• Anonym (Normalt?)

    35.000 i lön och bor hemma

    Hur vanligt är det egentligen att vara runt 25år med examen och ett yrke som ger 35k ut varje månad, men ändå fortsätta bo i föräldrahemmet med sina föräldrar och andra syskon i nära ålder?

    Betalar inget hem alls. Hur ska man lära dig stå på egna ben när man har 35k i nöjes-pengar varje månad?

    För mig är detta väldigt udda, men det kan också vara min åsikt och ingen sanning.

  • Svar på tråden 35.000 i lön och bor hemma
  • Anonym (Milla)

    Är man bara 25 kanske man inte hunnit jobba så länge att man fått ihop till en kontantinsats. Men beter man sig som en oansvarig tonåring och lever loppan för alla pengarna så är det ju mindre bra.

  • Anonym (Göteborgare)

    Först och främst beror det på 25 åringen och familjen.
    Har de bra sammanhållning och utrymmen.
    Dessutom måste ungdomen nyss börjat jobba och kanske njuter av att bara leva.
    Som förälder skulle jag kräva in ca 5000 i månaden som skulle ges tillbaka vid lägenhetsköp.

  • neverpreggo

    Ett kortare tag efter att ha fått jobbet för att spara pengar eller om föräldrarna har ett vårdbehov är det ok men annars så... Känns rätt självklart att det inte är normalt förfarande.

  • Anonym (Glitter)

    Då hade jag krävt betalning för det man använder i hushållet, oavsett att vi har det gott ställt.

    Men jag har t.ex en kille på jobbet som har sparat järnet och bott hemma, för att kunna köpa sig ett eget hus på landet vid 26.

    Om mitt barn levde sparsamt och hade ett ambitiöst mål att få ihop kontantinsats och det fanns en beräknad tidsgräns för hemmaboendet då kanske vi hade sett fördelen med att efterskänka hyran t.o.m.

    Men inte om han bara vill leva partyliv och bo gratis på obestämd tid, det händer inte.

  • Anonym (Normalt?)

    Personen tog examen för ca 5 år sedan och har jobbat på samma ställe sedan dess.

    Rätt så ordentlig person, men alla pengar går till nöjen, inget till bostad

  • neverpreggo
    Anonym (Normalt?) skrev 2021-04-10 14:09:16 följande:

    Personen tog examen för ca 5 år sedan och har jobbat på samma ställe sedan dess.

    Rätt så ordentlig person, men alla pengar går till nöjen, inget till bostad


    Är föräldrarna ok med det?
  • Anonym (Pinnen)

    Jag hade tur som fick kontakt med en entreprenör under gymnasiet. Så direkt efter min student fick jag jobba för honom (då var jag 19 år).

    Min första lön den första tiden var 20K netto. Efter cirka ett halvår, när han fick bättre överblick över ekonomin, fick jag 28K i netto. Min slutliga lön (dock med väldigt många fler arbetsuppgifter och jobbiga arbetsresor och annat) hamnade,när jag var 22 år, på på 42K netto.

    Jag bodde hemma till jag var 25 och sparade ALLT! Mina föräldrar ville att jag skulle ta den chansen, medan de hade kvar huset, att bo hemma och spara för att själv köpa hus.

  • Anonym (X)
    Anonym (Normalt?) skrev 2021-04-10 14:09:16 följande:

    Personen tog examen för ca 5 år sedan och har jobbat på samma ställe sedan dess.

    Rätt så ordentlig person, men alla pengar går till nöjen, inget till bostad


    Vad för examen?

    Kanske sparar för att betala av studielån?
  • AnnaSturesson
    Anonym (Normalt?) skrev 2021-04-10 14:09:16 följande:

    Personen tog examen för ca 5 år sedan och har jobbat på samma ställe sedan dess.

    Rätt så ordentlig person, men alla pengar går till nöjen, inget till bostad


    Kanske ska börja plugga på högskola / universitet eller sparar till en kontantinsats. Men håller med om att man nog borde flytta och börja leva sitt eget liv.
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (X) skrev 2021-04-10 14:21:49 följande:

    Vad för examen?

    Kanske sparar för att betala av studielån?


    Inom vården. Tror inte att personen tagit studielån faktiskt.

    Familjen är från ett baltiskt land. Det kanske är vanligt att man bor hemma länge då?
Svar på tråden 35.000 i lön och bor hemma