Inlägg från: Anonym (Matilde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matilde)

Räcker 20 000?

Efter att lån och driftkostnader och bredband är betalt har hushållet 20 000 kr kvar som ska räcka till mat, nöjen, två telefoner, kläder osv.

I hushållet finns två vuxna och två barn på 1 år. En bil som är kontantbetalad. Besparingar finns på omkring 70 000 till oförutsedda händelser.

Klarar man sig på 20 000 kr till det jag räknade upp ovan? Känns som folk har så himla mycket mer att röra sig med? Bor i en mindre stad.

• Svar på tråden Räcker 20 000?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-09 12:44:14 följande:

Vad tror du själv?

Jag vet inte vad folk anser är tillräckligt, eller folk och folk. Vad banken anser. Vi vill köpa en bostadsrätt, därför är jag nyfiken på vad som är tillräckligt
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (Love) skrev 2021-04-09 12:52:09 följande:

Klart att det räcker. Det handlar ju bara om att anpassa nöjen, inköp av kläder och inköp av mat till hur mycket ni har att röra er med. 

För oss går maten (inkl hygien, städgrejer osv osv) på mellan 5000-10000 kr i månaden. Kläder på ungefär 2000-3000. 

Resten är ju bara lekpengar. 

Jo det är klart att det går om man vill, vi är inga som reser utomlands eller så, men däremot vill vi kunna unna oss lite godare mat ibland och även att barnen har bra och slitstarka ytterkläder tex. Min ena förälder lever kvar lite i det gamla och tycker inte att 20 000 kr räcker...därför blev jag lite nojig.
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (W) skrev 2021-04-09 13:05:07 följande:

Du vet vad mat, nöjen, kläder, telefoner kostar? Inte vi.

Jag tycker det känns som en väldigt konstig uppfattning om pengar om någon tror att det inte räcker. Inte ens elakt menat men va... Har ni i dagsläget extremt höga omkostnader?

Hon menar på att ju äldre barnen blir desto mer kommer dom att kosta, vilket ju stämmer men ändå. hon tycker att vi har för lite inkomster och för dåliga löner.
  • Anonym (Matilde)

Inom de närmsta 3 åren så kommer jag att byta tjänst vilket kommer generera 5000 kr extra i lön för mig och min sambo kan om det skulle krisa gå upp i tid, då har vi isåfall cirka ytterligare 5-6000 till, men önskvärt är att han kan arbeta 75 procent iallafall minst 5 år till.

• Anonym (Matilde)
    Anonym (xxx) skrev 2021-04-09 16:05:33 följande:

Jag förstår inte riktigt frågan. Har du inte koll idag på vad ni har kvar till dessa poster? 

Vad andra tycker spelar ju ingen roll, det är vad ni tycker som är relevant. Bara ni kan svara på frågan. 

Jag tycker det låter mycket, men ni kanske känner att ni måste spendera så mycket för att leva ett bra liv, vad vet jag.

Jodå men min förälder anser att vi har för lite i buffert, ungefär såhär: tänk om ni måste köpa ny bil, tänk om ni blir sjukskriva osv osv
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (matsäcken) skrev 2021-04-09 16:50:41 följande:

14000 in, en vuxen, två barn. Allt ska betalas på de pengarna. Klarar ni er inte 20 papp efter bostadens räkningar är betalda behöver ni någa omgångar lyxfällan.

Ja alltså jag anser att det räcker, medan min förälder inte håller med...
  • Anonym (Matilde)
    Aniiee skrev 2021-04-09 17:13:17 följande:

Jag gör så att jag drar till med lite siffror från Konsumentverket. Jag vet inte hur gamla ni är, men jag gissar att ni är 30 år båda två. Och så två barn på 1, alltså. Eftersom jag inte vet exakt sätter jag 2020 på ena barnet och 2019 på andra, och får då fram dessa siffror:

Per månad:

Mat/livsmedel (utom lunch 5 dagar i veckan): 6170 kr

Kläder och skor: 2420 kr

Fritid/lek: 1680 kr

Mobiltelefon: 300 kr

Hygienartiklar, ink frisör var 6e vecka: 2640 kr

Förbrukningsvaror: 290 kr

Hemutrustning: 970 kr

Medier: 2190 kr

Totalt: 16660 kr.

Personligen anser jag dock vissa budgetposter vara väldigt höga och vissa andra (mobiltelefon..., som alltså är inte själva mobilen utan konstanderna för samtal, internet osv i mobilen) väldigt lågt.

Tack! Det lät vettigt förutom mobiltelefonin som är det dubbla, som du skrev. Barnen är tvillingar födda 2020.
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (vaaaa) skrev 2021-04-09 18:43:40 följande:

Jag förstår inte problemet.

Jag hoppas att ni sparar minst 10.000kr av de 20.000kr som ni har kvar efter utgifterna som du nämner.

Jag hade inte kunnat göra mig av med så mycket pengar som ni tycks göra ens om jag hade velat. Vilket jag såklart inte vill.

Hm alltså, jag tycker inte vi lever särskilt lyx, men visst, ibland äter vi hämtmat (kanske 2-4 gånger i mån), jag köper rätt dyra ytterkläder till barnen, jag går till frisören var tredje månad, osv. Men inga resor eller jättedyra semestrar. Tycker de mesta går åt till blöjor, mat, hygienartiklar, förskoleavgifter, telefoner, CSN är 600 kr mån.
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (vaaaa) skrev 2021-04-09 18:43:40 följande:

Jag förstår inte problemet.

