• Anonym (Matilde)

Räcker 20 000?

Efter att lån och driftkostnader och bredband är betalt har hushållet 20 000 kr kvar som ska räcka till mat, nöjen, två telefoner, kläder osv.

I hushållet finns två vuxna och två barn på 1 år. En bil som är kontantbetalad. Besparingar finns på omkring 70 000 till oförutsedda händelser.

Klarar man sig på 20 000 kr till det jag räknade upp ovan? Känns som folk har så himla mycket mer att röra sig med? Bor i en mindre stad.

• Svar på tråden Räcker 20 000?
  • Anonym (Love)

Klart att det räcker. Det handlar ju bara om att anpassa nöjen, inköp av kläder och inköp av mat till hur mycket ni har att röra er med. 

För oss går maten (inkl hygien, städgrejer osv osv) på mellan 5000-10000 kr i månaden. Kläder på ungefär 2000-3000. 

Resten är ju bara lekpengar. 

• Anonym (Matilde)
    Anonym (Z) skrev 2021-04-09 12:44:14 följande:

Vad tror du själv?

Jag vet inte vad folk anser är tillräckligt, eller folk och folk. Vad banken anser. Vi vill köpa en bostadsrätt, därför är jag nyfiken på vad som är tillräckligt
  • Anonym (Matilde)
    Anonym (Love) skrev 2021-04-09 12:52:09 följande:

Klart att det räcker. Det handlar ju bara om att anpassa nöjen, inköp av kläder och inköp av mat till hur mycket ni har att röra er med. 

För oss går maten (inkl hygien, städgrejer osv osv) på mellan 5000-10000 kr i månaden. Kläder på ungefär 2000-3000. 

Resten är ju bara lekpengar. 

Jo det är klart att det går om man vill, vi är inga som reser utomlands eller så, men däremot vill vi kunna unna oss lite godare mat ibland och även att barnen har bra och slitstarka ytterkläder tex. Min ena förälder lever kvar lite i det gamla och tycker inte att 20 000 kr räcker...därför blev jag lite nojig.
  • Anonym (H)

Nej det räcker absolut inte. Med den kyrkråttebudgeten kommer ni behöva svälta och gå nakna.

• fjanten

Det beror väl på. Mycket i vissa hushåll, lite i andra. Vi vill kunna spara minst den summan per månad - medan andra inte ens har den summa INNAN fasta utgifter är betalda. Vissa bilpendlar 1 timme enkel väg, vilket lätt slukar många tusenlappar på en månad. Enklast är väl att göra en budget och se? Har ni INGEN aning om vad ni gör av med, spara samtliga kvitton och se ungefär vad ni lägger pengar på.

• Anonym (W)

Du vet vad mat, nöjen, kläder, telefoner kostar? Inte vi.

Jag tycker det känns som en väldigt konstig uppfattning om pengar om någon tror att det inte räcker. Inte ens elakt menat men va... Har ni i dagsläget extremt höga omkostnader?

• Anonym (Matilde)
    Anonym (W) skrev 2021-04-09 13:05:07 följande:

Du vet vad mat, nöjen, kläder, telefoner kostar? Inte vi.

Jag tycker det känns som en väldigt konstig uppfattning om pengar om någon tror att det inte räcker. Inte ens elakt menat men va... Har ni i dagsläget extremt höga omkostnader?

Hon menar på att ju äldre barnen blir desto mer kommer dom att kosta, vilket ju stämmer men ändå. hon tycker att vi har för lite inkomster och för dåliga löner.
  • Anonym (Charlotte)
    Anonym (Matilde) skrev 2021-04-09 12:52:36 följande:

Jag vet inte vad folk anser är tillräckligt, eller folk och folk. Vad banken anser. Vi vill köpa en bostadsrätt, därför är jag nyfiken på vad som är tillräckligt

Vad folk i allmänhet och vad banker tycker räcker kan skilja sig väldigt åt. Bankerna har sina egna kalkyler med vad varje vuxen och varje barn ska ha kvar efter att bolånet är betalt som inte går att påverka, där räknar de dessutom med betydligt högre räntor än det nuvarande läget. Gör en kalkyl på SBAB:s hemsida så får ni svar, för oss stämde den exakt med vad vi fick låna. Personligen tycker jag att 20 000 räcker, även om det blir lite tajt om man som vi även vill få till ett bra sparande. Å andra sidan bor vi i hus och inte bostadsrätt så vi har ju ett annat behov av sparande också. Men om ni har småbarn nu så kanske inkomsterna kommer stiga med tiden? 20 000 under några år som sedan blir mer skulle jag tycka var okej att leva på, men då är vi inga storspenderare direkt i min familj.
Svar på tråden Räcker 20 000?