Rh plus och minus?
Har förstått att man provtas för nåt som kallas RH- eller RH+ under graviditet, men varför? Vad innebär det ena eller andra svaret? Får man gå på extra kontroller vid nåt av det? Förstod inte helt.
Har förstått att man provtas för nåt som kallas RH- eller RH+ under graviditet, men varför? Vad innebär det ena eller andra svaret? Får man gå på extra kontroller vid nåt av det? Förstod inte helt.
Nej, har de kollat dig och du är Rh+ görs inget mer. Jag är RH- och båda mina barn RH+. Jag fick en spruta efter första barnet och det var lugnt med andra.
Det finns inget mer att kolla. Osäker om man numer får sprutan som gravid eller sen man fött barn, men oavsett är det aldrig nån fara med första barnet. Vet man dessutom att pappan har samma RH-faktor som en själv behövs ingen spruta alls.
Det finns inget mer att kolla. Osäker om man numer får sprutan som gravid eller sen man fött barn, men oavsett är det aldrig nån fara med första barnet. Vet man dessutom att pappan har samma RH-faktor som en själv behövs ingen spruta alls.
Jag är RH- och jag fick en spruta antikroppar någonstans mellan mitten och slutet av graviditeten, sedan fick jag även precis före förlossningen.
Ja, förklaringen var någonting om bortstötning av fostret...
När jag fick första och andra barnet -16 och -18 var det också efter förlossningen, men på g i vårt landsting att man skulle få sprutan redan som gravid.
Jag är RH negativ, mitt barn blev RH positiv.
Fick antikroppar och så blev det jättebra
Jag är RH negativ, mitt barn blev RH positiv.
Fick antikroppar och så blev det jättebra