Min 7 åring sover inte medicin?
LadyJane skrev 2021-04-14 08:14:37 följande:
Det handlar om att förstå verkligheten. Förstå varför saker är som de är.Du vill tydligen inte förstå och säger det själv nu också. Du vill inte förstå, du vill bara ha rätt.
Det är föräldrar som du som hamnar i vårdnadstvister. Tänk på det du.
Ha en bra dag.
Är det akut och man tex rådgör med 1177, därefter ringer ambulans och de tycker att barnet måste in till sjukhus så har den andra föräldern rätt att veta det, men kommer aldrig rent praktiskt kunna stoppa det. Ett barn med tex brutet ben kan få akut lidande, men även livslånga skador av att inte få vård.
Om läkare bedömer att vissa saker (ingrepp/mediciner) är nödvändiga för att rädda livet på barnet kan det göras mot föräldrarnas vilja.
Om föräldrar inte är överrens om tex ADHD-medicinering, psykiatrisk behandling eller liknande så kan man få hjälp av socialtjänsten som kan gå in och se till att detta blir gjort, om de anser det vara för barnets bästa.
Har man grundläggande olika syn på vård är det utmärkt att prata med sociatjänsten, försöka få till samarbetssamtal, och i värsta fall jobba för enskild vårdnad. Skulle då rätten finna att den ena föräldern försöker hindra högst normal vård kan den förlora vårdnaden.
I TS fall vet jag inte varför läkarbesök är helt uteslutet, och om det gäller allting, eller bara detta. Jag vet inte heller om det bara är exet som är emot läkare, eller även TS.
Barnet kan mycket väl vara i behov av tex Melatonin. Det är inte i alla fall som sömnhygien hjälper, och nu går det ut över barnets vardag. Skola och socialt umgänge skall inte behöva bli lidande. Här är det viktigt med läkarbedömning. TS skall själv inte ge läkemedel utan denna bedömning.
Kanske det finns något forum online där läkare svarar på frågor, där TS kan fråga anonymt om barnet, för att få något råd om vad som är rimligt att göra i denna situation? I annat fall råder jag TS att höra med socialtjänsten vad som är möjligt att göra då barnet far illa just nu.