• hahasuperkul

    Känner mig otrygg i förhållandet

    Hej. Kan inte helt förklara varför men jag känner mig så fruktansvärt otrygg i mitt förhållande. Det handlar inte direkt om att jag är rädd att min partner ska vara otrogen eller svika mig på något sätt, utan snarare om sättet han är på. Jag älskar honom och han har många bra sidor, men jag upplever honom ibland som lite ?skrämmande?. främst för att han kan vara lite kall, självisk och otrevlig. Han har inte slagit mig eller skadat mig på annat sätt men jag får bara en känsla av otrygghet ibland. Vill dock klargöra att han mestadels är varm, trevlig och gullig. Känner mig osäker på vad han verkligen vill, tänker, osv eftersom att han är ganska reserverad. Känns som att han har hemligheter, återigen inte om otrohet eller sådant men snarare om... sig själv? Sina djupaste tankar? Får känslan av att han ser ner på mig, och andra människor överhuvudtaget, trots att han inte säger detta rakt ut. Får också känslan av att han har ett behov av kontroll eller makt. Hursomhelst, vet inte riktigt vad jag ska göra då jag känner på detta vis men samtidigt så är jag kär i honom och jag uppfattar honom som en bra person egentligen, men något i mig skapar denna obehagliga känsla.

  • Svar på tråden Känner mig otrygg i förhållandet
  • Anonym (Känner igen)

    Åh vad jag känner igen mig. Känner mig också otrygg i min relation. Jag får ständigt för mig att min kille leker med mig, inte gillar mig egentligen, ser mig som ett tidsfördriv osv. Det är väldigt psykiskt påfrestande och jag vet inte hur länge jag orkar må såhär. Anledningen att jag känner så tror jag är för att han är dålig på att visa känslor. Är van vid tidigare förhållande där mitt ex var väldigt tydlig med sina känslor. Nuvarande kan också vara lite otrevlig och snäsa av mig ibland, dock omedvetet då han inte själv märker av att han är otrevlig, och han ber ju alltid om ursäkt efteråt, men det påverkar ändå mina känslor för honom.

  • Anonym (V)
    Anonym (A) skrev 2021-04-12 21:45:58 följande:

    Magkänslan brukar ju många gånger stämma...
    Har du en historik att dras till känslomässigt stängda personer? Personer som gör dig osäker?

    Har du själv svårt att uttrycka dina tankar, känslor och behov? Anpassar du dig mycket till din partner så att du känner att du nästan tappar bort dig själv?

    Känner du till anknytningsteorierna? Man kan vara trygg eller otrygg i sina relationer, man följer ofta samma mönster, i relation efter relation...

    Googla och läs gärna om du är intresserad, det är väldigt lärorikt.
    Många gånger dras två otrygga till varandra, och det blir sällan särskilt harmoniskt.

     


    Var nyligen med om detta med en jag dejtade. Jag ambivalent, han undvikande. Blev totalt fel och avslutades ganska tidigt. Båda livrädda gissar jag.
  • Anonym (V)
    Anonym (A) skrev 2021-04-12 22:38:47 följande:
    En klassiker...

    Ambivalent och otrygg dras ofta till varandra, och funkar ju typ aldrig. 

    Man måste jobba med sin otrygga anknytning, och aktivt leta efter en partner som redan är trygg. Då först kan det bli bra och lugnt. Tror jag.

    Är du själv otrygg kommer du antagligen inte kunna hantera eller attraheras av en trygg partner eftersom verklig närhet och intimitet känns skrämmande och obehaglig.
    Tror faktiskt absolut det kan fungera. Var i en lång relation med en otrygg undvikande person, men han var ändå en som uttryckte mycket känslor och kärlek samtidigt som han inte släppte in på något konstigt sätt. Finns väl olika grader.
    Själv har jag mycket insikt i hur jag fungerar och även om jag agerar efter rädsla så inser jag ganska fort vad jag gör. Snubben jag dejtade däremot var medveten om sitt problem men likväl flydde han såfort det blev prat om känslor eller diskussioner överhuvudtaget. Kanske gjorde det faktum att han också var konflikträdd att det blev för mycket. Är man medveten och aktivt jobbar på sin otrygga anknytning tror jag snarare man kan lära sig mycket av varandra.
  • Anonym (Fredrik)

    Jag kan känna igen den känslan från början av min relation med min man.

    Han har aldrig ställt en fråga om mig. Allt han vet är det jag har berättat själv.
    Jag kände aldrig att han älskade mig. Kunde vakna med ett ryck mitt i natten med en jättekonstig känsla som jag inte kan beskriva. Nästan lite panikartad. Otrygg. 

    Jag hade mycket ångest. Jag kunde inte läsa honom alls. Vi hade aldrig den där nykära perioden då man bara ler konstant och inte kan sluta ta på varandra. Jag hade, men inte han. 
    Han åkte bort med några kompisar när vi vart ett par i 2 månader, och då kunde han inte svara på sms för att han "har semester" Vi höll på att göra slut då (eller han) För jag tyckte det var mycket konstigt att han ville ta semester från mig, när vi annars inte sågs så mycket pga avstånd. Han sade att om jag är missnöjd med hur han är så får vi göra slut. 
    Jag försökte verkligen trycka bort mina känslor och göra slut med honom. Var olyckligt kär i min nya kille... Samtidigt var han så snäll och fin på många sätt..
    Jag frågade en gång om han ens var kär i mig. Fick till svar: Jag tänker inte så, men om någon skulle fråga så skulle jag nog säga att jag är kär.

