är barnen jag lägger fokus på här, barns rättigheter och absolut inte någon steril vuxens egoistiska önskningar. Och jag personligen har inte kallat er monster eller någonting sådant där.

anser att fokus bör ligga på BARNS RÄTTIGHETER och inte vuxnas behov.

Vidare finns det redan massor av föräldralösa barn och man bör då hellre i de fall det är möjligt titta på adoption istället för att skapa samma problem igen och igen.

Jag hade absolut kallat det djupt oetiskt och tagit avstånd från vem som helst, även nära familj om de skulle välja att ta ett ägg från en kvinna och göra så mot ett barn, ja. Alla dagar i veckan. Vet som sagt två kvinnor som gjort det mot betalning som jag ej har kontakt med idag pga detta.
    Din punkt 4 gäller ju alla barn, i princip. De flesta som aktivt skaffar sig barn (nu ogillar jag att kalla det "skaffar" eftersom det indikerar att man kan styra processen, vilket man såklart inte kan. Man kan välja när man inte ska ha barn, men man kan inte välja när man ska ha barn) gör det för att de vill ha barn. Det är egoistiska drivkrafter bakom alla planerade barn.
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation