• Challenger

    Har ni förtroende för erat barns skola?

    Har ni förtroende för erat barns skola?
    Har ni förtroende för att skolan sköter undervisningen på bästa tänkbara sätt? Att eleven får bästa möjliga förutsättningar för att nå upp till kunskapsmålen? Har ni förtroende för skolans förmåga att kommunicera resultat och utveckling med såväl elev som föräldrar? Borde vi kräva skriftlig kommunikation? 

    Tänker att det inte ska komma som en chock är barnen väl börjar få betyg att kunskaperna inom olika ämnen inte når upp till målen.

    Trots allt är det ju skolan som har huvudansvaret för barnens lärande. Då måste vi föräldrar kunna lite på att skolan klarar av sitt uppdrag. Misslyckas skolan med sitt uppdrag måste det kommuniceras med föräldrar, och det måste ges tillfälle och möjlighet att komma till rätt med svagheterna. 

    Vad för slags kommunikationsvägar är lämpliga så att det dessutom dokumenteras?

  • Svar på tråden Har ni förtroende för erat barns skola?
  • Challenger
    Törstiga tuppen skrev 2021-04-11 20:05:10 följande:

    Ni har väl utvecklingssamtal som alla andra?


    Ja, men tyvärr har det visat sig i efterhand att det samtalet inte fungerade. Läraren har medvetet valt att inte nämna vissa svagheter och förbättringsområden. Vi har känt oss vilseledda. Funderar på om man i fortsättningen kan begära att få utvecklingssamtalen skriftligt med underskrift av ansvarig rektor.  
  • Gameofthrones
    Challenger skrev 2021-04-11 19:59:11 följande:

    Har ni förtroende för erat barns skola?

    Har ni förtroende för att skolan sköter undervisningen på bästa tänkbara sätt? Att eleven får bästa möjliga förutsättningar för att nå upp till kunskapsmålen? Har ni förtroende för skolans förmåga att kommunicera resultat och utveckling med såväl elev som föräldrar? Borde vi kräva skriftlig kommunikation? 

    Tänker att det inte ska komma som en chock är barnen väl börjar få betyg att kunskaperna inom olika ämnen inte når upp till målen.

    Trots allt är det ju skolan som har huvudansvaret för barnens lärande. Då måste vi föräldrar kunna lite på att skolan klarar av sitt uppdrag. Misslyckas skolan med sitt uppdrag måste det kommuniceras med föräldrar, och det måste ges tillfälle och möjlighet att komma till rätt med svagheterna. 

    Vad för slags kommunikationsvägar är lämpliga så att det dessutom dokumenteras?


    Ja, det har vi. Våra barn får den utvecklingen. Men ert är också föräldrarnas skyldighet att se till barnen lämnar läxor i tid, vi hjälper dem och skriva. (beroende på vilken årskurs) vi ska hjälpa dem med ett bra formulerande svar till frågor som kräver svar med endel meningar. T e x.

    Vi ska se till att barnen får stöd med läxor. Jag har nga bar som är här för att deras föräldrar inte har tid eller för dem inte kan själva. Men vi gör det för det är mina barns absoluta nästa vänner och mina barns drivkraft.

    Se mina barns kompisar bli nöjda. Då är jag nöjd.

    Det du ska göra är att ta upp detta på ett digitalt möte / utvecklingssamtal.

    Ja skolan har ansvar, men du som förälder har ett ansvar för ditt barns utveckling också. Man uppmuntrar sina barn att läxor är viktigt och ska ha en utbildning.

    Jag brukar säga detta till mina barn när det är tillfället som ges t e x som utvecklingssamtal. När man är med läraren. Och jag som förälder får tillbaka ett leende eller kommentar från lärare att det är roligt och ha ditt barn i klassen. Det är en ära.

    Så gör mig är du missnöjd som förälder gör nått åt saken så det går bättre i skolan. Boka ett möte. Ha frågor, ha önskemål, mm. Ha ett pedagogiskt samtal med läraren så kommer ni nog funka bättre i framtiden.
  • TvillingmammaVästgöte

    Vi fick alltid skriftlig redovisning på utvecklingssamtalen. Jag skulle dock inte vilja sätta min tillit till att skolan tar detta ansvar, ofta mäktar inte lärarna med detta , av olika skäl. Kvadliteten på skolan varierar ju , beroende på lärares kapacitet, arbetsbelastning mm.

