• Selmans

Hur arg är okej att bli på 1,5-åring?

Har världens goaste unge på 20 månader här hemma. Nästan alltid glad och är för det mesta försiktig och undersökande innan hon gör något = sällan missöden med skador/förstörda prylar osv.

Jag har aldrig blivit arg på henne. Hittills är det strängaste jag varit att med tydlig röst säga nej när hon försökt äta en död geting.

Men så häromdan upptäckte hon att hon kan klättra upp på locket till vårt spabad. Där springer hon omkring och är snabb som attan så vi inte får tag i henne. Det här är världens roligaste lek, tycker hon. Så idag har det varit ett evigt jagande. Är rädd att hon ska ramla ner eller att locket ska gå sönder och hon ramlar i vattnet. Till slut blev jag arg. Sa med tydlig, något höjd röst: Nu räcker det! Gå ner NU! Du får INTE vara på locket!

Hon stannade upp, förvånad över mitt ovanliga röstläge som hon aldrig hört innan, tvekade en stund, sen valde hon att försätta katt/råtta-leken. Fick tag i armen på henne och drog henne till mig. Satte ner henne på marken, satte mig på huk och sa med lugn, tydlig och lite arg röst att det är farligt där och att hon kan ramla och slå sig. Sluta nu! Mamma blir orolig!

Hon skrattade sitt busigaste skratt och fortsatte försöka klättra upp. Därefter stoppade jag henne bara direkt när hon försökte och satte ner henne på marken igen utan ett ord, ville inte uppmuntra leken. Efter ett tag hittade hon annat att leka med.

Känner mig så kass nu. Vet inte hur jag ska göra för att hon ska lyssna. Gjorde jag något fel eller är det bara omöjligt att få en 1,5-åring att lyssna och förstå?

Ska jag bli mer arg? Mindre?

Jag är så rädd för att bli en gap-och-skrik förälder och känner mig så dålig som höjde rösten idag. Hon lyssnade ju uppenbarligen inte ändå.

Är ju hopplöst att inte kunna släppa blicken och händerna från henne i 10 sekunder på altanen utan att hon klättrar upp där. Kanske bättre lösning att bara blockera den, men säkert kommer hon under sin uppväxt hitta andra sätt att utsätta sig för fara, hur hanterar jag det på bästa sätt?

• Svar på tråden Hur arg är okej att bli på 1,5-åring?
  • Selmans
    Anonym (helt ok) skrev 2021-04-09 01:07:34 följande:

Du har gjort exakt allt rätt! Räkna med att du kommer att göra samma sak under MINST ett halvår! Men när hon väl fattar det där, så fattar hon allt!

Jag var med om precis liknande och trodde att jag skulle gå under. Min mamma sade att det är bara att köra på, så blir allting bra. 

Idag, när jag har en 7-åring, så är jag glad för det där ständiga bråket kring en enda sak. Han vet precis hur man beter sig och vad som är farligt och vad som inte är farligt och han förstod redan i 2-årsåldern vad som var rätt och fel. Det räckte att han vände blicken mot oss och vi sade lugnt "nej" så slutade han. Det här berodde ENBART på en enda grej som jag höll på att bli skräckslagen över under ett år. Fortsätt så där och håll i det där med att svara lugnt när det är lugnt och var bestämd när det är jäkla farligt. För det är det du ju måste som förälder!

Att vi hade en "farlig" sak när min son var pytteliten gjorde att vi har kunnat ha ett hem med dyra antikviteter under resten av hans liv.  Han lärde sig tidigt att vissa saker rör man bara inte. Sedan gäller ju det som förälder givetvis att man också visar, förklarar och berättar hur man gör med andra saker i livet som kan verka "läskiga" (barn har helt annan syn på läskiga saker än vuxna) så att det inte blir jobbigt.

Jag är i alla fall glad att jag idag har en son som inte lever rövare hemma hos andra och jag är övertygad om att han är så trevlig och artig som han är, kring att jag faktiskt gjorde som jag gjorde kring den där grejen som var oroväckande och faktiskt inte gav upp och satte skydd över-

Åh tack snälla för ditt svar! Så bra att det fungerar för att er att vara konsekventa och lugna men bestämda redan tidigt.

Känns så hopplöst när hon bara skrattar mig i ansiktet när jag försöker förklara eller när jag blir bestämd. Men kanske är det där man får börja? Hade hoppats på att få se ett polett trilla ner l

eller åtminstone att skrattat upphörde när jag väl växlade över till min stränga röst men nej, inget alls.

Antar att det bara är att fortsätta. Styrkt av ditt goda exempel!
  • Selmans

Tusen tack till er som svarat! Är svårt att vara förälder för första gången, vilja så väl men ha så lite erfarenhet. Men jag känner mig stärkt av era svar. Då gjorde jag kanske rätt ändå, fast resultat uteblev den här gången.

Som en skrev kanske budskapet går in trots att hon skrattar tillbaka, det är ju en försvarsmekanism att försöka skoja bort allvaret i situationer. Vi får se.

Många dragkamper lär det bli under uppväxten, tack för att ni stöttar mig i denna första!

Svar på tråden Hur arg är okej att bli på 1,5-åring?