    Med åren har jag lärt känna honom och jag ser det annorlunda. Jag ser en människa som har vart så rädd att bli sårad att han aldrig riktigt släppt in. En människa som haft en mur runt sig (av anledningar som jag aldrig kommer få veta) 
    Han frågar aldrig något om någon, och det är för att för honom spelar sådant ingen roll. För honom är nuet viktigast. 
    Jag vet att jag är den bästa människan i hans liv. (förutom barnen) 
    Jag ser en man som aldrig skulle vilja vara utan mig.
    Jag har idag aldrig känt mig tryggare. Jag vet att vi kommer att bli gamla ihop.

  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Fredrik) skrev 2021-04-13 06:18:45 följande:

    Jag kan känna igen den känslan från början av min relation med min man.

    Han har aldrig ställt en fråga om mig. Allt han vet är det jag har berättat själv.

    Jag kände aldrig att han älskade mig. Kunde vakna med ett ryck mitt i natten med en jättekonstig känsla som jag inte kan beskriva. Nästan lite panikartad. Otrygg. 

    Jag hade mycket ångest. Jag kunde inte läsa honom alls. Vi hade aldrig den där nykära perioden då man bara ler konstant och inte kan sluta ta på varandra. Jag hade, men inte han. 

    Han åkte bort med några kompisar när vi vart ett par i 2 månader, och då kunde han inte svara på sms för att han "har semester" Vi höll på att göra slut då (eller han) För jag tyckte det var mycket konstigt att han ville ta semester från mig, när vi annars inte sågs så mycket pga avstånd. Han sade att om jag är missnöjd med hur han är så får vi göra slut. 

    Jag försökte verkligen trycka bort mina känslor och göra slut med honom. Var olyckligt kär i min nya kille... Samtidigt var han så snäll och fin på många sätt..

    Jag frågade en gång om han ens var kär i mig. Fick till svar: Jag tänker inte så, men om någon skulle fråga så skulle jag nog säga att jag är kär.

    Med åren har jag lärt känna honom och jag ser det annorlunda. Jag ser en människa som har vart så rädd att bli sårad att han aldrig riktigt släppt in. En människa som haft en mur runt sig (av anledningar som jag aldrig kommer få veta) 

    Han frågar aldrig något om någon, och det är för att för honom spelar sådant ingen roll. För honom är nuet viktigast. 

    Jag vet att jag är den bästa människan i hans liv. (förutom barnen) 

    Jag ser en man som aldrig skulle vilja vara utan mig.

    Jag har idag aldrig känt mig tryggare. Jag vet att vi kommer att bli gamla ihop.


    Känner igen mig väldigt mycket. Den där perioden av nyförälskelse har jag heller aldrig känt, lr ja typ de två

    första månaderna vi dejtade var ju mysiga, för då har man inte kommit så pass nära att jag liksom börjat få ångest redan då, det är mer ju längre dejtandet går och när man till slut blir tillsammans som man verkligen har ngt att förlora och då är det min ångest slår in.

    Men hur länge hade du mycket ångest? Har du fortfarande ångest idag? Känner du dig trygg idag?
  • Anonym (samma känsla)
    Anonym (Känner igen) skrev 2021-04-12 21:40:39 följande:

    Åh vad jag känner igen mig. Känner mig också otrygg i min relation. Jag får ständigt för mig att min kille leker med mig, inte gillar mig egentligen, ser mig som ett tidsfördriv osv. Det är väldigt psykiskt påfrestande och jag vet inte hur länge jag orkar må såhär. Anledningen att jag känner så tror jag är för att han är dålig på att visa känslor. Är van vid tidigare förhållande där mitt ex var väldigt tydlig med sina känslor. Nuvarande kan också vara lite otrevlig och snäsa av mig ibland, dock omedvetet då han inte själv märker av att han är otrevlig, och han ber ju alltid om ursäkt efteråt, men det påverkar ändå mina känslor för honom.


    Herregud, det där stämmer exakt in på mig med, haft precis samma typ av ex som uttryckt tydligt hur han kände för mig när vi var tillsammans medan min nuvarande inte alls uttrycker sina känslor på samma sätt. Känns som att man inte alls vet var man har honom.
  • Anonym (Han Solo)

    Eller så är det inga fel på era killar. Det är bara ni själva som är så osäkra att sätter sig på psyket.

  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Han Solo) skrev 2021-04-16 18:45:52 följande:

    Eller så är det inga fel på era killar. Det är bara ni själva som är så osäkra att sätter sig på psyket.


    Jag tror det kan vara både och, jag är bra på att tänka negativt. Men samtidigt har min partner gjort mig osäker genom att slänga ur sig, i mina öron, onödiga kommentarer. Kommentarer som satt sig och som jag har svårt att släppa tyvärr :/
Svar på tråden Känner mig otrygg i förhållandet