Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Känner mig otrygg i förhållandet

Anonym (A) skrev 2021-04-12 21:45:58 följande:

Magkänslan brukar ju många gånger stämma...
    Har du en historik att dras till känslomässigt stängda personer? Personer som gör dig osäker?

Har du själv svårt att uttrycka dina tankar, känslor och behov? Anpassar du dig mycket till din partner så att du känner att du nästan tappar bort dig själv?

Känner du till anknytningsteorierna? Man kan vara trygg eller otrygg i sina relationer, man följer ofta samma mönster, i relation efter relation...

Googla och läs gärna om du är intresserad, det är väldigt lärorikt.
    Många gånger dras två otrygga till varandra, och det blir sällan särskilt harmoniskt.

Var nyligen med om detta med en jag dejtade. Jag ambivalent, han undvikande. Blev totalt fel och avslutades ganska tidigt. Båda livrädda gissar jag.
  • Anonym (V)
    Anonym (A) skrev 2021-04-12 22:38:47 följande:
    En klassiker...

Ambivalent och otrygg dras ofta till varandra, och funkar ju typ aldrig. 

Man måste jobba med sin otrygga anknytning, och aktivt leta efter en partner som redan är trygg. Då först kan det bli bra och lugnt. Tror jag.

Är du själv otrygg kommer du antagligen inte kunna hantera eller attraheras av en trygg partner eftersom verklig närhet och intimitet känns skrämmande och obehaglig.
    Tror faktiskt absolut det kan fungera. Var i en lång relation med en otrygg undvikande person, men han var ändå en som uttryckte mycket känslor och kärlek samtidigt som han inte släppte in på något konstigt sätt. Finns väl olika grader.
    Själv har jag mycket insikt i hur jag fungerar och även om jag agerar efter rädsla så inser jag ganska fort vad jag gör. Snubben jag dejtade däremot var medveten om sitt problem men likväl flydde han såfort det blev prat om känslor eller diskussioner överhuvudtaget. Kanske gjorde det faktum att han också var konflikträdd att det blev för mycket. Är man medveten och aktivt jobbar på sin otrygga anknytning tror jag snarare man kan lära sig mycket av varandra.
Svar på tråden Känner mig otrygg i förhållandet