  • Mandelskorpan

    Svar ja. Båda skolorna är bra och mycket seriösa med regelbundna utvecklingssamtal där man får reda på var barnen ligger i relation till målen. Där gås det igenom barnens både bästa och sämsta ämnen och det tas upp i vilka ämnen barnen bör fokusera på att bli bättre.

    Det är endast vår äldsta som fått betyg än så länge men betygen har speglat utvecklingssamtalen väl.

    Jag trodde faktiskt att alla skolor måste ha såna utvecklingssamtal? Går era barn i friskola?

  • StemDyke

    Haha, nej, verkligen inte!

    Min unges lärare särskriver, kommer ofta med felfakta, osv, etc, mm.

    Tur att jag har ett barn som är källkritiskt och älskar att lära på egen hand.

  • Gameofthrones
    StemDyke skrev 2021-04-12 09:05:47 följande:

    Haha, nej, verkligen inte!

    Min unges lärare särskriver, kommer ofta med felfakta, osv, etc, mm.

    Tur att jag har ett barn som är källkritiskt och älskar att lära på egen hand.


    Har ni tagit upp det? Med läraren. Det är viktigt att det kommer fram. Har ni försökt då tar ni det med rektorn.

    Det där är under all kritik. Lärare ska skriva rätt.
  • LFF
    Challenger skrev 2021-04-11 19:59:11 följande:

    Har ni förtroende för erat barns skola?
    Har ni förtroende för att skolan sköter undervisningen på bästa tänkbara sätt? Att eleven får bästa möjliga förutsättningar för att nå upp till kunskapsmålen? Har ni förtroende för skolans förmåga att kommunicera resultat och utveckling med såväl elev som föräldrar? Borde vi kräva skriftlig kommunikation? 

    Tänker att det inte ska komma som en chock är barnen väl börjar få betyg att kunskaperna inom olika ämnen inte når upp till målen.

    Trots allt är det ju skolan som har huvudansvaret för barnens lärande. Då måste vi föräldrar kunna lite på att skolan klarar av sitt uppdrag. Misslyckas skolan med sitt uppdrag måste det kommuniceras med föräldrar, och det måste ges tillfälle och möjlighet att komma till rätt med svagheterna. 

    Vad för slags kommunikationsvägar är lämpliga så att det dessutom dokumenteras?


    Nu går mina barn bara i första klass så detta med betyg har inte kommit in i deras liv ännu. Men svaren på frågorna är "ja, jag har förtroende för mina barns skola" så som det ser ut just nu. Vi har haft ett "lära känna samtal" på höstterminen och ska denna vecka ha vårt första utvecklingssamtal med barnens lärare men när det varit något innan så har lärarna kommunicerat med oss antingen vid hämtning eller via epost. 

    Vi hade hemskola veckan innan sportlovet pga covid-utbrott och då fick vi också en god insyn i barnens kunskaper i svenska och matematik. Vi är involverade i deras läsläxa varje vecka. På vägen hem från skolan varje dag eller när de kommit hem pratar vi om vad de haft för lektioner och vad de har jobbat med och spinner ofta vidare på det. 

    Ja, skolan har huvudansvaret för barnens utbildning men jag som förälder måste ju se till att jag har koll på vad det är barnet håller på med i skolan (i utbildningsväg) och engagera mig i vad det är de jobbar med så jag kan ha ett hum om hur det går för barnet.

    Vad är det man har "mörkat" gällande barnets lärande? Vad är det för svagheter barnet har som man inte berättat om och som ni inte kunnat märka av hemma innan barnet fått betyg? 

    I skolan går man igenom uppgifterna och nya kunskaper, mängdträningen sker hemmavid, helst med förälder som stöttar. Därav att det generellt sett går bättre för akademikerbarn än arbetarbarn. 
  • Hyllemor

    Än så länge har vi förtroende för vårt barns undervisning, men han går bara i f-klass. Nu går han förvisso på en montessoriskola, så kommunikationen lärare/elev och lärare/förälder finns där naturligt under hela låg- och mellanstadiet eftersom eleven och läraren lägger upp studieplaner tillsammans och föräldrarna hela tiden kan följa vad som görs och ska göras varje vecka i alla ämnen via skolans intranät.


    Vad jag mindre förtroende för är fritids, men det är en helt annan historia.


    Jag har hört lite negativt om högstadiet på skolan. Skulle det vara problem när han väl kommer upp där, så byter vi till en kommunal skola. 

Svar på tråden Har ni förtroende för erat barns skola?