• Anonym (-)

Min dejt berättade först nu att hon har barn

Hej.

Jag dejtar en tjej och har nu träffat henne fem gånger. Jag är 31 år och hon är 27 år. Igår träffades vi för femte gången och först då släppte hon bomben att hon har ett barn. Barnet är tre år och bor hos henne varannan vecka. Jag hade ingen aning om att hon har barn.

Jag själv har inga barn och som jag känner nu så vill jag inte heller ha några. Det har jag aldrig velat. Mitt liv är bra som det är och jag vill inte ha barn i mitt liv. Jag tycker om ett lugnt, tyst och stilla liv där jag inte behöver ta ett sånt ansvar som man måste med ett barn.

Grejen är att jag tycker om den här tjejen mycket och jag är väldigt intresserad av henne men samtidigt så känns det ju inte så bra nu när jag har fått veta att hon har barn, för jag vet att det ändå kommer att kräva en del av mig i slutändan och jag är inte beredd alls på det. Jag vill inte leva ett sånt liv där jag ska behöva anpassa mig, ta ansvar och hjälpa till, för jag vet ju att detta är exakt vad som kommer att ske, även fast jag inte är barnets pappa.

Hade hon varit tydligt från början med att hon har barn så hade jag aldrig träffat henne men nu har jag tyvärr gått och kärat ner mig i henne lite och jag är besviken att hon inte var ärlig mot mig från första början. Just när man lyckas hitta någon så går allt åt helvete.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu men jag inser väl att jag bör avsluta detta. Vad säger ni?

• Svar på tråden Min dejt berättade först nu att hon har barn
  • Anonym (Sötpotatis)
    Anonym (Brunsås) skrev 2021-04-11 17:29:06 följande:

På vilket sätt tycker du att han inte är oärlig?

Han har ju hållit lika mycket tyst när det gäller att han inte vill ha barn, är det ärligt tycker du?

Eller är det ok att vara tyst om såna saker? Att så länge killen får ligga så spelar det ingen roll om tjejen slösar bort tid på någon som inte vill ha barn alls?

Om hon hade velat veta tidigt i dejtandet så hade hon väl frågat? Att hon undanhåller att hon har ett barn redan känns ju som en större grej. Varför håller man tyst om det?
  • Anonym (Ja...varför?)
    Anonym (Sötpotatis) skrev 2021-04-11 23:02:10 följande:
    Om hon hade velat veta tidigt i dejtandet så hade hon väl frågat? Att hon undanhåller att hon har ett barn redan känns ju som en större grej. Varför håller man tyst om det?
    Ja varför kan man tänkas vilja vänta med att berätta en sån sak...kanske just för att man blir bortvald om man är mamma av många. (Det är samma för pappor för den delen så ni har det inte lättare) Så då kan det kanske vara en idé att vänta litegrann med att berätta, så att man får chansen att göra ett bra intryck innan man blir bortvald utan att ens ha fått chansen pga att man är mamma?

Jag tror det är så.
  • smulpaj01

Detta kan väl egentligen inte vara nåt problem. Ni har knappt träffats och känner inte varandra. Bara att dejta vidare och förklara din ståndpunkt i barnfrågan redan innan första dejten nästa gång.

• Aurora Borrealis

Jag tänker att även utan barn kommer du behöva anpassa dig, ta ansvar och hjälpa till om du har en relation för att det ska fungera. Det är vad som allmänt behövs i en relation. Så tänker att du kanske inte är redo för någon relation alls just nu med någon tjej. Och i fortsättningen så var tydlig direkt på första dejten om barnfrågan, eller skriv det på din dejtingprofil för att undvika sånt här som du är i nu. Avsluta relationen men berätta tidigare om vart du står eftersom de flesta faktiskt vill ha barn och kommer då inte vilja ha nyheten när de redan investerat tid och energi i förhållandet, precis som du inte vill veta att en tjej verkligen vill ha barn efter att du investerat mycket av dig själv. Prata om sådant tidigt. Och gör slut denna gången.

