• Anonym (drabbad)

    OCD

    Jag har haft svårt tvångssyndrom (OCD) sedan minst 10 år tillbaka. Det innebär att jag utför massa olika ritualer för att lindra den kraftiga ångest som uppstår i och med mina tvångstankar. Jag försöker föreställa mig ett liv utan detta men jag kan inte förstå hur friska människor fungerar. Det är som att min hjärna inte kan förstå hur det är att vara "normal". Tex jag måste alltid tvätta toaletten hemma innan jag använder den och förstår att det är onormalt men kan inte låta bli. Det hade antagligen inte varit någon katastrof att strunta i det men det KÄNNS så och det är en sån extrem känsla att det går bara inte att motstå. Ni friska som inte har tvångssyndrom. Finns det någon ni ändå undviker i vardagslivet, i så fall vad och varför? Jag förstår tex att ingen vill ta i hand med någon som har varit på toaletten och inte tvättat händerna. Men om ni får veta att ni gjort det, vad gör ni då? Ingenting? Tvättar händerna? Får ångest? Jag vet att vi inte tar i hand nu i pandemin men innan gjorde man ju.

    Jag har tvång i allt jag gör och kan till exempel inte:

    gå på toa utan att tvätta händerna (INNAN och efter) och toaletten
    byta kläder utan att tvätta händerna
    bädda sängen utan att tvätta händerna
    klia mig på kroppen utan att tvätta händerna
    bada med andra människor
    sova i andras sängkläder
    gå runt med shorts
    sätta mig på en stol utan att titta på den först
    ta folk i hand utan att tvätta händerna efteråt (innan pandemin)
    använda annan dusch eller toalett (om jag måste tar det minst 30 min) men jag undviker det alltid om möjligt
    duscha utan att göra det i en viss ordning och alltid på samma sätt
    ta i handtag "normalt"

    Det finns mängder med saker men jag orkar inte skriva mer...

    Jag vill också nämna att jag sökt hjälp och fått hjälp (både medicin och kbt) men jag är inte någon lätt patient då jag har så svårt tvångssyndrom.

    Hur fungerar ni friska? Finns det någon som ändå ger ångest eller kan ni "vifta bort" allt och gå vidare?

  • Svar på tråden OCD
  • Anonym (A)

    Jag har haft tendenser för detta. Men som tur är så är jag lite lat. Så när jag dragit det för långt så blir jag anti. Har också haft perioder då jag tvättat händerna extremt mycket.

    Men då brukar jag bli så där att: ?det kanske går åt helvete om jag struntar i det men då får det göra det?.

    Det har varit ganska befriande faktiskt.

  • Anonym (A)

    Förresten. Jag har andra psykiska problem istället. Oro och ångest. Allt är väl besläktat kanske. Man får det man har fallenhet för.

  • Anonym (Mia)

    Jag hade/har väl egentligen en släng av OCD som enbart ger sig uttryck i att jag måste gå/köra/åka samma väg till och från ett ställe eller i ett rum (kunde inte gå runt ett bord i skolan för jag föreställde mig att det var som att jag hade ett rep efter mig som i sånt fall fastnade). Jag kommer ihåg en gång i grundskolan när jag gick runt ett bord i matsalen på en fredags eftermiddag. Hade sån ångest hela helgen och sprang in på måndag lunch och löpte runt bordet i motsatt riktning. Så blev allt lugnt igen och bra igen och inget dåligt kunde hända.

    Har detta fortfarande men nu tänker jag att det inte gör något om jag fastnar här eller där för det är bara fina och mysiga platser jag befinner mig på. Men det kräver att jag biter ihop och tvingar mig att svänga höger istället för vänster...

Svar på tråden OCD