Jag hoppas att ni sparar minst 10.000kr av de 20.000kr som ni har kvar efter utgifterna som du nämner.

Jag hade inte kunnat göra mig av med så mycket pengar som ni tycks göra ens om jag hade velat. Vilket jag såklart inte vill.

Hur många är ni i din familj?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (Det borde det göra) skrev 2021-04-10 08:25:10 följande:

Det råder olika uppfattningar om vad du räknar in i de 20 000 kr. Eftersom du skrev mat, nöjen, två telefoner och kläder osv. Tolkade jag det som att dessa 20 000 kr ska räcka till de mer rörliga kostnaderna och att alla kostnader som är mer stationära (lån, månadsavgift/kommunala avgifter, el, värme, förskoleavgifter (fast tvillingarna kanske inte börjat än?), försäkringar) inte ingick i dessa 20 000 kr.

Om det enbart är lån, driftskostnader (el, värme och kommunala avgifter/månadsavgift?) och bredband som är betalda och allt annat ska täckas av de 20 000 kr så är det klart tajtare med genomförbart.

Som en annan skrev var det strax under 17 000 kr för genomsnitt för en familj med två vuxna och två barn. Sen tillkommer 3000 kr (?) för förskola om inte allt för länge (?).

Det som tillkommer som är fasta avgifter är förskola 2500 kr (börjar i höst), två mobiler på 600 kr styck, försäkringar för 500 kr.
  • Anonym (Matilde)
    mari123 skrev 2021-04-10 12:51:30 följande:

Bilen kostar väl en hel del att ha och köra även om den är betald?

Nej, det är inräknat innan dom 20 000 kr.
  • Anonym (Matilde)
    mari123 skrev 2021-04-10 12:51:30 följande:

Bilen kostar väl en hel del att ha och köra även om den är betald?

Nej, det är inräknat innan dom 20 000 kr.
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (13000) skrev 2021-04-10 14:29:55 följande:

Har nyligen efter skillsmässa varit på banken och lagt om lån osv. Banken vill att en familj som er efter schablonkostnader (hyra/lån och vissa fasta utgifter) ska ha 13000 kvar till dagligvaror osv. så ja, 20000 ser bra ut.

Tack för svar!
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 18:21:39 följande:

20k ska räcka till mat och nöjen?

Du har inte funderat på att söka till lyxfällan?

Nej, har du?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 18:37:34 följande:

Du verkar vara en bra kandidat.

Det var DU som ställde frågan, inte jag. SÅ vad jag har gjort eller inte gjort är irrelevant.

Har du sbvårt att ta ansvar för dina beslut sådär allmänt i livet?

Nejdå, men en dum fråga får ett dumt svar. Enkelt, eller behöver jag förklara mer?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 18:50:31 följande:

Exakt.

Dum fråga får ett dumt svar.

Varför tror du att jag svarade som jag gjorde på din fråga???

Tillåt mig småle. Vad hjälpte ditt svar min frågeställning i trådstarten tyckte du?
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (M) skrev 2021-04-12 19:01:07 följande:

Klart att du småler, annat kan man inte göra när man inser att man ställt en dum fråga och fått ett dumt svar.

Eftersom det var en dum fråga och du inte inser hur dum den är, helt uppenbart, så är frågan än mer relevant.

Har du tänkt söka till lyxfällan?

Om inte så bör du göra det.

Nej det bör jag inte. Tack för din input.
  • Anonym (Matilde)
    hammarhajen skrev 2021-04-12 19:09:03 följande:

I Lyxfällan hamnar snarare de som INTE ställer frågan innan en flytt... Är väl jättebra att TS funderar på om det är vettigt ekonomiskt innan de tar steget.

TS har två 1-åringar, det är inte så lätt då att veta vad en genomsnittsfamilj med lite större barn gör av med. Föräldraledigheten är dyr, men bebisar är billiga i drift annars. Ett corona-år på det och man har erfarenhet av bebisar på picknick i parken, inte av  utlandsresor med barn som ska ha egen flygstol och av 10-åringar med fritidsintressen och önskemål om aktiviteter på loven.. 

Tack för ett nyktert inlägg. :)
  • Anonym (Matilde)
    hammarhajen skrev 2021-04-12 19:02:07 följande:

Ska sparande ingå i de 20 000?

70 000 i buffertsparande är inte jättemycket för en familj. Behöver man en ny (begagnad) bil eller om någon blir av med jobbet så försvinner rätt mycket av det snabbt. Jag skulle vilja lägga undan ett par tusen minst i långsiktigt sparande och räknat med det, dvs om kanske 17 000 kr/mån räckt för mina utgifter och mitt "nöjesspar" (resor och sådant). 

Allt beror ju på hur man lever och vad man prioriterar. Man klarar sig absolut, men kommer kanske inte kunna göra eller köpa allt man vill. 

Sparande ingår inte i dom 20 000 kr, vi sparar till båda barnen samt ett gemensamt konto. Jag tänker att detta är under de tre kommande åren då jag sedan byter tjänst och får en nämnvärt högre inkomst och då får man väl kanske låta bli att unna sig det dyraste osv.
Svar på tråden Räcker 20 000?