• Anonym (Tjej)
    Anonym (S) skrev 2021-04-09 13:16:48 följande:

Menar du att det inte är en stor sak att man inte vill ha barn?

Det är väl en ganska stor sak, i ett samhälle där normen är stor att skaffa barn. Så varför var inte TS själv ärlig? 

Men herregud TS har väl inte sagt att han aldrig någonsin vill ha barn, bara att han inte vill skaffa det just nu och han är inte beredd att ta det ansvar det innebär att bli plastpappa heller.

Jag tycker tvärtom det tyder på mognad och insikt, att inte kasta sig in i ett barns liv och ta på sig mer än man är beredd att axla!

Naturligtvis är det den som har barn som ska berätta att man har barn. Att undanhålla en så viktig del av sitt liv under fem dejter är väldigt märkligt.

TS har däremot ingen skyldighet att säga under första dejterna att han inte vill skaffa barn just nu - skaffa gemensamma barn-frågan är något som brukar dyka upp mycket senare i förhållandet.

Och även om han inte vill skaffa barn just nu kommer han helt säkert, förmodligen att vilja det någon gång i framtiden. När han känner sig redo och har träffat en tjej han vill bilda familj med, då kommer de att ta upp barnfrågan när det blir aktuellt.
  • Shoegal81

Jag har två barn, det är jättesvårt att inte prata om dem i vardagliga konversationer... dem är liksom en så gigantisk del av ens liv... Helt klart har hon aktivt undanhållit det här för dig... vi kan ju bara spekulera i varför. Om jag var du skulle jag gå vidare. 

• Madida
    Shoegal81 skrev 2021-04-12 05:26:10 följande:

Jag har två barn, det är jättesvårt att inte prata om dem i vardagliga konversationer... dem är liksom en så gigantisk del av ens liv... Helt klart har hon aktivt undanhållit det här för dig... vi kan ju bara spekulera i varför. Om jag var du skulle jag gå vidare. 

Exakt! De kommer på tal ganska omedelbart för min del då de upptar en så stor del av mitt liv. Kan inte ens föreställa mig att gå på 4 dejter utan att nämna mina barn.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Hmm...,,,)
    Madida skrev 2021-04-12 07:19:36 följande:

Exakt! De kommer på tal ganska omedelbart för min del då de upptar en så stor del av mitt liv. Kan inte ens föreställa mig att gå på 4 dejter utan att nämna mina barn.

Kan ju vara rena sexträffar. Då vill man nog hålla privatlivet hemligt, särskilt barn.
  • Anonym (Hold my beer)

Det finns alla möjliga människor, en del vill inte skylta med att de har barn första dejterna och absolut inte i presentationen. Varför man inte vill berätta en sådan sak för en främling vet man ju inte, behöver inte spekulera kring och behöver verkligen inte sitta och prata skit om. 

• Anonym (Sötpotatis)
    Anonym (Tjej) skrev 2021-04-12 03:03:24 följande:

Men herregud TS har väl inte sagt att han aldrig någonsin vill ha barn, bara att han inte vill skaffa det just nu och han är inte beredd att ta det ansvar det innebär att bli plastpappa heller.

Jag tycker tvärtom det tyder på mognad och insikt, att inte kasta sig in i ett barns liv och ta på sig mer än man är beredd att axla!

Naturligtvis är det den som har barn som ska berätta att man har barn. Att undanhålla en så viktig del av sitt liv under fem dejter är väldigt märkligt.

TS har däremot ingen skyldighet att säga under första dejterna att han inte vill skaffa barn just nu - skaffa gemensamma barn-frågan är något som brukar dyka upp mycket senare i förhållandet.

Och även om han inte vill skaffa barn just nu kommer han helt säkert, förmodligen att vilja det någon gång i framtiden. När han känner sig redo och har träffat en tjej han vill bilda familj med, då kommer de att ta upp barnfrågan när det blir aktuellt.

Håller med om allt!
Svar på tråden Min dejt berättade först nu att hon har barn