• Anonym (Tina)

    Alternativ till oxascand.

    Hej

    Vill undvika oxascand men vad finns mer för alternativ till det?

    Atarax, lergigan, theralen och betablockerare funkar inte. Och vill inte knapra nåt starkare som stesolid osv.

    Provat olanzapin, funkar ok men for biverkan i form av rastlöshet. Även provat quetiapin men utan resultat.

    Någon som har nåt förslag? Avser ångest-påslag.

    Önskar bara medicin-svar. Så kommentera inte om kost, motion osv.

  • Svar på tråden Alternativ till oxascand.
  • Anonym (Provat det mesta)
    Anonym (Tina) skrev 2021-04-12 09:23:20 följande:

    Hej

    Vill undvika oxascand men vad finns mer för alternativ till det?

    Atarax, lergigan, theralen och betablockerare funkar inte. Och vill inte knapra nåt starkare som stesolid osv.

    Provat olanzapin, funkar ok men for biverkan i form av rastlöshet. Även provat quetiapin men utan resultat.

    Någon som har nåt förslag? Avser ångest-påslag.

    Önskar bara medicin-svar. Så kommentera inte om kost, motion osv.


    Det finns ju massor av olika så kallade "lyckopiller" kommer inte på några namn, men det finns folk som har provat dom bla jag själv.

    Vissa har dom funkat på, men det kan ta tid innan dom börjar fungera.
    Vissa mår sämre i början innan dom börjar fungera - då kan man ju komplettera med tex oxascand i början.
    För mig funkade dom tyvärr inte + att jag mådde sämre både i början och det vände aldrig..

    Är det bara pga av ångest dagtid eller pga ångest så du har svårt att sova -
    är det att du har ångest pga att du har svårt att sova så finns det ju Imovane tex..

    Annars är ju Oxascand väldigt mild och tar du dom bara när du verkligen behöver så skulle ju jag fortsätta med dom..
    Eller prova Stesolid - 1 tablett fungerar under mycket längre tid än Oxascand som är korttidsverkande..

    Ett annat alternativ som inte många vet om att det ens funkar mot ångest är Tradolan - som brukar skrivas ut mot smärta, men har även skrivits ut för ångest!
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Provat det mesta) skrev 2021-04-16 09:44:44 följande:

    Det finns ju massor av olika så kallade "lyckopiller" kommer inte på några namn, men det finns folk som har provat dom bla jag själv.

    Vissa har dom funkat på, men det kan ta tid innan dom börjar fungera.

    Vissa mår sämre i början innan dom börjar fungera - då kan man ju komplettera med tex oxascand i början.

    För mig funkade dom tyvärr inte + att jag mådde sämre både i början och det vände aldrig..

    Är det bara pga av ångest dagtid eller pga ångest så du har svårt att sova -

    är det att du har ångest pga att du har svårt att sova så finns det ju Imovane tex..

    Annars är ju Oxascand väldigt mild och tar du dom bara när du verkligen behöver så skulle ju jag fortsätta med dom..

    Eller prova Stesolid - 1 tablett fungerar under mycket längre tid än Oxascand som är korttidsverkande..

    Ett annat alternativ som inte många vet om att det ens funkar mot ångest är Tradolan - som brukar skrivas ut mot smärta, men har även skrivits ut för ångest!


    Tradolan? Är det samma som tramadol? Det är ju jätteberoende-framkallande och det skriver knappast läkare ut mot ångest!
  • Anonym (Provat det mesta)
    Anonym (Tina) skrev 2021-04-16 09:51:34 följande:
    Tradolan? Är det samma som tramadol? Det är ju jätteberoende-framkallande och det skriver knappast läkare ut mot ångest!
    Ja det är samma...och det finns Läkare som skrivit ut det mot ångest!

    Det är inte jätteberoende framkallande heller! 

    Om man inte tar dom för att "bli hög" du har säkert hörts talas om att det säljs på plattan i Stockholm tex till ungdomar?!

    Jag tar dom och det räcker med 1-2 om dagen..
    Jag tar även andra mediciner när jag behöver tex Stesolid 1 tablett per gång högst 2-3 om dagen..
    Jag tog Oxascand innan Stesolid, men dom verkar så kort tid så då tog jag flera!

    Om du inte vill ha något som är beroende framkallande så är det ju Lergigan, etc eller "lyckopiller" som finns..Vad jag vet och enligt min läkare.
    Och Oxascand är det läkaren brukar börja med, men det beror ju på till person till person vad som funkar bäst och pga vad för typ av ångest du har...

    Men det är under dagen du behöver dom alltså..
  • Anonym (Provat det mesta)
    mammabitch skrev 2021-04-16 11:35:09 följande:

    Buspiron?


    Vad är Buspiron för typ av medicin mot ångest.??
    .
    Det är ju  bra om det finns mediciner som inte är beroendeframkallande..

    Men inga sådana har fungerat för mig iaf! 
  • FtS70

    Några råd: bensodiazepiner skall alltid vara ett adjuvans, användas kort och stödja annan terapi, farmakologisk eller annan. Smärtstillande medel mot ångest är riskabelt, lätt att bli beroende och enormt svårt att ta sig ur. Kombinationen av de bägge - t ex Tradolan och Stesolid - är farlig; jag har på nära håll sett dödsfall av just de substanserna (tramadol och diazepam).

  • Anonym (Provat det mesta)
    FtS70 skrev 2021-04-16 12:29:05 följande:

    Några råd: bensodiazepiner skall alltid vara ett adjuvans, användas kort och stödja annan terapi, farmakologisk eller annan. Smärtstillande medel mot ångest är riskabelt, lätt att bli beroende och enormt svårt att ta sig ur. Kombinationen av de bägge - t ex Tradolan och Stesolid - är farlig; jag har på nära håll sett dödsfall av just de substanserna (tramadol och diazepam).


    Om man tar 1 eller högst 2 Tradolan om dagen och 2 -3 Stesolid per dag 
    ibland tar jag inga Tradolan alls - kan gå 1 vecka ca utan att jag tar någon..

    Det är alltså farligt?

    Varför skulle läkaren skriva ut det då?
Svar på tråden Alternativ till oxascand.