• Wed 14 Apr 2021 09:35
    5377 visningar
    9 svar
    9
    5377

    Inositol? Någon?

    Har snubblat över lite artiklar om Inositol som ska vara bra för kvinnor med PCOS, är det någon här som testat det? Har det hjälpt?

  • Svar på tråden Inositol? Någon?
  • Anonym (Ttjjk­keeinv­e)
    Wed 14 Apr 2021 09:47
    #1

    Hjälpte inte.

  • Wed 14 Apr 2021 10:27
    #2

    Jag testar det just nu. Vet inte om det funkar än men har känts som att mitt blodsocker verkar hålla sig jämnare, inga svimningskänslor eller illamående sen någon vecka efter att jag började. Sen kan ju det vara ett sammanträffande. Tiden får utvisa! Hoppas ju att det hjälper mot annat också så det blir lättare att bli gravid.

  • Sun 18 Apr 2021 00:19
    #3

    Jag fick äta metformin och donaferty och efter tre månader kom faktiskt mensen tillbaka. Jag har även haft egen ägglossning några gånger efter det så jag vill tro att det funkade för mig. Fick även mindre acne, men vet inte om det var pga metformin eller donaferty. Har ganska mkt pcos, amh på över 20!

  • Wed 28 Apr 2021 14:10
    #4

    Jag har Pcos och har använt Inositol dagligen i några månader nu och detta är andra månaden som min mens kommer som den ska. :)
    Har haft väldig oregelbunden mens och även haft långa uppehåll mellan.
    Har inte ännu lyckats pricka in att ta ÄL test så det gett utslag, men har förhoppningen att även det ska komma igång. 
    Känner även att den ökade behårigheten har minskat lite.
    Är övertygad om det gjort skillnad på mig, men kan säkert vara olika för alla.


     

  • Anonym (.)
    Wed 28 Apr 2021 14:55
    #5

    Jag har testat det för ett år sedan i några månader, eftersom gynäkologen rekommenderade det, och testar det igen nu (har precis börjat på måndag) i förhoppniningen att jag kan gå ner i vikt lite snabbare.


    Jag vet inte om det hjälpte förra året, eftersom jag även tog andra åtgärder (träning och höll på att gå ner i vikt även då). Jag hade mens väldigt sällan (kanske 3-4 gånger om året) och den blev starkare och starkare. Fast direkt innan (1 vecka) jag började med inositol hade jag min första mens efter jag började med träning och det var mycket bättre. Jag får mensen även nästan varje månad sedan dess, så det kanske hjälpte med inositol, kanske var det bara träningen som gjorde skillnad. Denna gången kommer jag nog kunna säger om det hjälpte med viktnedgången, eftersom jag redan håller på sedan februari och kan då se om det kommer att gå snabbare nu.


    Det gör ju inget att testa, det skadar i alla fall inte.

  • Wed 28 Apr 2021 15:55
    #6
    Anonym (.) skrev 2021-04-28 14:55:31 följande:

    Jag har testat det för ett år sedan i några månader, eftersom gynäkologen rekommenderade det, och testar det igen nu (har precis börjat på måndag) i förhoppniningen att jag kan gå ner i vikt lite snabbare.


    Jag vet inte om det hjälpte förra året, eftersom jag även tog andra åtgärder (träning och höll på att gå ner i vikt även då). Jag hade mens väldigt sällan (kanske 3-4 gånger om året) och den blev starkare och starkare. Fast direkt innan (1 vecka) jag började med inositol hade jag min första mens efter jag började med träning och det var mycket bättre. Jag får mensen även nästan varje månad sedan dess, så det kanske hjälpte med inositol, kanske var det bara träningen som gjorde skillnad. Denna gången kommer jag nog kunna säger om det hjälpte med viktnedgången, eftersom jag redan håller på sedan februari och kan då se om det kommer att gå snabbare nu.


    Det gör ju inget att testa, det skadar i alla fall inte.


    Har du även fått regelbunden ägglossning?


    Jag tänker också försöka komma igång med träningen igen, med förhoppningen att den tillsammans med inositolen hjälper till att gå ner i vikt lite.
    Har tidigare tränat en del och ätit "rätt" men hände inte så mycket med vikten.

  • Anonym (.)
    Wed 28 Apr 2021 16:09
    #7
    Ankianka84 skrev 2021-04-28 15:55:16 följande:

    Har du även fått regelbunden ägglossning?


    Jag tänker också försöka komma igång med träningen igen, med förhoppningen att den tillsammans med inositolen hjälper till att gå ner i vikt lite.
    Har tidigare tränat en del och ätit "rätt" men hände inte så mycket med vikten.


    Jag antar att jag fick ägglossning eftersom jag fick mens.
    Vad min gynekolog sa var att det är mest styrketräning som hjälper - och för mig var det sant. Även min dotter (som har regelbunden mens och inga syndrom vad vi vet) fick mindre blödningar när hon började med styrketräning. Så om du inte har testat det än, är det värt ett försök.

  • Thu 29 Apr 2021 08:09
    #8
    Anonym (.) skrev 2021-04-28 16:09:57 följande:
    Jag antar att jag fick ägglossning eftersom jag fick mens.
    Vad min gynekolog sa var att det är mest styrketräning som hjälper - och för mig var det sant. Även min dotter (som har regelbunden mens och inga syndrom vad vi vet) fick mindre blödningar när hon började med styrketräning. Så om du inte har testat det än, är det värt ett försök.

    Det ska jag absolut testa, mest kört löpning tidigare.


    Har du också fått diagnosen PCOS?


     

  • Anonym (.)
    Thu 29 Apr 2021 09:35
    #9
    Ankianka84 skrev 2021-04-29 08:09:46 följande:

    Det ska jag absolut testa, mest kört löpning tidigare.


    Har du också fått diagnosen PCOS?


     


    Ja, jag har tom fått diagnosen två gånger - en gång i Sverige och en gång någon annanstans jag bodde ;)
Svar på tråden Inositol? Någon?