• Anonym (Förvirrad)

Rh plus och minus?

Har förstått att man provtas för nåt som kallas RH- eller RH+ under graviditet, men varför? Vad innebär det ena eller andra svaret? Får man gå på extra kontroller vid nåt av det? Förstod inte helt.

• Svar på tråden Rh plus och minus?
  • Anonym (Kommer ej ihåg)

Kommer inte ihåg om det är p eller n som gör att kroppen stöter bort barnet men så är det iallefall jag har iallefall den bra av sorterna men kommer inte i håg vilken som sagt haha får nog googla tror jag

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kommer ej ihåg) skrev 2021-04-09 13:27:38 följande:

Kommer inte ihåg om det är p eller n som gör att kroppen stöter bort barnet men så är det iallefall jag har iallefall den bra av sorterna men kommer inte i håg vilken som sagt haha får nog googla tror jag

Men vadå? Om man har fel då? Vad gör man då???

Min snabba googling gav resultat jag har positivt och som det antyder den bra av dom två, vid negativ vill kroppen stöta bort barnet och man får gå på extra kontroller

• cosinus

En rh - kvinna som bär på ett rh + barn får en spruta efter förlossningen för att motverka att det bildas antikroppar som kan bli farliga för ett nästkommande barn med rh +

En kvinna som är rh + behöver inte kollas upp närmare.

1177 hade bra info men snabbt vad som kan hända är att barnet får blodbrist och i värsta fall dör, rekommenderar dig att läsa på 1177 googla bara "rh negativ gravid"

• Anonym (Förvirrad)
    cosinus skrev 2021-04-09 13:31:00 följande:

En rh - kvinna som bär på ett rh + barn får en spruta efter förlossningen för att motverka att det bildas antikroppar som kan bli farliga för ett nästkommande barn med rh +

En kvinna som är rh + behöver inte kollas upp närmare.

Ah, men om man är rh- så får man inget mer under graviditeten? Hörde inget mer om något om detta efter provtagningen så tänkte att det var okej, men så jag inte missat nåt relevant att be om.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-09 13:36:41 följande:

Ah, men om man är rh- så får man inget mer under graviditeten? Hörde inget mer om något om detta efter provtagningen så tänkte att det var okej, men så jag inte missat nåt relevant att be om.

Vet alltså inte om jag är + eller -.
  • sextiotalist

Det är en faktor som är knutet till blodet. Det tas reda på genom att kontrollera mammans blodprov, inte att googla på det.
    Om man saknar Rh-faktorn kan det innebära en risk att mamman bildar antikroppar mot barnets blodgrupp och man är tvingad till att byta blod på barnet. Det är ofta det andra barnet som det gäller.
    Jag saknar Rh-faktorn vilket innebar att jag fick en spruta direkt efter förlossningen så, om jag skulle få fler barn, risken minimeras att min kropp bildar antikroppar mot nästa barns blod.

https://www.1177.se/Skane/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/rhd-negativ-blodgrupp-och-graviditet/

• sextiotalist
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-09 13:37:13 följande:
    Vet alltså inte om jag är + eller -.
    Vet inte hur det fungerar idag, men jag hade en röd stämpel över alla mina handlingar att jag var Rh- . 
  • Anonym (Förvirrad)
    sextiotalist skrev 2021-04-09 13:42:11 följande:

Det är en faktor som är knutet till blodet. Det tas reda på genom att kontrollera mammans blodprov, inte att googla på det.

Om man saknar Rh-faktorn kan det innebära en risk att mamman bildar antikroppar mot barnets blodgrupp och man är tvingad till att byta blod på barnet. Det är ofta det andra barnet som det gäller.

Jag saknar Rh-faktorn vilket innebar att jag fick en spruta direkt efter förlossningen så, om jag skulle få fler barn, risken minimeras att min kropp bildar antikroppar mot nästa barns blod.

www.1177.se/Skane/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/rhd-negativ-blodgrupp-och-graviditet/

Okej. Men det är inget mer i tidig graviditet man ska/kan göra? Jag antar ju att de hör av sig till en om det vore så, men alltid bra att ha lite kunskap själv med...
Svar på tråden Rh plus och minus?